چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 01 2024
کد خبر: ۵۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
گزارش:
عجب شیر ما - شور یلدایی مردم تبریز در کوچه پس کوچه های بازار پر رونق این شهر تاریخی پرسه می زند و تنقلات شب یلدا را به عنوان تابعی از وضعیت اقتصادی مردم در زنبیل های خرید گلچین می کند.
بازار تبریز امروز شاهد حضور مردمانی است که دور هم بودن را در طولانی ترین شب سال در ذهن می پرورانند و البته نیم نگاهی هم به قیمت ها دارند.
کمی رکود در بازار تبریز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم احساس می شود اما علاقه به برپایی این سنت باستانی، مردم این شهر را به خرید اقلام ارزان قیمت سوق می دهد.
برخی هندوانه و برخی دیگر کدو حلوایی در دست دارند و بازار فروش انار، باقالا و تخمه داغ آن چنان گرم است که سرمای زمستانی زیاد به چشم نمی آید.
هوای آفتابی تبریز هم فضای مناسب خرید تنقلات شب یلدا را برای مردم این شهر فراهم کرده است تا طولانی ترین شب سال که با سرما نیز همراه است، تحت تاثیرگرمای ناشی از عواطف خانوادگی قرارگیرد.
مجموعه بازار تبریز شامل بزرگ ترین بازار مسقف جهان را شاید اصلی ترین مرکز خرید مردم این شهر دانست اما شور و حال خرید از نمایشگاه یلدا در محل نمایشگاه بین المللی تبریز نیز به ویژه در ساعات خاص شبانه روزی قابل توجه است.
دراین بین معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز از اجرای طرح نظارتی شب یلدا از روز شنبه 28 آذر تا پایان همین هفته خبر می دهد.
اسماعیل عطاپور می گوید: در آستانه طولانی ترین شب سال تقاضا برای برخی اقلام از جمله انواع میوه و به ویژه هندوانه و انار، انواع آجیل، انواع شیرینی ها و پشمک و نظایر آن افزایش می یابد.
به گفته وی این سازمان با هدف حمایت از حقوق مصرف کننده ها و برخورد با سوء استفاده های احتمالی برخی افراد سودجو اقدام به برگزاری طرح نظارتی در مدت یاد شده کرده و اقلام مذکور را از حیث موجودی، قیمت و نحوه عرضه مورد رصد قرار داده و با هرگونه تخلف احتمالی برخورد می کند.
وی از شهروندان خواسته است تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران فروشی، کم فروشی، تقلب در کسب و عدم صدور صورتحساب مراتب را از طریق سامانه خبری 124 اطلاع رسانی کنند تا در حداقل زمان ممکن موضوع مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تبریز می گوید: شور و حال در بازار آجیل و خشکبار برای خرید شب یلدا وجود دارد اما تا زمان حاضر کمی فروش ضعیف تر از سال قبل بوده است و امیدواریم در عصر امروز تحرک بیشتر شود.
سید علی محمدی افزود: در برخی از اقلام مانند پشمک در مقایسه با سال قبل افزایش قیمت وجود دارد و چون قدرت خرید مردم پایین است معمولا حجم خرید پایین آمده است.
رئیس اتحادیه قنادها و صنوف وابسته تبریز می گوید: در آستانه شب یلدا وضعیت فروش در بیش از 600 قنادی تبریز همانند سال های گذشته مناسب است.
سید مرتضی اکرامی افزود: قیمت های این بخش در مقایسه با سال قبل ثابت بوده است و استقبال مردم تبریز از خرید شیرینی ها در حد مورد انتظار است.
در مجموع می توان گفت اگر چه وضعیت اقتصادی مردم در خرید شب یلدا تاثیرگذار است اما این سنت باستانی به هیچ وجه تحت تاثیر قدرت خرید قرار نمی گیرد و ایجاد فضای صمیمی در بین اعضا خانواده حتی بدون تنقلات هم در این شب ضرورتی فرهنگی در بین اقشار مختلف مردمی است.
گفتنی است جشن شب یلدا از سنت های باستانی ایران زمین است که از هفت هزارسال پیش تا کنون در میان ایرانی ها برگزار می شود، نیاکان ما از آن زمان به دانش گاه شماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است.
 علیرضا فولادی
برچسب ها: شب یلدا ، تبریز ، عجب شیر
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: