پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
عجب شیر پرس - پلاسمای خون مورد نیاز بیماران مبتلا به ویروس کرونا در قزوین با مشارکت اداره کل انتقال خون استان و همکاری دانشگاه علوم پزشکی جمع‌آوری می‌شود.
پلاسمای مورد نیاز بیماران کرونا در قزوین جمع‌آوری می‌شود

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، مدیرکل انتقال خون قزوین اظهار داشت: دریافت پلاسما یکی از راهکارهای تسریع در درمان بیماران مبتلا به کرونا به شمار می رود.

دکتر مهدی اکبری افزود: طرح دریافت پلاسما از بیماران بهبود یافته مبتلا به کرونا در ۱۴ استان کشور آغاز شده و با توجه به ظرفیت‌های استان قزوین در این خصوص و با رایزنی با سازمان انتقال خون، مقرر شد این طرح در قزوین نیز اجرایی شود.

این مسوول گفت: تجهیزات مربوط به اجرای این طرح تامین شده و به زودی در اختیار اداره کل انتقال خون قزوین قرار می گیرد و پس از کسب تاییدیه های لازم به لحاظ فنی و مطابقت با استانداردهای تعیین شده و با هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی آغاز می شود.

وی اضافه کرد: فرایند دریافت پلاسما از بیماران بهبود یافته پیچیده نیست و شبیه اهدای خون است با این تفاوت که ابتدا از بیماران یک آزمایش گرفته می شود تا اطمینان حاصل شود که خون فرد دارای شرایط لازم برای انتقال به بیماران است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین افزود: در این طرح پلاسمای خون بیمارانی که چهار هفته از بهبود آنها سپری شده است، دریافت می شود.

این مسوول با بیان اینکه همه پروتکل های بهداشتی در جریان دریافت پلاسمای خون بیماران بهبود یافته رعایت می شود و این افراد نباید نگرانی از این بابت داشته باشند، گفت: از بیماران بهبود یافته می خواهیم به شکرانه بازگشت سلامت خود و کمک به درمان بیماران موجودو نجات جان آنها در این طرح نیکوکارانه شرکت کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر ماه سال گذشته) در شهر ووهان چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

براساس آخرین آمار تاکنون چهار میلیون و ۱۸۰ هزار و ۳۰۵ نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده که از این تعداد ۲۸۳ هزار و ۸۶۰ نفر جان باخته و یک میلیون و ۴۹۰ هزار و ۷۷۶ نفر نیز بهبود پیدا کرده اند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: