چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
عجب شیر پرس - معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: بازارچه دائمی صنایع‌دستی شهرکرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود، بازگشایی شد.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا،مهرداد رییسی تاکید کرد: بازارچه دائمی صنایع‌ دستی شهرکرد از اسفندماه سال گذشته تعطیل شده بود.

وی افزود: این بازارچه هم‌اینک با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی و آماده ارائه خدمات به مردم است.

رییسی تصریح کرد: بازارچه دائمی صنایع‌دستی مرکز چهارمحال و بختیاری دارای ۲۸ غرفه شامل انواع رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شامل سرمه‌دوزی، قلم‌زنی، نمد، احجام فلزی، بافته‌های داری، میناکاری، مینا روی سفال، قلم‌کاری، معرق، منبت، سنگ‌های تزئینی، سفال‌گری، تعمیر و مرمت فرش، چرم‌دوزی و لباس‌های محلی است.

وی یادآور شد: بلاتکلیفی و سردرگمی به‌خاطر از دست دادن زمان تولید، ترس از گرانی دوباره مواد اولیه مصرفی و از دست دادن بازارهای فروش مهمترین دغدغه‌های فعالان صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تعطیلی کارگاه‌های تولیدی، بلوکه شدن سرمایه مجری، توقف چرخه اقتصادی کارگاه‌ها و مشکلات در عرضه و فروش محصولات تولیدی و همچنین بیکاری کارفرمایان و نیروی انسانی زیرمجموعه آنان از مشکلات حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌علت شیوع ویروس کرونا است.

وی با اشاره به بررسی کارگاه‌های صنایع‌دستی آسیب‌دیده و نحوه حمایت از آنان برای اقدامات بعدی گفت: پیشنهاد شده برای حمایت از فعالان عرصه تولید و فروش نسبت به اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری یا پرداخت تسهیلات کم‌بهره بانکی اقدام شود.

رییسی تاکید کرد: امید است در دوران پساکرونا دولت با همکاری دستگاه‌های حمایتی با شیوه‌های مختلف نسبت به جبران بخشی از خسارت‌های هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی اقدام کند.

وی افزود: در این راستا برآورد پیشنهادی خسارت‌های وارد شده به صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، بازارچه دائمی صنایع‌دستی مرکز چهارمحال و بختیاری در میدان قدس شهرکرد واقع شده و همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ فعال است.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد ۳ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: