شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
در مصاحبه اختصاصی با مدیر عامل شرکت صفا تجارت گونش مطرح شد:
ائلمار ایمانوف، تاجر و تولید کننده مواد آرایشی بهداشتی اهل نخجوان که مدیرعاملی شرکت صفا تجارت گونش را بر عهده دارد نزدیک 4 سال است که در منطقه آزاد ارس آذربایجان شرقی به فعالیت می پردازد. در وضعیت کنونی و انتشار ویروس کرونا در سطح جهانی، صفا تجارت گونش روی به تولید مواد ضد عفونی کننده آورده و در این زمینه به تولید انبوه پرداخته است اما با توجه به وضعیت نابسامان اقتصاد کشور و عدم حمایت از بحث تولید و ارز آوری علیرغم شعار های مسئولین، این شرکت دچار مشکلات عمیقی می باشد تاجایی که ائلمار با بیان این جمله" اکنون شکایتی از کسی ندارم چون زمانی که این شرایط را می دیدم باید کنار می کشیدم" از عمق اتفاقات و مشکلاتی که تولیدکنندگان را به سختی تهدید می نماید خبر می دهد. ایمانوف متولد سال 1984 میلادی بوده و در کشور های آذربایجان، ترکیه، بلغارستان و ایران به فعالیت تولید و بازرگانی می پردازد که در راستای بیان مشکلات و چگونگی وضعیت موجود حمایت از تولیدکنندگان گفت و گو صمیمانه ای را با ایشان انجام داده ایم که ماحصل آن تقدیم مخاطبین می گردد.
حمایت از تولید!؟زمانی که شرایط را دیدم باید کنار می کشیدم

شرکت صفا تجارت گونش در چه زمینه ای فعالیت نموده و چه محصولاتی را تولید می کند؟

در زمینه محصولات شوینده و بهداشتی مثل شامپو، مایع دستشویی، دستمال مرطوب، ضد عفونی کننده و غیره فعالیت داریم. در مجوزی که در دست داریم حدود 32 محصول متفاوت را می توانیم تولید کنیم اما به خاطر محدودیت های موجود برای تولید کنندگان با تولید 5  قلم محصول به کار خود ادامه می دهیم.


با توجه به وضعیت موجود، به عنوان تولید کننده مواد بهداشتی در کشور چه حمایت هایی از شما صورت پذیرفته؟

اگر صادقانه صحبت کنم هیچ حمایتی انجام نمی گیرد. حدود یک ماه زمان می برد تا مجوز فروش محصول ضد عفونی کننده تولیدی صادر شود و محصولی را که من نسبت به نیاز بازار و هزینه های تولید چند ماه قبل باید به فروش می رساندم هنوز مجوز فروشش صادر نشده.
بنده هم از کشوری آمده ام که مدیر دارد اما معمولا آنان به حرف هایی که می زنند عمل می کنند. وقتی مدیری به زیردست خود می گوید فلان نامه را بنویس ولی آن فرد به روش خودش عمل کرده و هرچیزی که خودش مصلحت می داند انجام داده و هیچ نامه ای نمی نویسد این اتفاق می افتد که تولید کننده ضد عفونی را تولید کرده اما نمی تواند آن را بفروشد و بعد از مدتی شروع به ضرر دهی می کند.
شرکت ما هم اکنون حدود 58 هزار محصول تولیدی ضد عفونی دارد که به خاطر طولانی شدن پروسه تهیه مجوز حدود یک میلیارد ضرر دیده.


بر اساس چه معیار هایی این موضوع را مطرح می کنید؟

دولت الکل را با قیمت 28 هزار تومان در اختیار ما قرار می دهد و ماحصول تولیدی خود را به قیمت 30 هزار تومان در بازار عرضه می کنیم که البته نمی توانیم هم عرضه کنیم. برای تولید ماده ضد عفونی ما به الکل گلیسیرین و اسانس اضافه می کنیم، جالب است بدانید فقط قیمت یک لیتر اسانس 65 یورو می باشد، ظرف های آن ها را نیز از ترکیه وارد می کنیم و در کنار این حقوق ماهیانه کارکنان و هزینه های جاری آب و برق و گاز نیز وجود دارد. در کل اگر بخواهیم هزینه ها را جمع ببندیم قیمت تمام شده یک ضدعفونی برای ما در حدود 40 هزار تومن در می آید ولی همانطور که گفتم به قیمت 30 هزار تومان سخت به فروش می رسد.
فقط برای سوله ای که در شهر جلفا اجاره کرده ایم نزدیک 900 میلیون هزینه کرده ام که این سرمایه در ایران بدست نیامده و از بیرون وارد گردیده ولی می بینم که هیچ کمکی به من تولیدکننده نمی شود. برای مثال پنج ماه است که می گویم ما نمی توانیم از آب رود آراز استفاده نمائیم و بعد از این مدت پیگیری آب شهری تصویه شده جدیدا نصیب ما شده است.


با فعالیت شرکت شما برای چند نفر کارآفرینی صورت پذیرفته است؟

حدودا برای 30  نفر موقعیت شغلی ایجاد شده که برای 16 نفر به طور مستقیم بوده است البته امروز به دلیل انتشار ویروس کرونا فعالیتمان را محدود تر کرده ایم.


ماهیت این مشکلات را چگونه می بینید و آیا برنامه ای در همین راستا دارید؟

حدود دو سال است بنده در منطقه آزاد ارس سرمایه گذاری کرده ام که در طی آن فقط توانستم دوبار محصول ترخیص کنم، در مورد آخر هم با هدف تولید مواد ضدعفونی در راستای نیاز مبرم تمام دنیا و کشور ایران به آن باز هم متضرر شدم که به همین دلایل دیگر در صدد افزایش سرمایه نیستم و برعکس آن را کاهش داده ام، یک سری از دستگاه هارا به ترکیه فرستادم که در آن جا به کار خود ادامه دهند.
در منطقه آزاد ارس مدیر یا کارمندی که روی صندلی نشسته خیلی راحت است و  چندین میلیون حقوق ماهیانه خود را می گیرد ولی متاسفانه درک نمی کنند با کم کاری آنان بخش خصوصی چقدر متضرر می شود.
برای مثال فقط این را درنظر بگیرید، بعضی اوقات می بینم جواب نامه ای که منتظرش هستیم نمی آید و مجبورم به پنج مکان مختلف مراجعه کرده و پیگیری نمایم و این مورد کوچک یعنی یک روز شما هدر می رود.


در همین راستا در زمینه رونق تولید و همچنین حل مشکلات این مسائل را با مسئولین مطرح کرده اید؟

بیش از 15 روز است که می خواهم با آقای نریمان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ملاقات کنم ولی گویا ایشان وقت ندارند، شاید اصلا خبرهم ندارند چون همانطور که اشاره کردم هر کسی برای خودش مسئول است و شاید بهشان اطلاعاتی نداده اند.
مواردی بود که از دوستان پیگیر شده و از بنده پرسیده اند اگر وضعیت مناسبی وجود دارد ما هم در ایران سرمایه گذاری نمائیم یعنی چند میلیارد ارز وارد کشور شده و کارآفرینی نیز صورت می گیرد ولی من در پاسخ گفتم خیر وضعیت مناسبی وجود ندارد چون نمی خواهم فردا لعنت نثارم کنند.


با درنظر گرفتن این وضعیت آیا تصمیمی برای سال های آتی گرفته اید؟

با این روال و وضعیتی که پیش می رود اگر تا پایان تابستان نیز این وضعیت موجود بوده و دولت از تولیدکنندگان حمایت نکند، بنده به کشور دیگری خواهم رفت چون بازگشتن از نصف ضرر نوعی منفعت است. البته ما به غیر از ایران در بلغارستان، آذربایجان و ترکیه نیز کار می کنیم.


اهل کجا هستید و در چه سنی به ایران آمده اید؟

در نخجوان به دنیا آمده ام و در باکو بزرگ شده ام، در ترکیه نیز زندگی کرده ام و از حدود 32 سالگی به ایران آمده ام.


در انتها اگر سخنی با مردم یا مسئولین دارید بفرمائید.

از کسی انتظاری ندارم و حقی هم بابت آن ندارم چون زمانی که این شرایط را می دیدم باید کنار می کشیدم.
در بین مسایلی که گفته شد باید اشاره کنم از سوی اداره بهداشت شهر تبریز در طی این مدت کمک زیادی دریافت کرده ام و از ایشان تشکر می کنم ولی در مجموع سیستم به شکلی است که از سرمایه گذار حمایت مناسب صورت نمی گیرد.
 ارزیابی من از وضعیت موجود اینگونه است اگر کارمندانی که در سیستم دولتی حضور دارند با درستی و راستی کار کنند چیزی نمی تواند جلوی توسعه ایران را بگیرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: