شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
ربیعی در نشست خبری:
عجب شیر پرس _ سخنگوی دولت گفت: احتمالا در جلسه آخر این هفته حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان خواهد شد.
حداقل حقوق بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان می‌شودبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی دولت گفت: به اعتقاد من درک دوستان از مسأله درست نبوده است. آنچه صورت گرفته به نفع کارگران و به درخواست خود آنها بوده است. نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به من هم این درخواست را داشتند و این اقدام به کارگران جدید و بدون سابقه کمک می‌کند.
او اضافه کرد: البته کارکنان با سابقه و بی سابقه بهره مند می‌شوند و این به نفع جامعه کارگری است. با تصمیمی که اتخاذ شد حدود ۸ درصد مزد کارگران افزایش پیدا کرد و اکنون حداقل دستمزد به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید و این افزایش با مجموع دریافتی کارگران با دو فرزند ۴۴/۴ درصد افزایش پیدا کرد. یک کارگر با یک اولاد دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و یک کارگر با دو اولاد سه میلیون و ۹۲ هزار تومان حقوقش است و میزان اثر تصمیم بر سنوات بازنشستگی و اضافه کار بیشتر شد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه خوشحال هستیم این اتفاق صورت گرفت و رضایت نسبی کارگران را به همراه داشت، عنوان کرد: باز هم دولت توجه دارد که زندگی کارگران مانند بازنشستگان سخت است و در دوران کرونا هم بسیاری از کارگران آسیب خوردند و مطمئن هستیم این تصمیم همه مشکلات کارگری را نمی‌توانست برطرف کند، اما تا حدودی در ترمیم مزدشان کمک کرد و پایه قرار گرفت که سال دیگر با افزایش حقوق حالت بهتری برای کارگران داشته باشد.
ربیعی تصریح کرد: به هر حال این تصمیم، نتیجه جلسه ۸ ساعته شورای عالی کار و درخواست کارگران بود و کارفرمایان در ساعات پایانی پذیرفتند و یک جانبه امضا کردند. اتفاقا تبعات تعیین ۱۷۵ هزار تومان برای حق سنوات، روی طبقه بندی مشاغل تاثیر دارد و آثار مفید دیگرش این است که در افزایش مزد سال آینده بیشتر دیده خواهد شد.
سخنگوی دولت در رابطه با عدم اجازه چانه زنی برای حقوق بازنشستگان و گلایه کارگران ساختمانی از بیکاری و اینکه وام معیشتی دریافت نکردند و غرامت بیماری نیز دریافت نکردند دولت مشخصات چه برنامه‌ای برای این افراد دارد؟ گفت: شورای عالی کار اصلا جای تصمیم برای حقوق بازنشستگان نیست که اجازه چانه زنی داده شود یا نشود. حداقل دستمزد کارگری در حداقل حقوق بازنشستگی تاثیر می‌گذارد. اساسا جای چانه زنی در جای دیگری است، اما در مورد کارگران ساختمانی سعی کردیم تدابیری بیاندیشیم. اولا به سه میلیون نفری که معیشت دادیم افرادی بودند که هیچ کجا بیمه نداشتند و کار آماری صورت گرفت که چه کسانی بیمه دارند یا ندارند.
ربیعی ادامه داد: کارگران ساختمانی هم متناسب با پولی که سازمان هدفمندی هرسال به سازمان تامین اجتماعی می‌دهد باید بیمه شوند، اما سازمان تامین اجتماعی معطل پول سازمان هدفمندی نمانده و بیمه کردن آن‌ها کماکان ادامه پیدا کرده است. این افراد هم در سبد معیشتی قرار گرفتند.
او ادامه داد: دیروز ما تصمیمی در ستاد اقتصادی دولت گرفتیم که به جلسه ستاد ملی کرونا خواهد رفت و براساس چارچوب‌هایی که قانون تامین اجتماعی برای بیمه بیکاری تعیین کرده ما به افرادی می‌توانستیم بیمه بیکاری بدهیم که سه درصدش توسط کارفرما پرداخت و در حوزه مشخصی باشند. بیمه بیکاری مشمول این دسته از کارگران هم خواهد شد. ما قانون را اصلاح نکردیم بلکه یک مصوبه کرونایی اعلام کردیم تا نوعی کمک به کارگران بیکار شده باشد که با ساز و کار‌های صندوق بیمه بیکاری اتخاذ خواهد شد.
ربیعی درباره شایعات موج دوم کرونا در کشور، افزود: نظر وزارت بهداشت این است که ما هنوز در موج اول کرونا هستیم. کارشناسانی که اپیدمی را دنبال می‌کنند اعتقاد ندارند که ما به موج دوم وارد شده‌ایم.

او تاکید کرد: آنچه که در برخی از استان‌های جنوبی مشاهده شده به دلیل آن است که آن‌ها تاکنون هیچ پیکی را تجربه نکرده بودند، بنابراین ما این را موج جدید محاسبه نمی‌کنیم. اگر متوسط نمودار‌ها را در کشور مشاهده کنیم که در همه جلسات ستاد ملی کرونا ارائه می‌شود، نمودار ما یک شیب نرمال را نشان می‌دهد و علت افزایشی که در آمار‌ها وجود دارد و باعث نگرانی برخی شده، بیماریابی فعال ماست.
سخنگوی دولت افزود: خوشبختانه امروز مقدار تست‌های کرونایی ما به ۲۵ هزار نفر در روز رسیده است. کشف و ایزوله کردن در مرحله اول در حال انجام است و به این علت که ما بیماریابی فعال داشتیم، بر تعداد مبتلایان افزوده شده است، اما این به معنای موج دوم کرونا نیست.
ربیعی اظهار کرد: البته باید اشاره کنم که در استان خوزستان مشارکت مردم در انجام توصیه‌های وزارت بهداشت زیر ۵۰ درصد است. در آنجا مراسم شادی و عزای خود را به صورت دسته‌جمعی برگزار کردند که در این زمینه اخبار زیادی به ما رسیده است، ضمن آنکه دستورالعمل‌ها را هم مراعات نکرده اند. همچنین در یکی از بازار‌های ماهی‌فروشان در جنوب کشور پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شد و شیوه فروش، مطابق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت نبوده است.
او گفت: بنابراین ما ناچاریم که بازگشایی کنیم و این مسیری گریزناپذیر در مواجهه با کروناست و هیچ کشوری نظام اجرایی خود را برای طولانی مدت تعطیل نکرده است.
سخنگوی دولت تاکید کرد: ما با قاعده و به خوبی در مواجهه با کرونا عمل کرده‌ایم، اما مثلث رعایت نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را همه باید مورد توجه قرار دهند. هر استانی که مثل استان خوزستان شود، ما در مواجهه با آن به تصمیمات سختگیرانه بازمی‌گردیم و محدودیت‌ها را افزایش می‌دهیم و این استراتژی ما طبق آئین‌نامه‌های تصویب شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: