پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
عجب شیر پرس - برداشت انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان ادامه دارد اما قیمت محصولات هر روز در مزرعه کمتر و در بازار مصرف بیشتر می‌شود و مسئولان سکوتشان ادامه دارد.
بذر کیلویی ۸ میلیون و محصول کیلویی ۳۰۰ تومان، افت قیمت ادامه داردبه گزارش عجب شیر پرس به نقل  از مهر، کرمان بزرگترین استان کشور با اقلیمی چهار فصل است به طوری که از جنوب تا شمال استان ۷۰۰ کیلومتر فاصله است این تفاوت اقلیمی موجب شده در فصول مختلف سال انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید شود.

از جنوب استان هر سال بین ۵ تا ۶ میلیون تن انواع محصولات تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود و هفت شهرستان جنوبی استان کرمان نقش قابل توجهی در تأمین نیاز بازار مصرف داخلی دارد. بخش قابل توجهی از بازار مصرف کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و عراق و افغانستان را نیز به خود اختصاص داده اما همزمان با اسفند ماه ۹۸ برگ برنده کشاورزان جنوب کرمان به نفع دلالان برگشته و قیمت محصولات روز به روز کمتر می‌شود.

هر روز بر حجم مشکلات افزوده می‌شود و هنوز هم راهکاری از سوی مسئولان برای رفع معضلات اندیشیده نشده، در حال حاضر کشاورزان در اوج برداشت پیاز هستند و بارها در این خصوص  گزارش‌هایی از افت قیمت و مشکلات کشاورزان منتشر شده است.

قیمت بنزینی که در باک ماشینم هست از قیمت محصولی که بار زدم بیشتر است

یک هفته قبل در زمان انتشار آخرین گزارش  در خصوص، قیمت پیاز در کمترین نرخ ۱,۰۰۰ تومان بود و در حال حاضر قیمت پیاز به ۳۰۰ تا ۷۰۰ تومان بنا به میزان کیفیت محصول رسیده است. در این خصوص با کشاورزانی که در میدان تره بار جیرفت حضور دارند به گفتگو نشستیم.

محمد یکی از کشاورزان جیرفتی است که  می‌گوید: کسی محصول را نمی خرد و اگر هم خریداری پیدا شود اینقدر قیمت را پایین می‌آورد که حتی هزینه کارگر برای برداشت محصول هم تأمین نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر کیلو بذر پیاز را ۸ میلیون تومان خریداری کرده است می‌افزاید: پیاز سفید درجه یک را یک هفته است بار وانت کرده‌ام و دلال‌ها پیاز را کیلویی ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند و نمی دانم باید چه انجام دهم.

یک عده دلال بدون هیچ نگرانی از پیگرد قانونی دسترنج ما را تاراج می‌کنند و مسئولان هم روی این رویه اسم عرضه و تقاضا گذاشته‌اند

علی دیگر کشاورز جنوب کرمان و اهل عنبرآباد است می‌گوید: شش ماه قبل پس از قرض و وام به سختی توانستم بذر گران پیاز که هر کیلو در بازار آزاد ۷ تا ۸ میلیون تومان قیمت داشت خریداری کنم و حالا قیمت بنزینی که در باک ماشینم هست از قیمت محصولی که بار زدم بیشتر است!

این کشاورز گفت: نیمه شب و در اوج گرمای روز در دمای ۴۰ درجه در بیابان‌ها کار کردیم اما حالا یک عده دلال بدون هیچ نگرانی از پیگرد قانونی، دسترنج ما را تاراج می‌کنند و مسئولان هم روی این رویه اسم عرضه و تقاضا گذاشته‌اند، این چه قانون عرضه و تقاضایی است که هر سال دلالان پول دار تر و کشاورزان بیچاره‌تر می‌شوند.

اگر نمی‌توانید چرا مسئولیت قبول کردید؟

وی می‌گوید: کار من کشاورز تولید محصول است چون همین کار دیگری از دست من برمی آید و کار کسی که پشت میز مسئولیت نشسته این است که بازاریابی کند، اجازه صادرات بدهند و جلوی دلال‌ها را بگیرند، اگر نمی‌توانند پس چرا مسئولیت را قبول کرده‌اند.

ابراهیم دیگر کشاورز است که می‌گوید: شرایط عجیبی است من به عنوان کشاورز در حال ضرر هستم چون محصول ارزان از من خریداری می‌شود و مصرف کننده هم ضرر می‌کند چون محصول را گران می خرد، چرا مسئولان بررسی نمی‌کنند که این اختلاف قیمت به جیب چه کسانی می‌رود.

وی گفت: متأسفانه میدان داران در شهرهای بزرگ و دلالان هم دست هستند و در واقع این دلالان نماینده برخی از همین میدان داران هستند و سود به جیب آنها می‌رود.

از ظرفیت گروه‌های جهادی استفاده کنید

امام جمعه جیرفت نیز با حضور در بین کشاورزان  گفت: درخواست داریم بازار صادرات باز شود و امکان صادرات محصول فراهم شود که در این صورت رونق صادرات، افزایش قیمت پیاز رقم خواهد خورد.

متأسفانه میدان داران در شهرهای بزرگ و دلالان هم دست هستند و در واقع این دلالان نماینده برخی از همین میدان داران هستند و سود به جیب آنها می‌رود

حجت الاسلام سعادت فر گفت: هزینه تولید هر کیلو پیاز سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تومان می‌باشد اما قیمت نهایی کنونی زیر هزار تومان است که با همین قیمت هم پیاز فروش نمی‌رود و در میدان‌های تره و بار دپو شده است.

وی گفت: از دولت می‌خواهیم چاره سازی کند و از ظرفیت گروه‌های جهادی و بسیج برای انتقال محصول به بازار مصرف در شهرهای بزرگ استفاده کنند.

وی با انتقاد از تفاوت قیمت در مزارع و بازار مصرف ادامه داد: با وجود اینکه کشاورز از افت قیمت گلایه دارد اما همین محصول با قیمت بالا به دست مردم می‌رسد.

سپاه برای ایجاد تعادل در بازار روزانه ۱۰۰ تن محصول را خریداری می‌کند

مسئول سازمان بسیج کشاورزی سپاه ثارالله نیز بیان کرد: پیازی که در بازار میوه و تره بار جنوب کرمان زیر هزار تومان قیمت دارد در اکثر میوه فروشی‌های شهر کرمان بالای ۴ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود.

سرهنگ عسکر پور گفت: سپاه برای حمایت از کشاورزان ۹۰۰ تن پیاز را با قیمت ۱,۰۰۰ تومان خریداری کرد تا روند کاهش قیمت متوقف شود.

وی افزود: این طرح ادامه دارد و هر روز ۱۰۰ تن پیاز خریداری می‌شود و امید داریم با این کار دست واسطه‌ها را از محصول جنوب کرمان قطع کنیم.

روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد این در حالیست که مسئولان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اعتقاد دارند به دلیل خارج شوند روند تنظیم بازار محصولات کشاورزی از حوزه این اداره و واگذاری به سازمان صمت و عدم تجربه و تخصص در این حوزه آشفتگی‌های موجود روی داده است.

برداشتن دیر هنگام عوارض صادرات پیاز نیز نتوانست مرهمی بر درد کشاورزان باشد از سوی دیگر با بسته شدن دانشگاه‌ها، مدارس و رستوران‌ها میزان تقاضا برای پیاز نیز کاهش یافته است. این در حالیست که دلال بازی و واسطه‌هایی که اکثراً غیر بومی هستند نیز در حال تاراج محصول کشاورزان هستند و روال عادی عرضه و تقاضا را نیز دچار اخلال کرده‌اند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: