شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۴۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
عجب شیر پرس - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفندماه پارسال استان به ۳۳.۹ درصد رسید.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، ایرج امینی، با اشاره به تورم، ظهار کرد: تورم عبارت است از افزایش شدید، نامتناسب، معنی‌دار و غالبا غیرقابل برگشت قیمت‌ها که جنبه عمومی و حالت مستمر و خودافزا داشته باشد. تورم وضعیتی است که سطح عمومی قیمت‌ها به طور مداوم و به مرور زمان افزایش می‌یابد؛ باید توجه داشت که در رابطه با تورم عنصر زمان و تداوم افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تاثیر دارد.

این مسئول با اشاره به تورم اسفندماه سال گذشته، ادامه داد: در اسفندماه سال قبل عدد شاخص کل (۱۰۰=۱۳۹۵) استان زنجان به ۱۹۱.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. بررسی روند تغییرات شاخص قیمت ماهانه استان نشان می‌دهد که درصد تغییر شاخص قیمت که از ابتدای سال گذشته با افزایش شروع شده بود، در ادامه با  نوساناتی همراه بوده، به طوری که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد روند کاهشی و در فاصله تیر تا مهرماه روند افزایشی داشته است.

وی افزود: در نیمه دوم سال، روند افزایشی شاخص قیمت ماهانه مجددا شروع شد و با ادامه این روند در ماه‌های بعد (به جز دی‌ماه که ۴ دهم درصد نسبت به ماه قبل کاهشی بود)، در نهایت در اسفندماه به رقم ۱.۵ درصد رسید.

امینی در رابطه با تورم نقطه به نقطه اسفندماه، تصریح کرد: در اسفندماه سال گذشته درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۹ درصد بیشتر است؛ یعنی خانوارها به طور میانگین ۱۹.۹ درصد بیشتر از اسفندماه سال ۱۳۹۷ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند که نسبت به نرخ ماه قبل (۲۲.۴ درصد) ۲.۵ واحد کاهش یافته است؛ به عبارت دیگر هزینه‌ای که خانوارهای استان برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان در اسفندماه نسبت به بهمن کمتر است.

این مسئول با اشاره به تورم سالانه طی سال گذشته، یادآور شد: نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفندماه سال گذشته استان به ۳۳.۹ درصد رسید که نسبت به نرخ تورم دوازده‌ ماهه بهمن (۳۶.۲ درصد) ۲.۳ واحد کاهش نشان می‌دهد و مجموع فعل و انفعالات در این ماه سبب شد با وجود اینکه نرخ تورم استان که از سال ۱۳۹۷ روند افزایشی خود را شروع کرده بود و تا شهریورماه سال گذشته همچنان ادامه داشت، از مهرماه با شیب ملایم روند نزولی خود را شروع کند و با ادماه این روند در اسفندماه با کاهش ۲.۳ درصدی نسبت به ماه قبل خود به ۳۳.۹ درصد رسید و این در حالی است که نرخ تورم سالانه در ۱۳۹۷ به میزان ۲۵.۳ درصد ثبت شده بود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان اظهار کرد: اسفندماه سال گذشته استان ایلام با نرخ تورم ۴۲ درصد، صدرنشین جدول تورم و استان فارس با ثبت نرخ تورم ۳۰.۷ درصد قعرنشین بود و استان زنجان نیز با ثبت نرخ تورم ۳۳.۹ درصدی رتبه ۲۳ را داشت.

این مسئول با اشاره به تفاوت نرخ تورم با احساس مردم از تورم، عنوان کرد: تورم تغییرات سال و ماه گذشته را بیان می‌کند، در حالی که مردم روز گذشته و حداکثر هفته گذشته را ملاک قضاوت قرار می‌دهند. همچنین احساس تورم در دهک‌های درآمدی و خانوارهای شهری و روستایی با توجه به سهم متفاوت از کالا و خدمات در سبدهای مصرفی متفاوت است.

امینی خاطرنشان کرد: شاخص قیمت میانگین موزون تغییر قیمت کالا و خدمات است و این در حالی است که میانگین بیانگر تغییرات قیمت تک‌تک کالاها و خدمات نمی‌تواند باشد. علاوه‌ بر این از آنجایی که سطح قیمت با شاخص قیمت متفاوت است، مردم تغییر قیمت‌ کالاها و خدمات نسبت به ماه قبل را به‌عنوان تورم تلقی می‌کنند که در مورد تک‌تک اقلام صحیح است اما در مورد گروه‌های کالایی که شامل چندین قلم با تغییرات قیمتی متفاوت و ضرایب هزینه‌ای مختلف هستند، این قضاوت درست نیست.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: