پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۴۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
عجب شیر پرس - انیشتین جایی گفته بود آنگاه که دکتر بگوید مغز من از کار افتاده و زندگیم به پایان رسیده است، تلاش نکنید به شکل مصنوعی و با استفاده از دستگاه، زندگی را به من برگردانید بلکه بگذارید جسمم به دیگران کمک کند تا به حیات خود ادامه دهند.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، چشمهایم را به انسانی بدهید که هرگز طلوع آفتاب را ندیده است؛ قلبم را به کسی هدیه بدهید که از قلب جز خاطره  دردهایی پیاپی  و آزار دهنده چیزی به یاد ندارد، خونم را به نوجوانی بدهید که او را از تصادف ماشین بیرون کشیده اند وکمکش کنید تا زنده بماند و  حتی نوه هایش را ببیند و ... آنگاه است که همیشه زنده خواهم ماند. "

اما این تصویر زیبا و انسانی را می شود در حیات و زنده بودن هم به تصویر کشید و در حیات خود زندگی را به دیگران هدیه داد و شادی را نثار کرد آنگاه که قطره های خون من و تو در رگهای همنوع جریان می یابد و طراوت و زندگی در ذره ذره وجود او شکوفه می زند.

خونی که نه به بها بلکه اینبار به بهانه می دهند، بهانه ای برای ترویج خوبی ها، جریان بخشیدن مهر و مهربانی ها و کاهش آلام و رنج انسان ها.

مگر نه این است که به بیان قرآن کریم "اگر کسـی فردی‌ را زنده‌ کند، درحقیقت، همۀ انسان‌ها را زنده‌ کرده‌ است". چه خیر و احسانی برتر و ارزشمندتر از اهدای خون آن هم در شدائد و سختی ها آنجا که حیات وممات انسانی به این قطرات سرخ جاری در رگهایمان وابسته است.

این روزها ماه مبارک رمضان است و باز کمبود خون وفرآورده های خونی نمود یافته و شیوع کرونا و نیاز بیماران این بخش بر شدت این کمبود افزوده است اما مردمان سرزمین مهر و انسان های نیک سیرت دیار ما، کم نیستند آنانی که با فراخوانی بال می گشایند برای آنکه زندگی را در رگهای بشریت جاری سازند انسان هایی که زمان و مکان و شرایط هم نمی تواند مهر و عاطفه را از آنان بگیرد نمونه ای از آنها اهدا کنندگان مستمر خون هستند که از اهدا مایه حیات و شیره جانشان ذره ای دریغ نمی کنند و هر جا نیاز باشد، بی گفته و تاکیدی، حاضرند.

 می گوید : تاسوعا و عاشورا بود، نیاز یکی از بیماران تالاسمی استان به گروه خونی نادر o منفی یا "o بمبئی " تبدیل به مساله حیااتی برای او شده بود، سفیدپوشان انتقال خون با تمام وجود،  از روز تاسوعا با اهداکنندگان مستمر دارای گروه خونی o منفی تماس گرفتند و در پی آن اهداکنندگان یک به یک در میانه شلوغی های مراسم و عزاداری های امام حسین (ع) خودشان را به پایگاه انتقال خون رساندند.

این اهدا کننده مستمر خون افزود : تا شب عاشورا بیش از ۱۳۸ نفر به هر طریقی خون اهدا کردند، اما هیچ یک از آنها دارای گروه خونی نادر " o بمبئی " نبودند، ناامید نمی شوند، تلاش ها برای نجات بیمار تالاسمی ادامه می یابد تا اینکه گروه خونی اهدا کننده شماره ۱۳۹؛ O بمبئی است و اینگونه دختر تالاسمی با دریافت قطره قطره های خون اهداکننده مستمر زندگی دوباره می گیرد.

کیسه های خون آن روزها، برخلاف امروز که اسم و رسم ندارد، اسم و فامیل اهدا کننده را بر روی خود داشت.

یکی دیگر از اهدا کنندگان مستمر خون که خود پزشک است،  می گوید : روزی بیمار فاویسمی با هموگلوبولین پنج و وضعیت بسیار بدی مراجعه کرد، کیسه خونی به بیمار وصل کردم و او با قطره های خون تازه حالش بهتر شد.

او توضیح می دهد :آن روزها کیسه های خون برخلاف امروز که اسم و رسم ندارد، اسم و فامیل اهدا کننده را بر روی خود داشت.

وی ادامه داد : در حالی که ورود قطره های خون از کیسه به دست دخترک را به تماشا ایستاده بودم، آنی به حال آنکه خونش حیات دوباره به کودک می داد غبطه خوردم و با خود گفتم "خوش به حال اهداکننده ای که با اهدای خون اینگونه به این بیمار زندگی دوباره بخشید"، با کنجکاوی اسم روی کیسه خون را خواندم، ناگاه خشکم زد این خون من بود که ماه قبل اهدا کرده بودم، آن زمان بود که مفهوم عبارت  "اهدا خون، اهدا زندگی" را با تمام وجود حس کردم.

خون سالم قطره های جاری زندگی است برای آنانی که هر روز به علل مختلف حیات شان در معرض خطر می گیرد و با دریافت این مایع حیات جانی دوباره می گیرند چنانکه بر اساس آمارها از هر سه نفر مردمان این کره خاکی حداقل یک نفر در طول زندگی به تزریق خون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می کند، تزریق خون و فرآورده های خونی در حوادث، سوختگی ها، اعمال جراحی، خونریزی های پس از زایمان، در بیماران تالاسمی ها،  هموفیلی و سرطانی ها نیازی حیاتی و جدی است.  

هنوز جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده و تنها خون اهدایی انسان های نیکوکار و نوعدوست است که می تواند  بسیاری از نیازمندان به خون را از مرگ نجات دهد، بنابراین اهداکنندگان نجات دهنده بیماران نیازمند به خون هستند و با این مهربانی و ایثار زندگی و حیات دوباره به آنان می بخشند.

کودکان تالاسمی؛ جرقه اهدای خون  

حمیدرضا رحیم زاده دارنده کارت طلایی، اهداکننده پلاکت و فعال اجتماعی در فرهنگ سازی اهدای خون سالم و مستمر؛ متولد ۱۳۵۴ است و تاکنون ۱۵۲ بار اهدای خون و پلاکت داشته و رکوردار اهدای خون در بین استان های شمالی کشور است، مردی که کودکان تالاسمی، جرقه اهدای خون را در او روشن کردند.

این اهداکننده مستمر می گوید : روزی مطلبی سفارشی برای کانون پرورش فکری "در ارتباط با بچه های تالاسمی ها" می نوشتم، اگر چه به دلیل برخی مشکلات نتوانستم آن کار را تمام کنم اما این مهم مقدمه ای شد تا با اهدای خون آشنا شوم.

رحیم زاده افزود: از اول دبیرستان زمانی که ۱۵ سال بیشتر نداشتم با خود عهد بستم که با اهدای خون، زکات سلامتی خود را بپردازم، در آن زمان گروه سنی ۱۵ سال هم می توانست خون اهدا کند در حالی که هم اکنون یکی از شرایط اهدای خون حداقل ۱۸ سال تمام است.

وی اظهار داشت: در دوران تحصیل به طور مستمر سالی چهار بار اهدای خون داشتم اما بعد از اینکه دوره دبیرستان تمام شد به هنگام تحصیلات دانشگاهی که نیمه تمام هم ماند و نیز دوران سربازی با تردد در شهرهای مختلف هر جایی که نیاز داشتند، خون اهدا می کردم.

 این اهداکننده مستمر بیان داشت: حتی در مقطعی بعد از اتمام دوره دبیرستان و سربازی، سالی پنج بار هم خون اهدا کردم، در آن ایام چون ثبت قانونی نمی شد، می توانستیم بیشتر از چهار بار در سال هم اهدا خون داشته باشیم.

رحیم زاده بیان داشت: یک سال و نیم است که با اهدا پلاکت آشنا شده ام، پلاکت برای کودکان سرطانی مورد استفاده قرار می گیرد و من اینک از این که با قطره های خونم نجات بخش این کودکان هستم، حس بهتری هم دارم.

این فعال اجتماعی در فرهنگ سازی اهدای خون سالم و مستمر خاطر نشان کرد: پروسه اهدا پلاکت در سال می تواند ۲۴ بار انجام شود و من تاکنون هفت بار اهدای پلاکت داشتم.

 وی بیان داشت: بهترین خاطره ام از اهدای خون و پلاکت این است که سال گذشته یک کودک سرطانی نیاز مبرم به دریافت پلاکت داشت از این که با اهدای پلاکت خود توانستم به این کودک کمک کنم، احساس کردم که زنده بودن مفید است و این برایم بسیار لذت بخش بود.

رحیم زاده خاطر نشان کرد: چه کار خیری بهتر از اهدای خون و اینکه یک واحد خون می تواند جان سه انسان را نجات دهد، اهداکنندگان با اهدای قطره های خونشان نجات دهنده بیماران بوده و به آنان زندگی دوباره هدیه می دهند.

اولین بار برای اهدای خون، جایگزین یکی از دوستانم شدم

محمد مرادپور لاکانی دارنده کارت طلایی و رکورد دار اهدای پلاکت هم می گوید: اولین باری که خون اهدا کردم جایگزین یکی از دوستانم شدم و فکر می کردم که این اولین و آخرین بار باشد تا اینکه برای دومین بار برای امداد زلزله زدگان رودبار رفتم.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از همان روزهای فراموش نشدنی و دشوار با خودم و خدای خود عهد بستم که همیشه و در همه حال و در حد توانم برای بیماران نیازمند خون اهدا کنم.

این اهدا کننده مستمر خاطر نشان کرد: از سال ۶۹ شروع به اهدای خون کردم و با این کار تاکنون تنها وظیفه انسانی خود را انجام دادم و خداوند را شاکرم که مرا در انجام وظیفه انسانی یاری کرده است.

وی اضافه کرد: مطمئن هستم که با دعای خیر بیماران نیازمندی که به آنها خون و پلاکت اهدا کردم، تاکنون توانسته ام با مشکلات زندگیم دست و پنجه نرم کنم،  همسرم سلامتی خود را بازیافته و به زندگی برگشته و همه این ها را مدیون دعای خیر آن عزیزان هستم.

این فعال اجتماعی و مبلغ اهدای خون و پلاکت بیان داشت: همیشه دلم می خواست که یگانه دخترم نیز در این مسیر گام بردارد و با تشویقش،  توانستم او را هم وارد خانواده اهداکنندگان خون کنم و از این بابت خیلی خوشحالم.

افزون بر ۱۲۰ بار اهدای خون به نیت سلامتی امام زمان (عج)

شهلا احمدنیا فرهنگی بازنشسته و رکورد دار اهدای خون بانوان اینک ۶۳ سال سن دارد و از ۲۰ سالگی برای اهدای خون اقدام کرده و تاکنون بیش از ۱۲۰ بار خون هدیه کرده و می گوید به نیت سلامتی آقا امام زمان (ع) برای بیماران نیازمند خون اهدا می کنم.  

این فعال اجتماعی در زمینه فرهنگ سازی اهدای خون بیان داشت: هنگامی که در حال اهدای خون هستم و با سلام و صلوات برای آقا امام زمان (عج) و ملت ایران این کار را انجام می دهم،  بهترین لحظه زندگی ام است.

او که عضو انجمن داوطلبان حمایت از اهدای خون سالم گیلان است، ادامه داد: خانم ها می توانند حداقل سالی سه بار اهدای خون داشته باشند و مشکلی برای آنان که شرایط اهدای خون را دارند، ایجاد نمی شود.

احمدنیا با بیان اینکه اهدای خون، اهدای زندگی است، خاطر نشان کرد: زندگی بسیاری از بیماران در بیمارستان ها به اهدای خون من و شما بستگی دارد بنابراین همه کسانی که شرایط اهدای خون دارند، می توانند در این کار نوع دوستانه و خداپسندانه مشارکت کنند.

خون و فرآورده های خونی از مهمترین پایه ها برای درمان بیماران نیازمند

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان هم می گوید: خون و فرآورده های خونی از مهمترین پایه ها برای درمان بسیاری از بیماران است، گفت: بیمار در برخی از بیماری ها به مرحله ای می رسد که تنها راه درمان خون و یکی از فرآورده های خونی است.

دکتر گیتی ایزدی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تالاسمی ها ماهانه ۲ بار به گلبول قرمز، بیماران هموفیلی به فاکتورهای انعقادی، سوختگی ها به پلاسما و بعضی از انواع سرطان ها به پلاکت نیاز دارند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این در خونریزی های پس از زایمان، تصادفات و جراحی های قلب بسیار به فرآورده های خونی نیاز است.

 مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان خاطر نشان کرد: هر فرآورده ای که از یک واحد خون استحصال می شود برای بیماران مختلف باید وجود داشته باشد تا آنها بتوانند دوباره به زندگی برگردند.

وی بیان داشت: گاهی وقت ها برای انجام جراحی تا فرآورده خونی مورد نیاز بیمار وجود نداشته باشد، جراحی آغاز نمی شود، بنابراین خون و فرآورده های آن یکی از مهمترین پایه ها برای درمان بسیاری از بیماران است.

ایزدی پور خاطر نشان کرد: سازمان انتقال خون یکی از زنجیره های تامین خون برای بیماران است و مهمترین زنجیره ای که وجود دارد، خود تامین کننده یعنی اهداکنندگان هستند که باید حضور داشته باشند تا بتوانیم خون کامل جمع آوری و پس از انجام آزمایشات مختلف و فرآوری گیری، آن را به مراکز مختلف درمانی توزیع کنیم.

وی بیان داشت: خونی که از اهداکننده دریافت می شود به هیچ وجه به صورت اهدا کامل که تحویل گرفته می شود برای بیمار استفاده نمی شود و حتما فرآوری می شود به طوری که از یک نفر"واحد خون" پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز تهیه می شود.

اهدا خون، اهدا زندگی برای سه نفر

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان هم در ادامه اظهار داشت: در کمترین میزان، از یک اهدا کننده "یک واحد خون" سه فرآورده استحصال و به سه نفر اهدا می شود، بنابراین اهدا خون، اهدا زندگی برای سه نفر است.

وی اظهار داشت: بر اساس آمارهای جهانی هر سه ثانیه یک نفر به دریافت خون احتیاج پیدا می کند و به طور کلی از هر سه نفر یک نفر در طول حیات به دریافت خون نیازمند می شود.

ایزدی پوربا اشاره به نقش مهم اهداکنندگان خون برای تامین خون های مورد نیاز بیماران خاطر نشان کرد: اگر حس مسئولیت اجتماعی اهداکنندگان نباشد، بسیاری از جراحی ها امکان پذیر نیست و بیمارانی بدون خون و فرآورده های خونی می مانند.

همیشه به یاری اهداکنندگان نیازمندیم

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان در ادامه با بیان اینکه همیشه به یاری اهداکنندگان نیازمندیم، افزود: شاخص اهدای خون در این استان ۳۱ در هزار نفر جمعیت است،  اگر چه این شاخص در مقایسه با متوسط کشوری خوب است اما انتظار داریم که مردم فرهیخته استان بیشتر در این کار خداپسندانه مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه تمام افراد دارای حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر۶۰ سال "اهداکنندگان مستمر تا ۶۵ سال" و با وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم می توانند برای اهدای خون اقدام کنند، خاطر نشان کرد: اهداکنندگان به سه دسته شامل اهداکننده بار اول، اهداکننده مستمر " در فاصله زمانی ۱۲ ماه حداقل ۲ بار برای اهدا خون اقدام کند"  باسابقه "فاصله زمانی ۲ اهدا بیشتر از ۱۲ ماه است" تقسیم می شوند.

وی ضمن قدردانی از تمامی اهداکنندگان خون برای تامین خون های مورد نیاز بیماران بیان داشت: انتظار داریم تا اهداکنندگان مستمر بیشتری داشته باشیم، هر میزان درصد اهدای خون بالاتر باشد، ضریب امنیت خون های اهدایی "به دلیل انجام آزمایش های مرتب بر روی یک فرد" بیشتر است.

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان در ادامه با اشاره به فعالیت ۲۳ ساله خود در انتقال خون بیان داشت: یکی از خوشحالی هایم آن است در جایی خدمت می کنم که هر روز با انسان های برگزیده ای مواجه می شوم که در هیاهوی زندگی، مسئولیت اجتماعی را فراموش نمی کنند و به یاری نیازمندان می شتابند.

وی با بیان اینکه خاطرات زیادی از اوج گرمای تابستان و سرمای زمستان از اهداکنندگان خون در گیلان داریم، اضافه کرد: در یک سال،  زمانی که برف شدید می آمد ، مردی ۶۳ ساله در حالی که عصا به دست داشت به انتقال خون رشت آمد تا خون اهدا کند، به او گفتم برای تردد مشکل نداشتید؟ می گذاشتند تا در شرایط بهتری برای اهدای خون اقدام می کردید اما او در جوابم گفت؛ اهداکننده مستمر هستم و احساس کردم که اگر الان نیایم شاید دیگران کمتر بدانند که اهدا خون در این شرایط چه میزان مهم است، آمده ام تا در این روز برفی و سرد بیماران نیازمند به خون را تنها نگذارم.

ایزدی پور در ادامه سخنانش با اشاره به موضوع تاسوعا و عاشورا چند سال گذشته برای تامین یک گروه خونی نادر O منفی "بمبئی" بیان داشت: برای تامین این گروه خونی برای استفاده یک دختر تالاسمی، ۱۳۹ نفر از اهداکنندگان مستمر را فراخوان کردیم، همه آمدند تا اینکه گروه خونی ۱۳۹نفر O بمبئی بود و توانستیم جان آن دختر را نجات دهیم و در آن لحظات ناامید کننده این بهترین چیزی بود که خستگی را از تن همه در کرد و شادی راهدیه نمود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: