چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 15 2024
کد خبر: ۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
علیرضا ساوری:
عجب شیر ما - مدیرکل پیشگیری‌های وضعی ـ امنیتی، انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در حال حاضر 1890 عنوان مجرمانه از قوانین احصا شده که در این میان در کشورهای دیگر عناوین مجرمانه گاه بسیار کمتر است.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، علیرضا ساوری صبح امروز در همایش ملی نگاهی نو به شهرسازی، امنیت و پیشگیری از جرم در فضاهای شهری بر ضرورت توجه به فضاهای شهری برای کاهش جرایم تاکید کرد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از جرم به صورت کلان در کشورهای مختلف جهان دنبال می‌شود، گفت: در حال حاضر یک هزار و 890 عنوان مجرمانه از قوانین احصا شده که در این میان در کشورهای دیگر عناوین مجرمانه گاه بسیار کمتر است.

ورود 15 میلیون پرونده به دستگاه‌ قضایی

ساوری بیان کرد: در سال گذشته 15 میلیون پرونده وارد دستگاه قضایی شده که با عناوین و موضوعات مختلف بوده و این تعداد از پرونده شامل خسارت‌های زیادی برای دستگاه‌های امنیتی و قضایی است و نیازمند تدابیری برای کاهش و پیشگیری از جرم در کشور هستیم.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی ـ امنیتی، انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه یادآور شد: پیشگیری از انگیزه جرم و برهم زدن موقعیت جرم و فرصت ارتکاب جرم دارای اهمیت است و در پیشگیری از جرم 22 سازمان، ارگان و نهاد وظیفه مستقیم دارند و با کارهای مختلف تلاش می‌کنند تا اضلاع ارتکاب جرم را از بین ببرند.

وی بیان کرد: موقعیت و محیط جرم یک ضلع مهم عملیات مجرمانه است و این عامل در کاهش و یا افزایش جرم نقش دارد.

ساوری تصریح کرد: در پیشگیری وضعی بر سلب ابزار ارتکاب جرم و بر هم زدن شرایط ارتکاب جرم تاکید می‌شود و در همایش ملی نگاهی نو به شهرسازی، امنیت و پیشگیری از جرم در فضاهای شهری پیشگیری وضعی مورد توجه قرار دارد.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی ـ امنیتی، انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه محیط‌های خلوت و رها شده عمومی و دولتی و نیز مناطق بی‌دفاع شهری را زمینه‌ساز افزایش جرم دانست و گفت: کاهش احساس مسئولیت شهروندی موجب برهم خوردن تعادل به نفع مجرمان شده و در این میان توقع همکاری از مردم بدون کار کارشناسی دقیق امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی ـ امنیتی، انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطرنشان کرد: پارک‌های تاریک بدون نگهبان و ساختمان‌های نیمه‌کاره موجب تجمع مجرمان و ارتکاب جرایم و در نتیجه افزایش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد و بعد از مدت زمانی این مکان‌ها با افزایش فعالیت مجرمان همراه خواهد بود.

سال آینده 2 میلیون نفر به جمعیت حاشیه‌نشین استان‌ها اضافه می‌شود

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی قوه قضائیه گفت: در حال حاضر بحران مهاجرت به علت خشکسالی و کمبود آب در برخی روستاها در حال شکل‌گیری است و این در حالی است که حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات بزرگ کشور بوده است و در دهه‌های اخیر جمعیت حاشیه‌نشین به صورت صعودی در حال افزایش بوده و امروز جمعیت حاشیه‌نشین 11 میلیون است که پیش‌بینی می‌شود این جمعیت در سال 95 به 13 میلیون نفر نیز برسد.

وی بیان کرد: حاشیه‌نشینی بسترهای وقوع جرم را فراهم خواهد کرد و در زمینه حاشیه‌نشینی سیاست جمهوری اسلامی ایران اصلاح بافت‌های حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده است که در این زمینه باید با شکل‌گیری مناطق جدید حاشیه‌نشین مقابله کنیم چرا که این مناطق موجب شکل‌گیری جغرافیای جدیدی در زمینه جرم‌خیزی مناطق می‌شوند.

ساوری گفت: شهر تبریز و آذربایجان‌شرقی قابلیت‌های ویژه‌ای دارد و می‌تواند برای اجرای برنامه ساماندهی نقاط جرم‌خیز به صورت پایلوت عمل کند.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی قوه قضائیه یادآور شد: نیازمند پیوست فرهنگی و اجتماعی برای پیشگیری از جرم در سازه‌های بزرگ و پروژه‌های بزرگ عمرانی هستیم و این امر می‌تواند در شهر تبریز به عنوان پایلوت ساماندهی نقاط جرم‌خیز به صورت آئین‌نامه‌ای لحاظ شده و آغاز شود.

برچسب ها: ساوری ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: