پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس:
عجب شیر پرس _ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: این منطقه در کنار توصیه به بنگاه های اقتصادی برای راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در دوران پسا کرونا و پیگیری ارتقای بهره وری در تمام فرآیندهای مربوط به تولید و حتی بازاریابی در نظر دارد در آینده نزدیک کارگروه عملیاتی تسهیل و رفع موانع تولید و تحقق جهش تولید را تشکیل داده و فعال کند.
کارگروه رفع موانع تولید و تحقق جهش تولید در منطقه آزاد ارس فعال می‌شودبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، محسن نریمان گفت:  به نظر می رسد مناطق آزاد با داشتن یک مزیّت عمده نسبت به سرزمین اصلی می تواند شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای بنگاه های اقتصادی تولیدی در مناطق آزاد به وجود آمده را به گونه دیگری مدیریت کند که با استفاده از قرابت جغرافیایی و ارتباط راحت تر با بازارهای مصرف منطقه ای در صورت فعال بودن سیستم حامی صادرات، حامی این واحدها باشد.

وی تصریح کرد: این کارگروه تلاش خواهد کرد تا با تشکیل شورای عالی بانک های منطقه و انجام مذاکره برای تامین تسهیلات کم بهره برای واحد های تولید برای سرمایه در گردش و پوشش هزینه های جاری، حمایت ویژه از واحدهای تولید دارای برنامه مدون و مشخص عملیاتی در زمینه تحقق دانش بنیان جهش تولید، حمایت از واحدهای آسیب دیده از کرونا، حمایت از تولیدات کشاورزی بزرگ مقیاس و صادرات گرا، راه اندازی آزمایشگاه کنترل کیفیت و تسریع فرآیندهای مربوط به این حوزه، پیگیری تامین ارز دولتی برای وارد کردن مواد اولیه تولید، تعامل با اتاق بازرگانی برای مدیریت فضای های موجود در بازارهای مصرف منطقه، تسهیل اجرای قوانین مالیاتی و در نهایت نوسازی ماشین آلات و تکنولوژی تولید بنگاه های تولید را با همکاری فعالان اقتصادی منطقه به صورت جهادی پیگیری کند.

وی در رابطه با عوامل افزایش سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی در دوره پسا کرونا نیز توضیح داد: هدف عمده مناطق آزاد جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی است اما اطلاعات بسیار اندکی در مورد ظرفیت های چند بعدی ارس در میان کشورهای هدف و همسایه وجود دارد و ما در این راستا در نظر داریم با اقداماتی همچون ایجاد دفاتر جذب سرمایه گذاری در کشورهای هدف، جذب شرکت های مشاوره سرمایه گذاری؛ تعریف مشوق های جدید سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی، معرفی ظرفیت های ارس با استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی بین المللی و نظارت مستمر بر نحوه پیشبرد طرح های سرمایه گذاری برای رفع مشکلات آنها در سطوح مختلف، بتوانیم راندمان سرمایه گذاری در ارس را بخصوص در حوزه های هایتک و صادرات محور بهبود بخشیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس یادآورشد: در قانون مناطق آزاد امکانات خوبی برای ایجاد بانک ها و موسسات مالی خارجی وجود دارد که این شرایط در سرزمین اصلی نیست اما به دلایل زیادی که عموما هم منطقی نبود از ظرفیت ها نتوانسته ایم استفاده کنیم. ولی قصد داریم تا حد توان مباحثی همچون توسعه خدمات و موسسات مالی را از طریق تاسیس بانک آفشور، بهره برداری از ظرفیت بانک و بیمه سیستم بانکی کشورهای همسایه و بخصوص ارمنستان در منطقه آزاد مغری تحت سیستم تبادلات مالی اتحادیه اوراسیا، جلب همکاری شرکت های بین المللی بیمه، ابزارهای نوین مالی،  راه اندازی بورس اوراق بهادار و خدمات عرصه سکوک پی گیری کنیم تا بدین طریق بتوانیم سیستم بانکی - بین المللی ارس را توسعه دهیم.

نریمان در ادامه به مشکلات و برنامه های منطقه آزاد ارس برای توسعه سیستم لجستیکی - ترانزیتی اشاره کرد و گفت: موانع موجود در این عرصه دارای سه وجه ضعف زیرساخت ها به ویژه در حوزه شبکه ترانزیت ریلی - جاده ای، نواقص موجود در هماهنگی های لازم و ضروری برای بهره گیری از امکانات موجود کشور و امکانات کشوهای همجوار و ضعف امکانات روبنایی بخش ترانزیت به ویژه خودروهای باری با استاندارد بین المللی است.

به گفته وی منطقه آزاد ارس برای رفع همه این سه حوزه برنامه هایی در دست اقدام دارد که در شرایط حاضر باید هرچه بیشتر تلاش کنیم این برنامه ها زودتر به نتیجه برسند. برای همین منظور تلاش می شود در روزهای آینده با تشکیل کارگروهی فعال متشکل از نمایندگان مدیریت های توسعه تجارت معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس، مدیریت حقوقی سازمان و گمرک جلفا در وحله اول محدوده پل چوبی جلفا را برای بهره گیری در حوزه  ترانزیت و صادرات مجدد تعیین تکلیف کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در زون نوردوز قصد داریم هاب لجستیک و ترانزیت زمینی ایران به حوزه اوراسیا را در این منطقه با هماهنگی کامل با منطقه آزاد مغری هم در بخش اداری و هم بخش سخت افزاری ایجاد کنیم. این ها بخشی از اقدامات ارس در راستای رفع موانع در حوزه هماهنگی و ایجاد وحدت نظر و رویه در درون کشور و خارج از آن است اما برای توسعه زیرساخت های ترانزیتی دو پروژه راه آهن جلفا-نوردوز - اصلاندوز و جلفا - چشمه ثریا داریم که البته برای اجرای آنها توافق های اولیه با برخی شرکت های خارجی انجام شده و باید پیگیری نهایی انجام شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: