پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
عجب شیر پرس - مسئول نمایندگی خون بند ناف رویان در قم گفت: مردم قم با توجه به اطلاع‌رسانی صورت گرفته استقبال خوبی برای ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان خود دارند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از مهر، خون بند ناف مملو از سلول‌های بنیادی است که بعد از زایمان به عنوان زباله بیولوژیک درو ریخته می‌شد اما محققان به این نتیجه رسیدند که از این منبع برای فراهم کردن سلول‌های بنیادی استفاده کنند لذا برای این امر شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از سال ۸۴ کار ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزادان تازه متولد شده را آغاز کرد.

فائزه داوودی، مسئول نمایندگی خون بند ناف رویان در این زمینه بیان کرد: از سال راه اندازی این شرکت تا کنون ۳۰ بانک به عنوان نمایندگی این شرکت در استان‌های مختلف از جمله قم فعالیت دارند و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نمونه در این بانک‌ها ذخیره سازی شده است که طبق آمارهای به دست آمده در طول ۱۴ سال از فعالیت خود توانسته در زمینه ذخیره سازی خون بند ناف به رشد قابل توجهی برسد.

وی با بیان اینکه سال ۹۸ سال اوج قراردادهای شرکت فناوری بن یاخته رویان بود تا جایی که در این سال رشد ذخیره سازی به ۱۸ درصد رسیده است، گفت: این در حالی است که در سال ۹۷ با تلاش شبانه روزی ذخیره سازی در این مرکز به ۱۰۰ هزار نمونه رسید که در سال ۹۸ با رشد قابل توجهی در این زمینه مواجه بودیم.

داوودی با اشاره به عملکرد دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان در قم افزود: دفتر نمایندگی قم در دی‌ماه سال گذشته دارای بیشترین عقد قرارداد برای ذخیره سازی خون بند ناف بود و در مقایسه با سال ۹۷ با ۱/۵۵ درصد رشد داشته است؛ با توجه به رشد ذخایر خونی این امر نشان از استقبال خوب قمی‌ها برای ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان تازه متولد شده آن‌ها دارد.

وی اظهار داشت: رشد ذخیره سازی با توجه به شرایط خاص سیاسی و اقتصادی که ماه‌های گذشته با آن روبرو بودیم قابل توجه بوده و امیدواریم با افزایش فرهنگ سازی در بین مردم در فضای مجازی و اطلاع رسانی خوب میزان ذخیره سازی افزایش چشمگیری داشته باشد.

تأمین سلول‌های بنیادی بدون خروج ارز از کشور

مسئول نمایندگی خون بند ناف رویان در قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با استانداردسازی فرآیند جمع آوری و فریز نمونه‌های خون بند ناف و هم‌چنین مراکز پیوند علاوه بر درمان بیماری‌های بدخیم و نجات جان انسان‌ها و افزایش چشمگیر امید به زندگی در کشور از خروج ده‌ها هزار دلار ارز برای تأمین سلول از سایر کشورها جلوگیری خواهد شد.

مادری که ۳۷ هفته از بارداری خود را پشت سر گذاشته از طریق سایت و فضای مجازی می‌تواند ثبت نام کند

وی افزود: در بحث فرهنگ سازی و اینکه این فرهنگ در استانی مانند قم این مهم که خون بند ناف زباله بیولوژیکی نیست بهتر جا بیفتد ما اقدام به اطلاع رسانی و تبلیغ در فضای مجازی و چاپ بروشورها کردیم؛ هم‌چنین با مراکز بهداشت و سونوگرافی‌ها سراسر استان هم نشست‌هایی را برگزار تا از طریق آن‌ها فرهنگ سازی شود.

به گفته داودی، مادری که ۳۷ هفته از بارداری خود را پشت سر گذاشته از طریق سایت و فضای مجازی می‌تواند ثبت نام کند و با وارد کردن اطلاعات خود در اتوماسیون در اختیار دفتر قم قرار دهد و خون گیران ما حین زایمان چه با زایمان طبیعی و یا سزارین خون بند ناف نوازد را ذخیره سازی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان در قم با همه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی قرارداد دارد، تصریح کرد: برای ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان چشم انداز و افق خوبی را مدنظر داریم و خانواده‌های قمی از هر قشر و از هر طبقه‌ای که به این مهم رسیده‌اند که خون بند ناف نوزاد خود را ذخیره کنند و این امر نوید بخش ارتقا و رشد ذخایر خونی دفتر خون بند ناف در قم در آینده خواهد بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: