شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۴۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴
عجب شیر پرس - استاندار همدان با بیان اینکه تکمیل طرح‌های شهری با اتکا بر جیب مردم و دولت منطقی نیست، گفت: باید بسترسازی‌های مناسب برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم شود.
تکمیل طرح‌های شهری همدان با اتکا بر جیب مردم و دولت منطقی نیست

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از مهر،  سید سعید شاهرخی  در نشست شورای شهر همدان بابیان اینکه وجود شوراها نشأت گرفته از یکی از مترقی‌ترین اصول قانون اساسی بوده که پایه و اساس شکل‌گیری و تداوم انقلاب بر محور جمهوریت نظام است؛ گفت: شکل‌گیری شوراها و انتخاب نخبگان و تصمیم‌سازان کشور به صورت مستقیم از طریق رأی مردم، نماد مردم‎سالاری دینی محسوب می‌شود.

شاهرخی با تأکید بر جایگاه ویژه شورای شهر همدان به دلایل مختلف، اظهار کرد: با توجه به شناخت من از استان و شهر همدان، باید انسان‌های بزرگ در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به کار گرفته شود و هم تصمیمات در مسیر اصلی خود قرار گیرد.

وی افزود: البته این نگاه بلند در خارج استان هم نسبت به استان و شهر همدان وجود دارد از این‌رو رسالت تمامی مسئولان استان و شهر همدان سنگین است و باید بتوانیم متناسب مسئولان و تصمیم‌سازان در راستای پیشبرد برنامه‌هایی در شأن و جایگاه همدان حرکت کنیم؛ زیرا هم حق مردم است و هم تاریخ و تمدن همدان، این وظیفه را بر دوش ما گذاشته که بهتر از گذشته باشیم و تاریخ را به‌روز کنیم.

وی با تأکید بر اینکه شوراها در گردهمایی‌ها به‌منظور تصمیم‌گیری برای شهر و شهروندان و توسعه استان، باید بر اساس همدلی و وفاق عمل کنند؛ افزود: همگان باید ضمن ترسیم مسیر صحیح، اهداف والا با محوریت مردم را مدنظر داشته باشیم و به خاطر اختلاف سلیقه جزئی، فکری و سیاسی، اهداف کلان به عقب رانده نشود.

نباید برای مدیریت امور شهری صرفاً نگاه‌مان به جیب مردم باشد

شاهرخی بابیان اینکه فکر و اندیشه در شهرداری همراه با حرکت بر مبنای اصول و چارچوب‌های علمی، توفیقات را حاصل می‌کند، گفت: نباید برای مدیریت امور شهری صرفاً نگاه‌مان به جیب مردم باشد.

وی اظهار کرد: افزایش هزینه‌های عوارض، رکود ایجاد می‌کند از این‌رو توفیق در وصول مطالبات کمتر می‌شود و دیوار بی‌اعتمادی بین مردم هم بیشتر می‌شود که البته در حد طبیعی و به تشخیص شورا و مدیران شهری، مردم باید هزینه شهرنشینی را پرداخت کنند.

شاهرخی با تأکید بر اینکه به‌منظور اجرای پروژه‌های بزرگ، میلیاردی و تأثیرگذار در شهر حتماً باید نگاه‌مان به جذب سرمایه‌گذار باشد؛ ادامه داد: فرصتهای سرمایه‌گذاری در استان و شهر همدان وجود دارد و اصلاً راه دیگری نیست.

وی گفت: تکمیل طرح‌های شهری با اتکا بر جیب مردم و دولت منطقی نیست و باید بسترسازی‌های مناسب برای ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم شود.

استاندار همدان در ادامه با بیان اینکه متأسفانه در حوزه سرمایه‌گذاری عقب هستیم، گفت: مدیری که ریسک‌پذیر نباشد، کارآیی برای استان همدان نخواهد داشت و تأکید دارم مدیر، شخصی است که خود را با شجاعت و جسارت، وقفِ خدمت به مردم کند.

شاهرخی با اشاره به بلاتکلیفی ۶ ساله پروژه سرمایه‌گذاری عصر طلایی، گفت: در این زمینه دنبال مقصر نیستم اما این پروژه ۵ هزار میلیارد تومانی در وسعت ۳۰۰ هزار مترمربع قابل توجه است که مبلمان شهری، تفریح و گردشگری و اشتغال را به دنبال خواهد داشت و باید موانع آن را از پیش‌رو برداریم؛ زیرا این مهم، ماندگار خواهد ماند.

وی افزود: اگر شهردار و یا عضو شورای شهر همدان بودم ضمن ارائه زمین و پروانه رایگان و انجام امور درست، در مقابل دستگاه‌های نظارتی می‌ایستادم تا شاهد ایجاد پارک، تفریحگاه و اجرای پروژه‌های مشارکتی عمرانی در سطح شهر باشیم.

شاهرخی با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود ۵ تا ۶ پروژه ماندگار با مشارکت سرمایه‌گذار در شورای پنجم تعریف شود، اظهار کرد: رمز موفقیت، تحرک و نشاط شهر این مهم خواهد بود که توانمان را صرف بسترسازی بخش خصوصی کنیم، زیرا به‌عنوان متولیان شهر باید پاسخگوی مردم باشید؛ البته فرصت کمی از عمر شورای پنجم باقی‌مانده که شاید کارهای بزرگی را انجام دهیم و در این مسیر، قطعاً هر مدیری، مدیریت‌شهری را همراهی نکند، اجازه حضور در استان را نخواهد داشت.

سرمایه‌گذاران قصد غارت همدان را ندارند
وی همچنین با اشاره به فرصت‌های موجود در شهر همدان، گفت: باغ میوه همدان که چند سال پیش به عنوان منطقه ویژه گردشگری همراه با امتیازات ویژه مصوب شد امروز تمامی واگذاری‌ها به جز موارد احداث شده لغو شدند؛ از این‌رو انتظار می‌رود با به‌کارگیری مشاور، نسبت به ارائه طرح مناسب به‌منظور اجرای اقدامات زیرساختی از جمله هتل، شهربازی در این منطقه اقدام شود.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران قصد غارت همدان را ندارند، عنوان کرد: حسادت به سود سرمایه‌گذاران منطقی نیست زیرا علاوه بر سوددهی برای سرمایه‌گذار، عوائد خوبی هم نصیب شهر خواهد شد.

استاندار همدان همچنین با اشاره به اینکه ۲ سال پیش حدود ۲۴۰ هکتار زمین از اراضی ملی واقع در سد اکباتان به شهرداری اعطا شد تا زیرساخت‌های لازم را برای ورود سرمایه‌گذار به‌منظور ایجاد تأسیسات گردشگری فراهم کند؛ عنوان کرد: ممکن است این اقدام با خدمات شهری سازگار نباشد؛ اما در حوزه تقویت اقتصاد شهری تأثیرگذار خواهد بود.

شاهرخی ادامه داد: کار شهرداری تنها رفت‌وروب و جدول‌گذاری نیست و این مهم می‌تواند به صورت روزانه توسط شهردار مناطق صورت پذیرد؛ اما باید کارهای کلان در شهر انجام شود. البته پروژه‌های خوبی در استان و شهر همدان داریم که شرایط استان و شهر همدان را در شرایط استثنایی قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه باید برای حفظ سرمایه‌های شهر و مسائل زیست‌محیطی، برنامه داشته باشیم تا از این مهم برای شهر و شهروندان بهره ببریم؛ گفت: شورا و شهرداری حتماً باید در این حوزه، مطالبه‌گر باشند.

تأکید بر حفاظت و حراست از کاربری‌ها

استاندار همدان با بیان اینکه طرح جامع شهر همدان در قالب اصول علمی و مهندسی در حال تکمیل است؛ افزود: نادیده گرفتن این مباحث در سطح شهر، قابل‌قبول نیست و باید کاربری‌ها بیش از اینها، حفاظت و حراست شود.

شاهرخی اظهار داشت: حفاظت از باغ‌های همدان که این مناطق سبز در شهر قزوین ثبت ملی می‌شوند، از ضروریات است؛ از این‌رو اگر قانون مانع کار بوده، دنبال اصلاح قانون باشید تا سرمایه‌ها نابود نشود؛ زیرا در این صورت به مرور شاهد تبدیل شدن کامل باغ‌ها به بافت شهری خواهیم بود.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل کشوری، باید کمیته برخورد با تخلفات تشکیل شود و در این بین، با اعضای متخلف ماده ۱۰۰ هم برخورد شود؛ زیرا این کمیسیون، قتلگاه ضوابط شهرسازی نیست؛ از این‌رو در صورت مشاهده هر گونه تخلف ساختمانی، باید هر چه سریع‌تر تخریب شود و چنانچه مغایر با اصول شهرسازی نیست، مطابق قانون نسبت به جریمه و… اقدام شود.

استاندار همدان خطاب به شهردار بر نظارت مستمر نسبت به ساخت‌وسازهای غیرقانونی تأکید کرد و گفت: مسئولیت حریم شهر بر عهده شهرداری است که باید تقویت شود؛ اما باید نسبت به تشکیل اکیپ قوی برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی در شهر اقدام شود، زیرا تبعات اجتماعی پس از آن، غیرقابل جبران است. از سوی دیگر کمیسیون ماده ۵ هم در برخی مناطق شهر که امکان تراکم و ارتفاع وجود دارد، سخت‌گیری نکند.

استاندار همدان افزود: همدان شهر قیمتی و ارزشی است که دستکاری در برخی نقاط شهر، لکه سیاه‌ای در تاریخ خدمت ما باقی خواهد ماند.

شاهرخی با قدردانی از حضور مسئولانه شهردار و شورای شهر به‌منظور مبارزه با ویروس کرونا، گفت: همکاری و کمک مومنانه و مشارکت مدیریت‌شهری همدان در راستای تنظیف و پاکسازی شهر و اجرای تمامی مصوبات با محوریت مدیریت‌شهری، قابل‌قبول است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: