شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
عجب شیر پرس - آتش سوزی‌های سالیان اخیر در جنگل ها و مراتع شهرستان شاهرود که عمده دلایل آن ها ناشناخته مانده است، برنامه‌ریزی مناسب برای پیشگیری از بروز آتش‌سوزی‌های جدید و نابودی بیشتر این منابع خدادادی را طلب می‌کند.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، جولان بی امان آتش در مراتع و جنگل های  کهگیلویه و بویراحمد و مراتع شهرستان گچساران بخش زیادی از مراتع این منطقه را  به تلی از خاکستر مبدل کرد، هشداری برای آمادگی بیشتر مسوولان شهرستان شاهرود است .

با گرم شدن دمای هوا، علوفه و گیاهان رو به خشک شدن می رود و در نتیجه احتمال آتش سوزی وجود دارد.

به گفته فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان  ۳۱ هکتار و ۷۴۳ متر از عرصه‌های مرتعی استان از ابتدای سال ۹۸ تا پایان مرداد در آتش سوخت.

کارشناسان هواشناسی نسبت به خطر آتش سوزی مراتع با گرم شدن هوا در استان سمنان هم هشدار دادند.

علاج واقعه قبل از وقوع

مسوولان امر با توجه به این هشدارها باید تمهیدات لازم برای پیشگیری و مهار آتش سوزی های احتمالی را اندیشیده و علاج واقعه را قبل از وقوع کنند.

شهرستان شاهرود با دارا بودن بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزارهکتار جنگل و مرتع در سالیان اخیر با آتش سوزی های متعددی روبرو بوده که بر اثر آن مساحت زیادی از این مراتع و جنگل‌ها طعمه حریق شده‌اند.

موانع مقابله با مهار آتش در شاهرود

گستردگی مراتع و صعب العبور بودن جنگل های منطقه و کمبود امکانات مهار آتش از مشکلات اساسی برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها در شرق استان سمنان است.

در بیشتر آتش سوزی جنگل های منطقه دیررسیدن نیروهای امدادی به مناطق حادثه دیده از مشکلات مهم به شمار می رود که تخصیص بالگرد را ضروری می نماید.

آتش سوزی های پیاپی در جنگل هیرکانی ابر

جنگل ابر شاهرود با ۳۵ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شاهرود قرار دارد که در چند سال گذشته بارها بر اثر عوامل طبیعی و انسانی دچار حریق شده است.

این جنگل در روزهای تعطیل یکی از محل های تفریح مردم این منطقه و گردشگران است.

 نهم آبان سال ۹۶ هفت هکتار از این جنگل دچار آتش سوزی شد و همچنین درسال ۹۷  هم ۲ بار شعله های آتش بلای جان درختان و حیوانات این جنگل گردید.

۱۴ تیر ۹۸ آتش سوزی رخ داده در مراتع چهارباغ جنگل توسکستان در مسیر جاده شاهرود- گرگان هم به علت سهل انگاری گردشگران حدود یکهزار و ۵۰۰ متر از سطح جنگل را به آتش کشید ، البته این آتش سوزی با اعزام سه دستگاه خودروی اطفای حریق و با کمک تیم‌های عملیاتی منابع طبیعی شاهرود و گرگان و نیروهای محلی مهار شد.

عصر روز جمعه ۲۵ مرداد ۹۸ آتش‌سوزی  در مراتع منطقه "برم‌ برم" روستای ابر پس از چهار ساعت تلاش بی وقفه مهار شد که  در این آتش سوزی ۲ هکتار از مراتع این منطقه از بین رفت.

مقابله با آتش سوزی های مراتع و جنگل ها نیازمند توجه هرچه بیشتر مسوولان شهرستان است  تا این نعمت‌های خدادادی  برای نسل های آینده حفظ و نگهداری شود .

خبرنگار ایرنا از  مسوولان اداره منابع طبیعی شهرستان شاهرود سوال هایی در باره آمادگی این اداره برای برای مقابله با آتش سوزی احتمالی پرسید.

محمدرضا کشاورزیان رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود در این باره گفت:  با شروع افزایش دمای هوا هفته گذشته نشستی با حضور نیروهای حفاظتی و ستادی برای پیشگیری از وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع  این شهرستان تشکیل شد.

شناسایی کانون های بحران

 وی از هماهنگی لازم با ستاد بحران، فرمانداری ، مدیران ادارات مربوطه ، دهیاری‌ها و شوراها نسبت به پیشگیری از وقوع احتمالی حریق در جنگل‌ها و مراتع خبر داد و افزود: گروه هایی برای شناسایی کانون‌های بحران حریق تشکیل شده تا دسترسی به اطلاعات منطقه‌ای، جاده‌ها و راه‌های دسترسی به ‏مخازن آب را در دستور کار قرار دهند.

 رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود ادامه داد : نقشه‌های اطلاعاتی مناطق بحرانی را با لحاظ کردن شاخص‌های موثر جهت مدیریت و اطفای حریق تهیه و در ادامه اقداماتی همچون طراحی، ترمیم و بهسازی خطوط ‏آتش‌بر، انجام عملیات بهداشتی و پرورشی پیش بینی شده است.

ضرورت آموزش شهروندان در پیشگیری از حریق 

وی پاکسازی عرصه‌های بحرانی و کاهش پوشش گیاهی در زیر اشکوب ‏مناطق جنگل کاری شده را امری ضروری خواند و تصریح کرد: در این زمینه اطلاع رسانی توسط صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و تهیه پیام، تیزرهای ترویجی و آموزشی به مردم برای پیشگیری از حریق می تواند بسیار مفید باشد.

کشاورزیان با بیان اینکه دستورالعمل پیشگیرانه‌ای به دهیاری‌ها، شوراها، ائمه جماعات، روحانیون، ریش سفیدان و معتمدان محلی ارسال شده است، اظهار داشت: برگزاری بیشتر کلاس‌های ترویجی و آموزشی برای دامداران، کشاورزان و ‏بهره‌برداران و مجریان طرح‌های منابع‌ طبیعی ضروری است.

تجهیز ۲ پایگاه اطفای حریق  

کشاوزیان از تجهیز۲ پایگاه اطفای حریق در روستای ابر و مجن خبر داد و افزود: رزمایش عملیاتی این اداره هم در اردیبهشت ماه با موضوع  حریق برای آمادگی بهتر نیروها و آشنایی بیشتر با لوازم اطفای حریق شامل پاور جت، فلسک بک و دمنده‌ها انجام شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود یادآور شد: درهمین راستا تاکنون نشست هایی با دهیاری ها و شوراها و گروه‌های طبیعت دوست برای پیشگیری و اطفای حریق انجام شده است .

وی از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: راه اندازی کشیک های آتش سوزی و گروه بندی گشت درمناطق جنگلی و مراتع، هماهنگی‌های لازم برای نصب تابلوهای آگاهی‌دهنده و دیوارنویسی در مناطق و معابر پر تردد ‏تفرجگاهی در دستور کار قرار گرفته است.

کشاورزیان با بیان اینکه نصب اطلاعیه‌های ترویجی، آموزشی، انتشار آگهی، تهیه بروشور و تراکت می‌تواند در ‏پیشگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع موثر باشد، افزود: انعقاد تفاهم نامه با همیاران طبیعت و جوامع محلی، تبلیغ کد امداد ۱۵۰۴ جنگل و مرتع، برگزاری ‏مانورهای آمادگی، شناسایی نقاط قوت و ضعف، بررسی تجهیزات و امکانات و نظارت بر چرای دام و راه‌اندازی گشت و مراقبت به‌صورت شبانه‌روزی از دیگر موارد دستورالعمل اجرایی در پیشگیری و اطفای حریق است.

کمبود نیروی جنگل‌بان 

کمبود نیروهای محیط بان از دیگر مشکلات است، به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به ازای هر ۹ هزار هکتار یک جنگلبان و برای هر ۸۸ هزار هکتار مرتع یک قرق بان فعالیت دارد.

  ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از وسعت استان سمنان اراضی ملی به شمار می رود و از این میزان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه بیابانی ، سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مرتع و ۳۵۲ هزار هکتار جنگل است.

وسعت مراتع و عرصه های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: