جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
عجب شیر پرس - استاندار آذربایجان‌غربی گفت: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با مشارکت و همکاری جدی‌تر کشاورزان امکان‌پذیر بوده و باید از همه ظرفیت‌های ارتقای بهره‌وری در این بخش استفاده شود.
کاهش مصرف آب با مشارکت جدی‌تر کشاورزان امکان‌پذیر است

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، محمدمهدی شهریاری در آیین افتتاح همزمان ۲۱۰ طرح عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی در ارومیه افزود: مصرف آب در بخش کشاورزی استان بین پنج تا هفت میلیارد مترمکعب است که با جایگزینی سیستم‌های نوین آبیاری می‌توان این میزان را به یک میلیارد مترمکعب کاهش داد.

وی اظهار داشت: هم اکنون آبی که سهم دریاچه ارومیه است، در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این موضوع می‌تواند عوارض زیست محیطی در پی داشته باشد.

 استاندار آذربایجان‌غربی اظهار امیدواری کرد که با همکاری کشاورزان، مصرف آب در سطح استان به حداقل رسیده و با کاهش هزینه‌های تولید، سطح تولیدات و بهره وری از سطح خاک افزایش یابد.

وی ادامه داد: هم اکنون در سیستم غرقابی از هر هکتار باغ سیب ۲۰ تن سیب برداشت می‌شود که باعث آسیب دیدگی به ریشه درختان می‌شود در حالی که با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری این میزان تولید می‌تواند به ۵۰ تا ۷۰ تن در هکتار افزایش یابد.

وی گفت: با ترویج شیوه های نوین آبیاری و تکنولوژی‌های جدید می‌توان به اهداف پیش‌بینی شده در این زمینه دست یافت.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در این آیین بیان کرد: از ابتدای اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی، بیش از ۵۵۸ میلیون متر مکعب در آب مصرفی بخش کشاورزی صرفه جویی شده‌است.

رسول جلیلی افزود: از این میزان ۲۳۰ میلیون متر مکعب از طریق استفاده از فنون علمی و فنی و ۳۲۸ میلیون متر مکعب از محل کاهش دریافت از محل سدهای استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده‌است.

آذربایجان‌غربی با ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی سالانه بیش از ۶ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

این استان دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ و حدود ۷۰۰ هزار هکتار زمین زراعی است که ۲۳۵ هزار بهره بردار در آن مشغول کار هستند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: