پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۵۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
در مصاحبه اختصاصی با رئیس هیأت موتور سواری و اتومبیلرانی آذربایجان شرقی مطرح شد؛
رشته ورزشی موتور‌سواری و اتومبیلرانی به عنوان یکی از ورزش های جذاب و مهیج بین المللی از سال ۱۳۶۹ تحت عنوان فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی و به صورت سازمان یافته در کشورمان فعالیت خود را شروع کرده است. از بین رشته های فعال در کشورمان می توان به کمیته های سافاری، آفرود، اسلالوم، درگ، دریفت، رالی، کلاسیک، کارتینگ و خودروهای اسپورت در اتومبیلرانی و کراس، ریس، استریت، اندرو، کلاس موتورهای سبک ۱۲۵ و ۲۵۰ در موتور سواری و رشته آرسی (رادیو کنترل) اشاره نمود. در راستای آشنایی بیشتر با نحوه فعالیت و جذابیت های این رشته های ورزشی به سراغ سیامک امیرخیزی، رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی آذربایجان شرقی رفته و در باب مسائلی چون ماهیت این ورزش، بررسی زیرساخت های موجود و چشم انداز سال های آتی هیأت در جهت توسعه، گفت و گوی صمیمانه ای را با ایشان انجام داده ایم که ماحصل آن تقدیم مخاطبین عزیز می گردد.



برای شروع در مورد ماهیت رشته موتورسواری و اتومبیلرانی صحبت بفرمائید.

 هیأت ما جزو ورزش های مدرن محسوب گردیده و حدود 50 سال در ایران سابقه دارد، حدود 15 رشته از انواع رشته های فدراسیون جهانی در کشور و استان ما فعالیت می نمایند که در جهت فعال سازی سایر رشته ها نیز در تلاش می باشیم.
برای مثال، در هر دو بخش اتومبیل و موتور قسمت های خاکی، کوهستانی، آسفالت، سرعتی و غیره را دارا می باشیم که در سطح جهانی هر روز در حال ترقی و توسعه است.
در مورد ماهیت این رشته ها اجازه دهید ابتدا سوالاتی از شما و مخاطبین بپرسم، آمار موتور سواران فوتی جامعه ما چقدر است؟ ماهیت وجودی هیأت واقعاً چه چیزی است؟ آیا فقط این است که فردی بیاید و با سرعت رانندگی کند؟ اگر افکار عمومی به این صورت باشد باید بگویم که اینطور نیست، اگر ما کمی عمیق تر به ماجرا نگاه کنیم می بینیم که هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی در کنار سایر ارگان ها مثل راهنمائی و رانندگی سعی در کاهش دادن آمار تصادفات، تلفات و حتی آسیب های اجتماعی را دارد.
همانطور که می دانید آمار تصادفات رانندگی در کشور ما بسیار زیاد است که هیات ما در این زمینه می تواند مفید واقع شود. متاسفانه مسائل فنی و رانندگی در جاده را نمی توانیم درست آموزش ببینیم و این گونه است که خطای انسانی در آمار تلفات رانندگی بیشترین سهم را دارا می شود. پس تنها با گواهینامه رانندگی نمی توان یک فرد را به عنوان راننده درنظر گرفت که در این راستا هیأت می تواند کمک شایانی داشته باشد و همچنین سایر آموزش های اخلاقی و فنی که مراجعه کنندگان می توانند اطلاعات بیشتری را کسب نمایند.

امروزه کدام کشور ها در دنیا به صورت حرفه ای این رشته را دنبال می کنند؟

اغلب کشورهای دنیا امروزه در زمینه گسترش ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی رقابت شدیدی دارند که از شاخص ترین آنان می توان در ابتدا به آلمان، آمریکا و سپس فرانسه و انگلستان اشاره کرد و کشور ژاپن نیز در آسیا حرفی برای گفتن دارد و کشور های همسایه ما نیز در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته اند.

اصلي ترين دليلي که اين ورزش مهيج و جذاب در سطح عموم جامعه ما چندان مطرح نيست چه می باشد؟

واقعیت این است که آن طور که باید و شاید جایگاه این رشته را نتوانسته ایم تعریف کنیم و نگاه و ارزشی که در دنیا برای این ورزش وجود دارد فعلاً در ایران جا نیافتاده است و حتی گاها نگاه های منفی نیز وجود دارند.
یکی از اصلی ترین دغدغه های امروز ما این است که ما نتوانسته ایم در جامعه خود این مفهوم را برسانیم که ارزش این رشته ورزشی برای جامعه در چه حدی است. موتور سواری و اتومبیلرانی با اینکه می تواند یکی از مهیج ترین تفریحات باشد، صرفاً یک تفریح ساده نیست. زمانی که یک جوان به ورزش روی می آورد تمامی فشار ها و دغدغه هایی که از سوی جامعه به او تحمیل شده را در آن تخلیه می نماید. چندین بار که صدا و سیما در مسابقات ما گزارش تهیه کرده شاهد حضور تماشاگرانی بوده ایم که تا به حال حتی موتورسواری نکرده اند اما با شور و اشتیاق وافری از این رشته ورزشی صحبت می کردند.
وقتی جوانی می خواهد انرژی خود را تخلیه کند و بستری برایش موجود نیست گاها می بینیم که این انرژی مضاعف در مواردی همچون پرخاشگری آزاد می گردد، اگر ما همین جوان را به ورزش هدایت کنیم شاید روزی تبدیل به قهرمان با اخلاقی شود که برای منطقه خویش افتخار آفرینی کرده است زیرا در محیط ورزش قرار گرفته است.
این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که همه نمی توانند مثلاً فوتبالیست شوند و اصلا قرار هم نیست که همه یک ورزش را دوست داشته باشند پس باید سیاستمان را عوض کرده و سایر رشته های ورزشی را هم ارزش گذاری نمائیم. می توانیم استعداد های مختلف را شناسایی کرده و به صورت اصولی هدایت نمائیم.

زیرساخت های موجود در کشور ما در چه سطحی قرار دارد؟

در چند ساله گذشته مسئله ای که ما را در مقابل سایر هیأت های ورزشی متمایز می کند نبود زیرساخت هایمان می باشد تا جایی که حتی وظایف ما را تحت الشعاع قرار داده و تا قسمتی از وظیفه رئیس هیأت را به تهیه زیرساخت ها و ساخت و ساز تغییر داده است.
لازم به ذکر است در این زمینه در کل کشور مشکلاتی وجود دارد که هیأت استان از ابتدا به دنبال مساعد کردن شرایط بوده است.
به جدای از مسائل زیرساختی متاسفانه مشکلی اساسی این است که اغلب اوقات موجودیت این رشته را نشناخته ایم و نیز برایمان مشخص نشده است و واقعاً متوجه نیستیم که چگونه با ورزش می توان از بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.

در همین راستا چه کارهایی انجام شده و چشم اندازمان چگونه است؟

چندین بار پیست هایی را با کمک و لطف دوستان در سطح استان ایجاد کرده ایم ولی بعد از اتمام مسابقات چون زمین متعلق به هیأت نبوده شهرداری آن را در جهت امر دیگری استفاده کرده است و به این صورت انرژی ما نیز تضعیف شده و واقعاً اذیت شده ایم.
مهم ترین پیست موجود ما پیست یادگار امام است که همین جا از اداره کل ورزش و جوانان استان تشکر می نمایم، ما فقط با استفاده از پارکینگ یادگار امام توانسته ایم چند مورد از رشته هایمان را فعال نمائیم و حتی مسابقاتی مثل قهرمانی کشور را برگزار کنیم. جالب اینجاست که ما توانسته ایم از این محوطه قهرمان سازی کنیم و امروز برای مسابقات کشوری موتورسوار و اتومبیلران می فرستیم.
در مورد احداث پیست استاندارد و بین المللی نیز زمینی به مساحت 28 هکتار درنظر گرفته شده است که متاسفانه معارض هایی دارد که ساخت و ساز کرده اند و این مسائل باید حل بشود و به زودی ان شاء الله پیست آفرود و اندرو را راه اندازی خواهیم کرد.
خوشبختانه در شهرستان های بناب، هشترود، آذرشهر، جلفا و چند شهرستان دیگر پیست های ماندگاری ایجاد کرده ایم که زمین متعلق به شهرداری بوده ولی برای شخص حقوقی هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی در نظر گرفته شده است.
هدفمان این است که با استفاده از ارتباط با فرمانداری ها، شهرداری ها و ادارات ورزش و جوانان اماکنی برای پیست های اتومبیلرانی و موتور سواری درسطح استان داشته باشیم.

پتانسیل نیروی انسانی و سطح امکانات اتومبیلرانی و موتور سواری استان را چطور ارزیابی می کنید و نسبت به سایر استان ها در چه سطحی قرار داریم؟

در تمامی رشته های ورزشی و نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی بچه های آذربایجان فوق العاده اند. جوانان ما پتانسیل بالایی دارند و ما باید امکان و زمینه فعالیت را برایشان مقدور نمائیم.

جنابعالی برای افرادی که پس از خواندن این مصاحبه می خواهند به صورت آکادمیک با  این رشته آشنا شوند چه پیشنهادی دارید و این ورزش در کدام نقاط استان و شهر تبریز فعالیت دارد؟

قطعاً بهترین راه ممکن ثبت نام در هیأت است. هیأت های مربوط به تمامی شهرستان فعال می باشند و درصدد فعال سازی دفاتر تمامی شهرستان ها نیز می باشیم.
دفتر هیئت استان که در مجموعه ورزشی تختی(باغشمال) تبریز قرار دارد همواره در خدمت جوانان عزیز می باشد که علاقمندان با مراجعه به هیأت می توانند اطلاعات جامع تری بدست آورند.

در بین رشته های ورزشی متعدد، چه انگیزه ای باعث شد تا وارد دنیای اتومبیلرانی و موتورسواری شوید؟

بنده قبل از حضور در هیأت به عنوان مسئول، علاقه زیادی به موتورسواری و اتومبیلرانی داشته و ورزشکار این رشته بودم، در رشته های مختلف موتورسواری علی الخصوص کراس فعالیت داشتم و در مسابقات مختلف شرکت می کردم.
بعد از اتمام دوران فعالیت ورزشی واقعاً احساس دغدغه کردم و با توجه به شرایط موجود در مسیر توسعه هیأت نیز متحمل رنج زیادی شدم. جوانان بسیاری بودند که علاقه شدیدی به این رشته داشتند اما متاسفانه بستری برای فعالیت سازمان یافته وجود نداشت که خوشبختانه توانستیم تا حدودی وضعیت را سر و سامان دهیم. اعتقادم بر این است که جامعه ما به ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی در حالت آکادمیک نیازمند است و باید روی آن کار شود، ان شاء الله که بتوانیم در این مسیر گام های موثری برداریم.

در انتها اگر سخنی با مردم و یا مسئولین دارید، بفرمائید.

اگر بخواهیم به معنای واقعی ورزشکار پرورش دهیم نیاز به مربی خوب داریم، ما ابتدا باید مربیان خوبی را آموزش و پرورش داده تا بتوانیم قهرمان هایی که انتظار داریم را ببینیم، تا چند سال گذشته مربی و داوری که دوره دیده و کارت داشته باشند نداشته ایم ولی امروز خوشبختانه ما در خود تبریز داور و مربی دوره دیده در اختیار داریم و به شدت پیگیر، بسط و رشد موضوع می باشیم که در همین راستا در جلسه ای که به تازگی با جناب آقای دکتر ناظمی ریاست محترم فدراسیون داشتیم درخواست کردم تا در تیرماه کلاس آموزشی برگزار شود و با توجه به این که فدراسیون جهانی دائماً در حال توسعه و به روزرسانی تغییرات است، سعی مان بر این است که همیشه در بحث آموزش به روز باشیم.
از اداره کل ورزش و جوانان استان، سازمان هلال احمر، اداره کل محیط زیست و نیروی انتظامی علی الخصوص بخش راهنمائی و رانندگی با توجه به حمایت هایی که از ما داشته اند تشکر و قدردانی می کنم و نیز از شهرداری و شورای کلانشهر تبریز انتظار حمایت بیشتری داریم.
سخن آخر اینکه دیدگاه نامناسبی در افکار عمومی وجود دارد به این صورت که اگر کسی موتورسوار و یا راننده حرفه ای باشد در داخل شهر نیز به همان صورت رانندگی خواهد کرد و قوانین و امنیت داخل شهر را نادیده خواهد گرفت در حالی که قضیه کاملاً برعکس است. مطمئن باشید افرادی که وارد هیأت می شوند قوانین راهنمائی و رانندگی را بیش از همه مردم رعایت خواهند نمود و الگوی مناسبی برای سایرین نیز خواهند بود، نکته اینجاست موتورسواری که در داخل شهر به صورت غیر معمول رانندگی می کند قطعاً حتی وارد پیست هم نشده است و اگر اشخاصی به این صورت عمل می کنند، تجمع های غیر مشروع دارند و معمولاً پلیس نیز با ایشان برخورد می کند، هیچکدام نمی توانند در بحث اخلاق و همینطور تخصص رانندگی با ورزشکاران ما قیاس شوند.

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: