يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: ۴۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کارشناس زلزله شناسی:
عجب شیر پرس _ کارشناس زلزله‌شناسی گفت: هیچ دلیل علمی مبنی بر وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود ندارد و نباید با کارشناسی های اشتباه، موجب وحشت و هراس مردم شد.
دلیل علمی برای وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود نداردبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، سید مسعود پیمان کارشناس زلزله‌شناسی، با بیان اینکه یکی از رسالت‌های محققان و دانشمندان اطمینان خاطر دادن به مردم و کاهش آسیب و اضطراب روانی آنان است، گفت: زلزله به قدری پیچیده است که دانش بشری درباره تمام زوایای آن ناتوان و نارسا است و نمی‌توان به یک منبع اتکا کرد.

کارشناس زلزله‌شناسی با بیان اینکه زلزله‌های کوچک احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ و قوی را کاهش می‌دهد، گفت: وقوع زمین‌لرزه‌ های شدید در تهران منتفی است.

او با بیان اینکه نباید با برخی اظهارنظر‌های غیرعلمی و احساسی مردم را ترساند، گفت: بر پایه اظهارات غیرمستحکم و غیرعلمی نمی‌توان گفت در جایی زلزله اتفاق می‌افتد یا نه، زیرا زلزله شناسی دانشی است که بر پایه آن می‌توان گفت منطقه‌ای قابلیت زلزله خیزی دارد و باید احداث بنا و تاسیسات در آن منطقه بسیار مقاوم در برابر زلزله باشد.

مدیر سابق امور زلزله شناسی نیروگاه‌های اتمی و سد‌های بزرگ کشور، وقوع زلزله‌های کوچک و در حد پنج ریشتر را باعث آزاد شدن انرژی‌های انباشته شده در گسل‌ها و خروج گاز‌های زمین دانست و افزود: وقوع چنین لرزه‌هایی هدیه‌ای ارزشمند است که مانع وقوع زمین لرزه‌های بزرگ می‌شود و باید آن را به فال نیک بگیریم.

پیمان با بیان اینکه هیچ کس منکر زلزله خیزی شهر‌های بزرگ نیست، خاطرنشان کرد: هیچ دلیل علمی مبنی بر وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود ندارد و نباید برخی افراد با عنوان کارشناس هر از گاهی با اظهاراتی مبنی بر احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران، موجب وحشت و هراس مردم شوند بلکه رسالت محققان کاستن از نگرانی مردم و روحیه دادن به آنهاست.

او با اشاره به وقوع زلزله‌های متعدد در شهر ری و احساس آن در تهران این امر را دلیلی بر وقوع زلزله بزرگ در تهران ندانست و گفت: چون ری بسیار نزدیک تهران است بنابراین هر زلزله‌ای که رخ می‌دهد طبیعی است که در تهران هم احساس شود.

پیمان افزود: در تحقیقات زلزله باید منطقه را پهنه بندی کرد و ویژگی لرزه خیزی فاصله به فاصله و نقطه به نقطه فرق می‌کند.

او با اشاره به وقوع زلزله در جاده هراز در سال ۱۳۶۰ و وحشت مردم تهران و بروز شایعات ناشی از آن، اظهار کرد: در آن زمان به دستور نخست وزیر وقت، بنده به همراه یک تیم متخصص زمین شناسی برای بررسی و مطالعه منطقه به دماوند رفتیم و بعد از مشاهدات میدانی اعلام کردیم که با آمار نمی‌توان گفت در تهران زلزله شدیدی رخ می‌دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: