جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۴۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
عجب شیر پرس _ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزایش قیمت در حوزه نهاده‌های دامی اتفاق افتاده و قیمت مصوب که ۱۳۵۰ تومان بوده از روز ۲۵ فروردین به ۱۵۰۰ تومان رسیده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از  باشگاه خبرنگاران  جوان، شریفیان معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزایش قیمت در حوزه نهاده‌های دامی اتفاق افتاده و قیمت مصوب که ۱۳۵۰ تومان بوده از روز ۲۵ فروردین به ۱۵۰۰ تومان رسیده است.

شریفیان در خصوص مشکلات تامین نهاده‌های دامی واحد‌های تولیدی، گفت: در خصوص واردات نهاده‌های دامی به کشور مشکلی وجود ندارد، اما تخصیص ارز و برخی نوبت بندی و وقفه‌ها در توزیع، تولیدکنندگان واحد‌های دام و طیور را دچار مشکل کرده است.

او افزود: پس از عید امسال، از مقداری تخصیص نهاده‌ها به استان‌ها کاسته شده بود، اما هفته گذشته با حضور وزیر جهاد کشاورزی در بندر امام خمینی (ره) و بازدید از محل تخلیه خوراک دام وارداتی، واردات یک میلیون تن نهاده آزاد شد که به تدریج به مصرف کنندگان استانی تزریق خواهد شد.

شریفیان گفت: واردات نهاده‌های دام و طیور توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد و وزارت و سازمان‌های جهاد کشاورزی در آن نقشی ندارند با این حال، واردکنندگان خصوصی موظف هستند تا نهاده‌ها را با نرخ مصوب در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

شریفیان  افزود: نهاده وجود دارد، اما عدم تخصیص ارز باعث شده تا تولیدکنندگان با وجود پرداخت هزینه، نهاده‌ها را با وقفه تامین کنند.

او با بیان این‌که تمامی واحد‌های تولیدی در حوزه طیور، صنعتی هستند، گفت: واحد‌های نیمه صنعتی و روستایی دامی وابستگی کمی به نهاده‌های مصرفی وارداتی دارند و مشکل آنچنانی ندارند، اما واحد‌های صنعتی دامی در تامین نهاده‌ها در مضیقه قرار می‌گیرند.

او افزود: در طول ماه گذشته، ۱۱۵ هزار تن ذرت، ۱۷ هزار تن جو و هشت هزار تن سویا در سطح استان توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص تولیدات دامی استان، گفت: سالانه حدود ۹۴ هزار تن تخم مرغ، ۸۶ هزار تن گوشت مرغ، ۵۷۰ هزار تن شیر و ۵۴ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

او گفت: معمولا تعداد جوجه ریزی‌های ماهانه متفاوت است و به تبع تعداد واحد‌های تولیدی مشغول نیز متفاوت خواهد بود، اما نزدیک به ۵۰۰ واحد مرغداری گوشتی، حدود ۵۰ واحد مرغ مادر و حدود ۲۵۰ واحد مرغ تخم گذار، در مجموع بین ۸۰۰ الی ۸۵۰ تعداد واحد تولیدی فعال در این زمینه در استان وجود دارد.

او افزود: این واحد‌ها به طور نوبتی کار می‌کنند و در هر بار حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ واحد تولیدی استان مشغول به کار هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: