پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
عضو شورای اسلامی شهر تبریز؛
عجب شیر پرس - رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز گفت: طبق شواهد موجود قطار تبریز، میانه از وسط شهر تبریز عبور خواهد کرد و این مغایر با توسعه تبریز و اصول شهرسازی مدرن است.
عبور قطار از میان شهر!مغایرت با توسعه و اصول شهرسازی مدرن


قطار تبریز، میانه

به گزارش خبرنگار ما، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک با حضور در دفتر روزنامه در رابطه با موضوع قطار تبریز، میانه که که قرار است از وسط شهر تبریز بگذرد، عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود یا شورا از این مسئله غافل شده که مطمئنا اینطور نیست و یا آن طور که باید به اهمیت موضوع پی نبرده است. این خط قطار به جدای از کیفیت و نحوه اجرای پروژه که خود قابل تأمل است در جهت توسعه شهر محدودیت هایی را نیز ایجاد می کند، یک مورد از آنان را می توان ایجاد 15 متر ترانشه در حاشیه اتوبان شهید کسایی تبریز دانست که کاملا مغایر با اصول شهرسازی مدرن می باشد.
دکتر عبدالله تقی پور ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع از کارشناسان دعوت به عمل آمده و در کمیسیون عمران جلسه ای تشکیل گردید که در نتیجه در یک طرح دو فوریتی مطالبات مورد نظر به تصویب رسیده و خدمت استاندار ارسال گردید تا حداقل با کیفیت بهتری شاهد انجام این کار باشیم ولی اخیرا زمزمه هایی به گوش می رسد که باز هم می خواهند طرح اولیه را اجرا کنند و شورا باید به جد در مقابل این قضیه بایستد.
وی یکی از بهترین نواحی برای ایستگاه قطار را حوالی شهرک خاوران کلانشهر تبریز دانسته و افزود: البته نه اینکه نقطه اتصال در آن جا قطع شود، ریل گذاری می تواند از دامنه های سهند انجام شده و به شهرستان ایلخچی برسد اما اینکه امروز قطار از داخل شهر رد شود به نوعی خیانت به نسل ها آینده و سال های آتی شهر تبریز محسوب می گردد.



پویایی اقتصاد شهر

دبیر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به این که حکومت محلی یا همان شورای شهر می تواند با اتخاذ تدابیری در راستای شکوفایی اقتصاد شهر نقش ایفا نماید، گفت: برای مثال می توان یکسری از آیتم ها و پارامتر های تشویقی ناکارآمد را کنار بگذاریم و لازمه این امر می تواند استفاده از جوانان نخبه به عنوان مشاور باشد.
تقی پور ادامه داد: ما 2 ماه درمورد تعرفه عوارض محلی بحث می کنیم، چکش کاری می کنیم و در نهایت تعرفه را افزایش می دهیم و وقتی می رسیم به فروردین ماه حرف از تخفیف می زنیم و این یعنی تعارض.
وی با اشاره به غفلت از سرمایه گذاری در بحث اقتصاد شهر خاطرنشان کرد: ما از موضوع سرمایه گذاری غافل شده و یا به عبارتی سرمایه گذاری را در حرف خلاصه کرده ایم، باید بستر های لازم جهت جذب سرمایه بخش خصوصی را فراهم کنیم، برای مثال از پروژه های موفق سرمایه گذاری در شهر تبریز، لاله پارک و هتل کایا را می توان نام برد که مزایایی از قبیل توسعه و شکوفایی منطقه، اشتغال زایی در زمان احداث و فعالیت و ارز آوری را به همراه داشت.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک اضافه کرد: ما در سیستم مدیریتی خود گیرهایی داریم که ایجاد استکاک می کنند و باید آن ها را هموار کنیم تا سرمایه گذاران را به راحتی جذب نمائیم. سرمایه گذار به شهرداری مراجعه کرده و می گوید آیا طرح مناسبی برای سرمایه گذاری وجود دارد! در حالی که شهرداری باید با برنامه ریزی مناسب از قبل به دنبال سرمایه گذار باشد.



آسفالت خیابان ها

تقی پور با بیان این که در نظر داریم به صورت اساسی به بخشی از موضوعات ورود پیدا کنیم اظهار کرد: سوال اساسی که اغلب شهروندان از ما مطالبه می نمایند این است که چرا عمر آسفالت خیابان های شهر تبریز کم است؟ و چون امسال مبلغ 180 میلیارد تومان را برای آسفالت هزینه خواهیم کرد و این رقم قابل توجهی می باشد بنابراین کمیسیون بر حسب وظیفه نظارتی خود به این قضیه ورود پیدا کرده و پس از جلسات مختلف به این نتیجه رسیدیم عمر آسفالت های ما به 2 الی 3 سال و در بعضی مواقع به 6 ماه می رسد و این یعنی اشکال!
وی در پاسخ به راه حل این مسئله تأکید کرد: مسئولین مربوطه شهرداری در تمامی پروژه های کاری باید تضمین دهند، یعنی معاون شهردار تبریز باید تضمین دهد که در شرایط عادی اگر حفاری و تخریب انسانی در شهر نداشته باشیم، آسفالت موجود باید بالای 10 سال عمر کند و مطمئنا به جد این قضیه را پیگیر هستیم.



تحقق شهر هوشمند

عبدالله تقی پور در راستای کاهش تصادفات درون شهری و افزایش ایمنی رانندگی و کاهش آلودگی هوا بیان داشت: امسال بودجه خوبی برای کمیسیون حمل و نقل و ترافیک اختصاص داده شده و سعیمان بر این است که با نصب دوربین های کنترلی و نظارتی در امر کنترل ترافیک و همچنین هوشمند سازی ناوگان شرکت واحد اتوبوس رانی ان شالله شاهد تغییراتی باشیم.
نائب رئیس کمسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی در رابطه با عملکرد شورای پنجم اظهار کرد: همدلی و وفاق نسبی حاکم بوده و همواره در تدوین برنامه و بودجه، موضوع انسان محوری لحاظ شده و یکی از پارامتر های مثبت شورای پنجم می باشد. تدوین چشم انداز 20 ساله و برنامه 5 ساله یکی از موفقیت های شورا بوده و عزم عمومی همه اعضا بر این است تا شهری هوشمند داشته باشیم.
عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز در انتها افزود: در راستای توسعه حمل و نقل عمومی و تحقق شعار مدیریت انسان محوری در شهر، تلاش های زیادی از طرف شورای پنجم برای تکمیل و راه اندازی خط یک مترو گردیده است که ضمن تقدیر و تشکر سوالات اساسی زیادی وجود دارد که در آینده به آنان خواهیم پرداخت.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: