جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
عجب شیر پرس -حضور در کلاس‌های درس و دانشگاه و یا مدرسه فرصتی بود برای برقراری ارتباطات اجتماعی و ایجاد انگیزه و شور و نشاط برای یادگیری در درس‌ها و کلاس‌ها، این روزها دانش‌آموزان باید به صفحه خشک و بی‌روح تلویزیون یا موبایلی زل بزنند که طاقت آدم را طاق می‌کنند.
دانش آموزان در مورد شبکه شاد چه می گویند؟

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، تعطیلی مدارس در شرایط کرونایی به این منظور نبود که آموزش تعطیل است، بلکه بعد از مدتی و بدون هیچ درنگی کلاس‌های آموزشی و مجازی هم برای دانش‌آموزان و هم برای دانشجویان راه‌اندازی شد.

به منظور آگاهی سازی دانش‌آموزان و والدین از ساعات پخش برنامه‌های درسی در شبکه آموزش و شبکه چهار، هر روزه در پورتال رسمی اداره آموزش و پرورش استان جدول زمانی پخش برنامه‌های درسی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گرفت.

با ادامه‌دار شدن شرایط و روند صعودی کرونا در کشور و تصمیم اتخاذ شده مبنی بر ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و به منظور تداوم و پایداری یادگیری دانش‌آموزان و جلوگیری از ایجاد وقفه در آموزش آن‌ها، وزارت آموزش و پرورش کل کشور اقدام به راه‌اندازی اپلیکیشن شاد کرد.

با راه‌اندازی شبکه آموزشی شاد، گمان می‌رفت که وضعیت درسی دانش‌آموزان در شرایط فعلی بهتر خواهد شد و هر دانش‌آموز می‌تواند زیرنظر معلم خود روند تحصیلی خود را همانند گذشته طی کند؛ متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، اپلیکیشن شاد نه تنها شادی‌آور نبود بلکه بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان را نیز با مشکلات جدی روبه‌رو ساخت.

اپلیکیشن شاد و عدم برابری آموزشی

از بچه‌های مناطق بالاشهر و کلان‌شهرها که بگذریم که در حالت عادی زندگی نیز از امکانات مادی بسیار زیادی برخوردارند و در این روزهای کرونایی با بهترین امکانات و وسایل آموزشی روزگار می‌گذرانند، هستند کودکانی که در مناطق محروم و مناطق پایین شهر زندگی می‌کنند و روی زندگی برای آن‌ها در هر شرایطی تلخ است.

 محمد دانش‌آموز دوره متوسطه دوم، که در یکی از روستاهای کردستان زندگی می‌کند می‌گوید که آنتن‌دهی موبایل برای یک تماس کوچک در روستا نیز با مشکل مواجه است چه برسد به اینکه قادر باشد از طریق فضای مجازی آموزش را دنبال کند.

پدر نارین دانش‌آموز کلاس سوم ابتدایی ساکن یکی از مناطق پایین شهر سنندج می‌گوید در شرایط فعلی که زندگی به سختی می گذرد، معلم نارین با ما تماس گرفت و خبر داد که باید برای ادامه آموزش نارین اپلیکیشن شاد را نصب کنیم، این در حالی است که با شرایط فعلی کسب و کارها و افزایش قیمت موبایل و تبلت قادر به تهیه آن نیستیم و این خود نوعی فشار اقتصادی بر خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

پدر کارزان یکی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی گفت: "هرچی سنگه پای لنگه"  این ضرب المثل قدیمی مصداق فقیر و فقرا است.

وی ادامه داد: این روزها که بحث آموزش مجازی دانش‌آموزان مطرح شده معلم‌ها جهت نصب اپلیکیشن شاد با ما تماس گرفتند اما زمانیکه این برنامه‌ها اجرایی می‌شد کسی به این فکر نکرد که شاید همه از امکانات لازم برخوردار نیستند و پدر و مادرانی هستند که قادر به تهیه موبایل و تبلت‌های هوشمند برای فرزندانشان نیستند و شرمنده فرزندانشان می‌شوند.

کیفیت پایین اپلیکیشن شاد

فارغ از نبود امکانات برخی دانش‌آموزان و نداشتن موبایل و تبلت و عدم دسترسی به اپلیکیشن شاد، کسانی هم که به این شبکه آموزشی دسترسی دارند نیز چندان دلخوشی از آن ندارند.

چنور مولودیان خواهر یکی از دانش‌آموزان کلاس سوم ابتدایی می‌گوید: در ابتدا برای نصب این اپلیکیشن قرار بود 40 گیگ اینترنت رایگان در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار داده شود که این بحث کلا خیالی بیش نبود و به کل منتفی شد.

او ادامه داد: بعد از انجام ثبت نام و وارد کردن کد ملی با چندبار گزارش خطا بلاخره به سختی توانستیم اپلیکیشن را نصب کنیم و در 3 گروه کلاس، اولیا مربیان و گروه آموزشی که در آن معلم با گذاشتن ویدیوئی 10 تا 30 دقیق‌ه ای مباحث را برای دانش‌آموزان تعریف می‌کند و سوالاتی را مطرح می‌کند عضو شدیم.

به گفته این دانش آموز، این اپلیکیشن در هنگام استفاده مدام هنگ کرده و بعد از یکی دوتا چت کردن دیگر برنامه بالا نمی‌آید.

چنور توضیح می دهد که معلم‌ها در این اپلیکیشن به جای اینکه پاسخگوی سوالات دانش‌آموزان باشند، پی وی خود را قطع کرده و اگر دانش‌آموزی قصد سوال کردن هم داشته باشد قادر به سوال کردن نیست.

مولودیان در ادامه گفت‌گو به این نکته اشاره کرد که دنبال کردن آموزش از طریق تلویزیون راحت‌تر و به صرفه‌تر از اپلیکیشن شاد است.

آرین یکی از دانش‌آموزانی است که امسال سال آخر مدرسه و نزدیک به امتحانات نهائی پایان سال تحصیلی است که در این‌باره می‌گوید: مدیر و معاون مدرسه در بحث نصب اپلیکیشن شاد مدام پیگیر بودند که دانش‌آموزی از کلاس‌های درس عقب نماند و بلاخره به هر نحوی که بود موفق به نصب اپلیکیشن شاد شدیم اما آنگونه که تصور می‌شد چندان هم از آموزش خبری نیست.

او می‌گوید: در ساعت مشخصی که معلم تعیین می‌کند در کلاس‌ها آنلاین شده و معلم پی‌دی افی را مبنی بر مباحث کتاب درسی در گروه به اشتراک می‌گذارد و بعد از ارسال فایل ختم کلاس را اعلام می‌کند و این کل کلاس آموزشی برگزار شده در اپلیکیشن شاد است و پی‌وی‌ در این اپلیکیشن انگار کلا بسته‌است و اگر دانش‌آموزی سوالی داشته باشد متاسفانه کسی پاسخگو نخواهد بود.

انگیزه‌ای که نابود می‌شود

حضور در کلاس‌های درس و دانشگاه و یا مدرسه فرصتی بود برای برقراری ارتباطات اجتماعی و ایجاد انگیزه و شور و نشاط برای یادگیری در درس‌ها و کلاس‌ها، این روزها دانش‌آموزان باید به صفحه خشک و بی‌روح تلویزیون یا موبایلی زل بزنند که طاقت آدم را طاق می‌کنند.

یکی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم می‌گوید: زمانیکه در مدرسه به سر می‌بردیم و در فضای صمیمانه و دوستانه کلاس حس رقابت بین دانش‌آموزان آنقدر هیجان‌انگیز بود که باعث تلاش بیشتر دانش‌آموزان می‌شد، اما با شرایط فعلی و جایگزینی کلاس درس حقیقی با مجازی و کیفیت پایین اپلیکیشن شاد، دیگر حالی برای درس خواندن باقی نمی گذارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: