چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: ۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
مصاحبه اختصاصی روزنامه عجب شیر با دکتر دهقانی، نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی:
دکتر الهویردی دهقانی نماینده منتخب مردم شهرستان ورزقان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است. ایشان دردوره نهم خانه ملّت هم به عنوان نماینده شهرستان ورزقان، خدمات ارزنده ای داشته اند. ایشان کارشناسی شیمی را از دانشگاه تبریز گرفته و کارشناسی ارشد و دکتری علوم سیاسی را در دانشگاه کرج به اتمام رسانده اند. از جمله مسئولیت های مهّم ایشان، می توان به عضویت در کمسیون صنعت و معدن مجلس، دبیری این کمسیون و همچنین پنج سال فعالیّت در وزارتخانه صنعت و معدن (سازمان ایمیدرو) اشاره کرد. ایشان قبل از این مسئولیت ها، به عنوان مدرّس شیمی در سازمان آموزش و پرورش فعالیت درخشانی داشته اند. با وی در دفتر روزنامه سراسری عجب شیر، گفتگویی را ترتیب داده ایم که ماحصل آن را می خوانید:
ترسیم برنامه و ارائه راهکار، عامل اصلی موفقیت در مجلسبه تعبیر حضرتعالی، پتانسیل های موجود در شهرستان ورزقان جهت ایجاد رشد و توسعه در منطقه شامل چه مواردی است؟
همانطوری که مطّلع هستید شهرستان ورزقان یک خطّه معدنی است و تمام نقاط این شهرستان دارای منابع مختلفی از طلا، مس، آهن و سایر فلزّات کمیاب دیگری است که در این منطقه قابل دسترس هستند. در کنار این پتانسیل بهره مندی از آب و هوای منحصر به فرد، پوشش جنگلی، مراتع مناسب برای دامداری، مناطق متنوّع گردشگری و میزان قابل توجّه بارندگی، این شهرستان را از اهمیّت ویژه ای برخوردار ساخته است ولی متأسفانه در گذشته آن طور که باید و شاید مورد توجّه مسئولین قرار نگرفته است و بدین دلیل از بابت توسعه زیر ساخت هایش عقب مانده است. البته لازم به توضیح است که این مشکل فقط مختصّ این منطقه نیست بلکه در این شهرستان،  نمود بسیاری دارد و پررنگ
می باشد. لذا بنده که در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم، نماینده این شهرستان بوده ام برنامه اصلی ام اصلاح زیرساخت ها و توسعه آنها در این منطقه بود چون این اتفاق باعث برجسته شدن گنج پنهان در شهرستان ورزقان می شود. معادنی مثل معدن مس سونگون، معدن اندریان و در کنار آنها ده ها معادن ثبت شده دیگر، یک نگاه ویژه ای را نسبت به این شهرستان ایجاد کرده است. این شرایط باعث شده است که شهرستان ورزقان محور توسعه و رشد در استان قرار گیرد چون که استفاده از منافع معادن بزرگی مانند سونگون در راستای رشد و ترقی ورزقان و همینطور سایر مناطق استانی می تواند تحول عظیمی را در منطقه خلق نماید. در حال حاضر ارزش مواد معدنی که در معدن بزرگ مس سونگون تولید می شود سالانه حدود 8 هزار میلیارد تومان است که اگر نصف این مبلغ در جهت اصلاح زیر ساخت ها و جذب سرمایه در استان آذربایجان شرقی به ویژه در منطقه خاص ورزقان به دلیل داشتن امتیازات ویژه اش به کار گرفته شود می تواند در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت رشد و پیشرفت را در سایر بخش های استانی حاصل نماید.
لذا در همین راستا ما از گذشته برنامه ویژه ای برای معادن این شهرستان داشته ایم. اولاً اینکه به صورت اساسی راه دسترسی به این منطقه را  احداث کنیم که به خاطر تحریم های اعمال شده بیرونی، دولت هم نتوانسته بود اعتبارات لازم را در این باب تخصیص دهد. بنابراین بنده برای اولین بار طیّ مذاکراتی با شرکت ملّی مس، به این توافق رسیدیم که یک برزگراه از تبریز به ورزقان و از ورزقان به نوردوز و خاروانا احداث شود که  این پروژه از فاصله تبریز تا ورزقان پیشرفت 60 درصدی را تا به حال داشته است و طی پیگیری هایی که انجام خواهم داد در دو سال آینده امیدواریم این بزرگراه به طور کامل در مسیر هایی که مطرح کردم به اتمام برسد و مورد بهره برداری قرار گیرد. دومین برنامه ای که داشته ایم و داریم این است که در این بخش بحث ما فقط توسعه معادن نیست. در بعضی موارد که کارخانجاتی را راه اندازی می کنیم، صرفاً قصدمان استحصال مواد معدنی است که  همین مواد معدنی مثل طلا یا مس که یک مواد اولیه می باشند به عنوان ماده خام برای صنایع پایین دستی محسوب می شوند. از طرفی چون مس مهمترین فلز صنعتی در صنایع الکترونیک است و نبود آن باعث از کار افتادگی بسیاری از صنایع خواهد شد و تا به حال هیچ جایگزینی برای آن پیدا نشده است و تحت هیچ شرایطی از صنعت و تمدّن بشری حذف نخواهد شد. لذا بنده تصمیم گرفتم پولی که از معادن موجود در منطقه به دست می آید به بیرون رانده نشود بلکه بخشی از منافع حاصله می تواند در ایجاد و تأسیس صنایع ماندگار و پایدار مس موجود در شهرستان ورزقان که قرن ها می تواند به حیات خود ادامه دهد، کمک شایانی را ارائه دهد. بنابراین در همین راستا در سال 92 مجوز تأسیس شهرک صنعتی مس را در ورزقان از دولت گرفته ام که متأسفانه در 4 سال گذشته این را فعّال نکردند و به طور کلی زمین اختصاصی آن را هم جابجا کردند و هیچ گونه سرمایه گذاری هم صورت نگرفت.               

اهداف و برنامه های کلّی شما  جهت ارائه خدمات به مردم شهرستان ورزقان، در کدام ابعاد پررنگ خواهد بود؟
قطعاً ما اگر بخواهیم برای تأمین معیشت مردم گامی برداریم، لازم است که زمینه اشتغال را فراهم کنیم چرا که در صورت ایجاد اشتغال پایدار درآمد خانوارها به مراتب بیشتر خواهد شد و به دنبال آن گردش مالی اتفاق خواهد افتاد و این ایجاد ارزش افزوده و فراهم سازی اشتغال، همان فرمایش مقام معظم رهبری است که به عنوان جهش تولید از آن نام برده اند که در واقع حمایت از تولید و ممانعت از خام فروشی است و این تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور است به همین دلیل ما تمام تلاشمان را باید به کار گیریم تا تولیدمان افزایش یابد و این  تمامی زمینه های مختلف اعم از فرهنگی، صنعتی، کشاورزی، نرم افزار، دانش و خدمات را شامل می شود. برای تحقق بخشیدن به این تولید نیاز به مواد خام و همچنین نیروی کار داریم که بحمدالله کشور ما به صورت فراوان از آن بهره مند است. استفاده از هوش و نبوغ فراوان نیروی انسانی کارآمد در راستای حمایت از تولیدات داخلی با شعار جهش تولید، از ضروریّات اقتصاد کشور است. لذا با توجه به اینکه مواد اولیه لازم را در دسترس داریم، لازم به توضیح است که ما همیشه از ضعف مدیریت مان ضربه خوردیم. بنابراین چون در تمامی نقاط این سرزمین، منابع موجود برای حرکت و ایجاد رشد وجود دارد لازم است که تلاشمان را بیشتر کنیم و در حوزه مدیریت تنبلی و تن پروری را کنار بگذاریم. پس نیاز است که با شناسایی کامل این استعدادها و سرمایه های موجود در کشور، بی وقفه کوشش نماییم تا با ایجاد اشتغال در کشور، هم تولید را ارتقاء بخشیم و هم اینکه میزان بیکاری را کاهش دهیم تا به دنبال اصلاح این موارد معیشت مردم هم بهبود یابد و رشد و تعالی درست در حوزه فرهنگ، اقتصاد، سیاست، بهداشت عمومی مردم و آبادانی کشور اتفاق افتد.

 به نظر شما با توجّه به وضعیت معیشت مردم جهت خدمت گذاری در مجلس، پیوستن به جناح های مختلف سیاسی بهتر است یا یکدل شدن با دل رنج دیده مردم منطقی تر خواهد بود؟
در این باب  باید عرض کنم آنهایی که با شعار دادن وارد مجلس شورای اسلامی شده اند قطعاً با شعار هم جلو می روند چون که درد مردم جامعه و مشکلات جوانان را از نزدیک درک نکرده اند. در اکثر نقاط کشور مخصوصاً در کلان شهرها، انتخابات سیاسی است. جناح های سیاسی وارد این عرصه می شوند لیست حمایتی از کاندیدا های مورد نظر خود را مشخص می کنند و چون قبلاً با یک مدیریت ناکارآمد روبرو بوده اند و عملکرد آن فرد از اهداف آن ها دور بوده است، لذا با برنامه جدید و اهداف تعیین شده از یک فرد مشخص یا افرادی حمایت خود را اعلام می دارند بنابراین مردم هم با تحلیلی که انجام می دهند و بررسی هایی که  از اهداف آنان به عمل می آورند، تصمیم به انتخاب می گیرند. در ارتباط با سوأل شما، باید بگویم کسانی که درد مردم را از نزدیک دیده اند و خود را از مردم جدا ندانسته اند می توانند با مردم یکدل شوند و در راستای حل مشکلات آنها قدمی بردارند و در این میان مخصوصاً آنهایی که طعم فقر را چشیده اند و پاکدست هستند می توانند به بهترین شکل ممکن خدمات ارزنده ای را نسبت به مردم حوزه انتخابی ارائه دهند. بنابراین به جای پیوستن به جناح های مختلف سیاسی، بهترین و درست ترین کار برای یک نماینده این است که دغدغه اصلی اش حل مشکلات مردم باشد.  

تعبیر شما به عنوان منتخب ملّت، از شکل و ساختار مجلس یازدهم چگونه است؟
ساختار مجلس یازدهم اکثراً اصول گرایان هستند ولی این دلیل برای داشتن یک مجلس کارآمد در این دوره نیست. لذا بستگی به این دارد که چقدر واقعیّت گرا و عملگرا باشند و به دور از شعارزدگی و ایجاد حاشیه، واقعاً آسیب شناسی بکنند که چرا بعد از گذشت 40 سال از انقلاب، کماکان مشکل اقتصادی ما حل نشده است در صورتی که در بخش های دیگری مثل علوم دفاعی، تکنولوژی نانو، بیو تکنولوژی و سلول های بنیادی این همه پیشرفت داشته ایم و داریم علاوه بر آن در حوزه سیاسی هم در منطقه، تحول عظیمی خلق کرده ایم. بنابراین باید دلیل عدم رشد در بعد اقتصاد را باید شناسایی کنیم که به نظر بنده دلیل اصلی اش، نبود مدیریت درست و تخصّصی در این بخش می باشد. پس نهایتاً، بهترین کاری که مجلس شورای اسلامی در این دوره می تواند انجام دهد این است که شناسایی لازم را در حل مشکل اقتصادی انجام دهد تا واقعاً مشخص گردد مشکل ما در این باب، ساختاری یا ماهوی و یا عملکردی است یا اصلاً کمبود نیروی انسانی و منابعی است. پس اگر تحلیل سالمی انجام دهیم از نظر منابع مشکلی نداریم چون 10 درصد منابع دنیا را دراختیار داریم و این در حالی ست که فقط از یک در صد جمعیت کره زمین  برخورداریم. بخش منابع را به عنوان مثال گفتم چرا که اگردر بخش های دیگر هم دقیق شویم این پتانسیل را دارا هستیم. بنابراین ما باید با حفظ آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی در شکل دهی بعضی از ساختارها، تجدید نظری داشته باشیم و به نوعی پالایش قانون داشته باشیم چون اگر لازم نبود قوانین قدیمی ما عوض شود نیازی به تشکیل مجلس نبود چون ویرایش و اصلاح قانون بر عهده مجلس شورای اسلامی است و این مجلس است در هر جایی که احساس کند قانونی باید در جهت رشد اقتصادی و فرهنگی و غیره تغییر یابد، بدون معطلی باید به این کار مبادرت ورزد.  

در مجلس آینده با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور، به نظر شما نگرش اصولگرایان کارایی بیشتری خواهد داشت یا دیدگاه اصلاح طلبان باعث رونق خواهد شد؟
هر دو از این نگرش ها در جای خود صاحب ارزشند، ولی مهمّ آن است که چه هدفی با چه جهتی را در حل مسائل دنبال کنند. در دنیای کنونی اینکه بشر امروزی نیاز به اصلاح دارد قابل قبول است چرا که به فرموده مولای متّقیان حضرت علی (ع) هر روزمان نسبت به دیروزمان تغییر نکند،  ضرر کرده ایم ولی اینکه در بین سیاسیّون عده ای اصلاح طلب و عده ای دیگر اصول گرا باشند این نشان دهنده و تأمین کننده رشد و پیشرفت و اصلاح امورات کشور و حل شدن مشکل تولیدمان نیست. چرا که اولویت ما باید دراین باب باشد که چه برنامه ای را در راستای حل مشکلات جامعه در دست داشته باشیم و این فارغ از هر طیف و جناح سیاسی است چون آن چیزی که در این برهه دارای ارزشی ویژه است، برنامه ترسیم شده و راهکارهای پیشنهادی است که این مهم هم لازم است در درجه اول آسیب شناسی شود ودرد و گره  بخش مربوطه، شناسایی شود بعد از آن نسخه مربوطه برای حلّش صادر گردد چون تا زمانی که یک دکتر متخصّص درد مریض اش را تشخیص نداده ، نمی تواند درمان اصولی و داروی مختصّ آن درد را برایش، بنویسد.
چه تدابیری را جهت حفظ منافع و سود حاصله از معدن مس سونگون و استفاده از آن در جهت رشد و ارتقای منطقه ارسباران در مجلس یازدهم اندیشیده اید؟
در اینجا باید بگویم که قصد ما فقط آذربایجان شرقی نیست بلکه رویکردمان کلان وکشوری است، چرا که امروز ما در ورزقان مس سونگون را داریم در جنوب کشور هم نفت کشور را داریم یا در بندرعباس امکانات صادرات و واردات فراهم است و یا دربعضی از جاهای مناطق کویری، پتانسیل لازم  برای تولید انرژی الکتریکی خاک وجود دارد. هدف از ذکر این موارد این است که تمام نقاط کشور در جای خودشان دارای مزیّت هستند، لذا ما هم به عنوان یک خدمتگزار در شهرستان ورزقان با توجه به امتیازات ویژه این خطّه در کنار راه اندازی کردن شهرک صنعتی ورزقان، شهرک ویژه مس را هم تأسیس کنیم که با افتتاح این شهرک،  نه تنها ورزقان بلکه کلّ مناطق استان آذربایجان شرقی نفع و سود لازم را خواهند برد. به عنوان مثال در صورت تولید محصولات مس در ورزقان، متعاقباً در تبریز هم تجارت این محصولات اتّفاق خواهد افتاد یا یک سری از کارخانجات وابسته با بهره بردن از مواد اولیه مس در تولید محصولاتی از قبیل سیم ها و لوله های مسی و الکترو موتور و غیره حرکت خواهند کرد و به صورت عمده با رویکرد صادرات فعالیت خواهند نمود. از طرفی دیگر هم تهیه مواد اولیه چه در بخش صنایع و یا چه در بحث معادن کمک شایانی با ایجاد این شهرک در ورزقان خواهد کرد. همانطوری که عرض کردم نگاه ما به صورت کلان است تا رشد و تعالی اساسی علاوه بر ورزقان در تولید استان هم بیشترین تأثیر را داشته باشد و درکنار این موارد ارزش افزوده ای که این محصول ایجاد خواهد کرد بسیار قابل استفاده خواهد بود و سایر صنایع را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.      

به عنوان منتخب شهرستان ورزقان، چه تصویری از این منطقه در چهار سال آینده  برذهن خود دارید؟
امیدوارم در طول این 4 سال  وضعیت این شهرستان بسیار بهتر از این باشد و امتیازات پنهان مانده اش آشکار گردد. بنده درآینده راه اندازی شهرک صنعتی مس را خواهم دید و به دنبال آن چندین کارخانه را در این منطقه  یا در حال تمام شدن یا افتتاح خواهیم داشت که باعث ایجاد اشتغال بسیاری از جوانان  و جذب هزاران میلیارد تومان سرمایه در این منطقه خواهد شد و در کلّ، افق روشنی را نسبت به 4 سال بعد این شهرستان ترسیم می کنم و رشد و توسعه را در بخش های عمرانی، صنعت گردشگری و حمل و نقل، عملی خواهیم کرد.

 به نظر شما مجلس آینده باید ارکان توجّه خود را بیشتر در کدام ابعاد جهت رشد در عرصه بین الملل متمرکز کند؟
در عرصه بین الملل قانون حاکم نیست، حق با کسی است که زورش زیاد باشد و داشتن زور و قدرت مولّفه های خاص خود را دارد. مواردی از قبیل: جمعیت، موقعیت، امکانات مادی، نظامی و  صنعتی کشور است که با چیده شدن در کنار هم، می توان گفت میزان قدرت کشور در چه جایگاهی از عرصه بین المللی قرار دارد. بنابراین ما زمانی به عنوان بازیگر در صحنه بین المللی  تأثیر گذار هستیم که درون نگر باشیم و خودمان تولید کنیم و خودکفایی را در عمل نشان دهیم. به عنوان نمونه ما الان در بعد نظامی در منطقه صاحب جایگاهی تأثیرگذار هستیم و این عامل بازدارندگی در ما ایجاد کرده و باعث شده تا قلدران جهانی نتوانند در عرصه سیاسی نسبت به ما اعمال زور بکنند این در حالی است که در بعد اقتصادی ضربه پذیر هستیم چون اکثر تولیدات ما بومی نیستند و وابستگی به صنایع خارجی دارند. بنابراین ما باید در این راستا گام برداریم و در جهت اصلاح معایب خود با تکیه برتوانمندی ها و امکانات داخلی و همینطور با نگرش صادرات حرکت کنیم، چرا که با توجه به منطقه جغرافیایی مان و دسترسی به آب های آزاد می توانیم،  نهایت سود و منفعت را در این بخش داشته باشیم چون دسترسی داشتن به آب های آزاد یعنی مهیا بودن شرایط جهت داشتن تعامل و ارتباط با کل دنیا، لذا ما به لحاظ اینکه با 15 کشور دنیا مرزهای آبی مشترک داریم، اگر بتوانیم با شناسایی نیازهای بازار بیرونی در آن کشورها با تولیدات مان به صادرات آن ها قدم برداریم، قطعاً به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی دنیا مطرح خواهیم شد و بخش بیمارمان در این حوزه ترمیم خواهد یافت و جایگاه  واقعی اقتصادی مان را کسب خواهیم کرد. بنابراین مهمترین و بنیادی ترین برنامه و وظیفه مجلس آینده، اجرای بند بند اقتصاد مقاومتی با محوریّت جهش تولید و به راه انداختن اقتصاد تولید محور و صادرات محور است.    

وظایف یک نماینده فعّال و متعهّد را در جهت خدمت رسانی اش به حوزه انتخابی خود، تشریح نمایید.
در درجه اوّل یک نماینده فعّال و متعهّد باید به معنی واقعی کلمه مردمی باشد این بدان معناست که نه نماینده دولت و نه نماینده یک طیف خاص باشد، بلکه فقط برای مردم کار کند و در راستای حل مشکلات آن ها گام بردارد و خصوصیات بارز دیگری که باید داشته باشد پاکدستی است چرا که باید امانت دار مردم باشد که به او اعتماد کرده اند. در مقابل اگر این خصوصیات در رفتار و اعمال او موج نزند و واقعاً از خود مردم نباشد هیچگونه تأثیرگذاری در جهت رشد منطقه نخواهد داشت چرا که نماینده متعهّد چه در بحث قانون گذاری یا چه در بخش نظارتی بزرگترین و مهمترین مسئولیت را دارد لذا جسارت این را باید در وجود خود داشته باشد تا از منافع ملت دفاع کند و با بازدارندگی خود جلوی کم کاری بعضی از مدیران را در بخش های مختلف دولتی بگیرد و به دور از جناح بازی، با داشتن تخصص و پاکدستی دغدغه اصلی اش، خدمت به مردم باشد.  

سخن آخر، اگر حرفی با مخاطبین روزنامه سراسری عجب شیر، یا توصیه ای به همکاران خود در مجلس آینده دارید، بفرمایید.
در پایان عرایضم، باید مطرح کنم متأسفانه در گذشته منابع موجود در منطقه ما را به طور اصولی مدیریت نکرده اند و برخی از آن ها را به اشخاص خارجی واگذار کرده اند و چون در روند کاری شان درست هدایت نشده اند، قطعاً فساد مالی را در پی خواهند داشت. طی بررسی به عمل آمده به این نتیجه رسید ه ام که آمده اند به صورت غیر اصولی برداشت نموده اند و از مواد غیر استاندارد استفاده کرده اند و به خاطر عدم رعایت مسائل زیست محیطی باعث شده اند تا نشر مواد سمی از معدن اندریان به سمت آب های زیر زمینی و جاری اتفاق افتد و باعث آلودگی این منابع گردد و نهایتاً مانع فعالیت دامداران و کشاورزان ساکن در آن منطقه شده اند. بنابراین بنده متأسفم که در استان ما چنین اتفاقی رخ داده است لذا پیگیر این قضیه به صورت جدی هستم. اولاً، زد و بندهای موجود در این زمینه را با جدیّت بررسی خواهم کرد تا در آینده جلوی وقوع دوباره چنین امری گرفته شود. ثانیاً، اجازه نخواهیم داد عده ای با حداقل سرمایه بیایند و حداکثر آسیب را برای حفظ منافع خود، به این منطقه وارد سازند و صدمات جبران ناپذیری را به منابع و محیط زیست ما وارد نمایند و تا زمانی که روش های مطمئن جهت فعالیت شان را در این منطقه ارائه ندهند و خسارات وارد شده توسط خودشان را جبران ننمایند به هیچ عنوان مجوزی برای فعالیت در این منطقه نخواهند داشت. در مورد وضعیت فعلی پیش آمده هم که ناشی از بروز ویروس کروناست که جهان گیر هم شده، باید عرض کنم که قطعاً یک بیوتروریسم است و طراحی شده از طرف قدرت های سرمایه داری با جهت رسیدن به اهدافی مشخص و از پیش تعیین شده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است لذا ما باید حواسمان جمع  باشد که از این وقایع درس بگیریم و آمادگی لازم را داشته باشیم چون شبیه این اتفاق در آینده ممکن است در شکلی دیگر خود را نشان دهد. بنابراین به خاطر حفظ امنیت سیاسی و روانی مان، لازم است که عمیقاً روی نیروی های تحقیقاتی، نظامی و نخبه گان دانشگاهی، تمرکزی جدی داشته باشیم تا در آینده مشخص شود در صورت وقوع چنین امری در قالبی دیگر چه اقداماتی را باید انجام دهیم. در حالت فعلی هم دولت باید بودجه اختصاصی را نسبت به جبران آسیبی که به بخش های مختلف وارد شده است در نظر بگیرد و مجلس آینده هم باید اصلاحات لازم برروی قوانین مصوب خود را در این باب جدی بگیرد تا صنایع آسیب دیده دوباره به چرخه تولید برگردند و سلامتی مردم هم که از مهمترین امور می باشد تأمین گردند. در آخر عرایضم، لازم می دانم کمال تشکر و قدردانی را از اعتماد دوباره اهالی محترم شهرستان ورزقان داشته باشم و به عنوان خادم این خطّه، آرزوی سلامتی شان را خواستارم.    


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: