چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
مصاحبه اختصاصی با عضو کمیته باشگاه های هیأت پرورش اندام آذربایجان شرقی:
با توجه به شیوع ویروس کووید 19 و استمرار آن اغلب مردم در وضعیت نه چندان مناسب اقتصادی، معیشتی قرار گرفته اند، بدون شک این اوضاع همه ابعاد موجود در جامعه را تحت تاثیر قرار داده اما فارغ از غلط یا درستی رفتارهای جاری اجتماعی، چیزی که امروز مورد فراموشی و در حاشیه قرار گرفته اوضاع بد اقتصادی و معیشتی بسیاری از اقشار جامعه است. در این بین قسمتی از مشاغل تعطیل و یا محدود شده مورد توجه دولت و یا حداقل رسانه های ملی قرار گرفته اند اما بسیاری از فعالیت های خدماتی نیز وجود دارند که مورد توجه چندانی نبوده و اعضای آنان در حالت بسیار دشوار اقتصادی به سر می برند و مسئله اصلی اینجاست کسی که کارمند مواجب بگیر نیست و منابع ذخیره این روزهای بحرانی را ندارد، نمی تواند برای معاش خود دست روی دست بگذارد. فعالیت ها و مشاغل مرتبط با حوزه ورزش و در رأس آن‌ها باشگاه های ورزشی که از ابتدای شیوع این ویروس فعالیت خود را متوقف کرده‌‌اند را می توان جزوی از دسته دوم قرار داد و این در حالی است که هر باشگاه ورزشی رشته پرورش اندام به طور متوسط به تعداد 5 نفر حقوق بگیر دارد و این یعنی چند هزار خانوار ایرانی از طریق فعالیت باشگاه های ورزشی به امرار معاش می پردازند. از منظری می توان باشگاه داران و مربیان ورزشی را به عنوان تولیدکنندگان سلامت در جامعه دانست اما تاکنون شغل این افراد به عنوان یک شغل رسمی پذیرفته نشده و آنان با مشکلاتی مثل عدم بیمه شدگی و محروم ماندن از تسهیلات ابتدایی که برای سایر مشاغل وجود دارد دست و پنجه نرم می کنند. عجب شیر پرس - در همین راستا به سراغ رضا محمدی (هیراد)، مربی رسمی فدراسیون و عضو 33 ساله کمیته باشگاه های هیأت پرورش اندام استان آذربایجان شرقی رفته ایم. محمدی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی بوده و مدیریت دو باشگاه پرورش اندام را بر عهده دارد، گفت و گوی انجام شده در باب آسیب های معیشتی وارده بر باشگاه داران و مربیان پرورش اندام و چگونگی حمایت ارگان های دولتی از ایشان بوده و ماحصل آن تقدیم مخاطبین عزیز می گردد.

برای شروع با توجه به شرایط فعلی و تعطیلی باشگاه های ورزشی از وضعیت باشگاه داران صحبت بفرمائید.

در تاریخ 3 اسفند به ما ابلاغ گردید باشگاه ها باید تعطیل شوند و ما نیز متعاقبا این کار را انجام دادیم و بعد از چند روز تعطیلی با توجه به وضعیت موجود به صورت داوطلبانه به اداره ورزش و جوانان اعلام کردیم تا عید فعالیتی نخواهیم داشت که متقابلا از اداره نیز به ما گفته شد در سال جدید در راستای حمایت از قشر باشگاه داران به شما کمک خواهیم کرد که متاسفانه بعد از عید هیچ حمایتی صورت نگرفته و حتی با هیچ یک از مدیران ارشد نتوانستیم ملاقات کنیم.
تا این که تصمیم گرفتیم همگی در کنار یکدیگر برای مطالبه های خود به اداره ورزش و جوانان مراجعه نمائیم و وضعیت نابسمان مالی را برای مسئولین بازگو نمائیم که در پاسخ این اقدام اعلام شد فعلا باید صبر کنید. تا به امروز حدود 2 ماه است که باشگاه ها در حالت تعطیلی به سر می برند.
آیا در این مدت از باشگاه دارانی که صاحب ملک باشگاه نبوده و اجاره پرداخت می نمایند حمایتی صورت پذیرفته است؟
با این که در روز‌های اخیر شاهد جو سازی رسانه ها و وعده های بسیاری از سوی مسئولین بوده‌ایم اما متاسفانه هیچ گونه حمایتی از باشگاه داران انجام نشده البته همیشه استثنا وجود دارد و شاید از بین هزار نفر، چند نفر انسان خیّر پیدا شده و قسمتی از مبلغ اجاره را بخشیده باشد ولی در کل حمایتی از سوی ارگان های دولتی انجام نشده.
متاسفانه پنج باشگاه در استان ما به دلیل مشکلات مالی به کار خود خاتمه دادند و دیگر فعالیت نخواهند داشت که در صورت ادامه پیداکردن این وضعیت و عدم حمایت از جامعه باشگاه داران این تعداد افزایش خواهد یافت.
هدف از تشکیل کمیته باشگاه داران چه بوده و این کمیته در راستای حمایت از باشگاه داران چه کارهایی انجام داده است؟
   تمام کارهایی که باید توسط دولت برای ما انجام می شد را ما به وسیله اتحاد با یکدیگر و راه اندازی کمپین برای خود انجام داده ایم، برای مثال به صورت داوطلبانه برای جامعه باشگاه داران درخواست وام کرده ایم که هنوز هم از سوی سازمان تربیت بدنی جوابی به دستمان نرسیده است.
کار بسیار مثبتی در این کمیته انجام گرفت به این صورت که اعضای جامعه پرورش اندام و باشگاه داران استان آذربایجان شرقی با اینکه هیچکدام وضعیت مالی مناسبی ندارند اما هر کسی در توان خود مبلغی را در میان گذاشته و برای کمک به افراد نیازمند قشر پرورش اندام وام های کوچکی ایجاد شد.
چه در خواستی از مسئولین و صاحبان املاک باشگاه ها دارید؟
 اگر من نوعی درآمدی نداشته باشم چگونه می توانم خرج کنم! وقتی شخصی در جایی سرمایه گذاری انجام می دهد باید سودی کسب کند تا بتواند هزینه های جاری و اجاره را پرداخت نماید. ما می دانیم که صاحبان املاک نیز متضرر شده اند ولی حداقل در این ضرر شریک باشیم، حداقل کاری که می توانند انجام دهند مشارکت در ضرر و زیان است، همانطور که از فعالیت باشگاه سود می بردند در این وضعیت نیز شریک شده و نصف اجاره را ببخشند.
از مسئولین درخواست توجه و دیده شدن داریم. همانطور که می دانید ورزشکاران جزو قوی ترین اقشار جامعه اند، اگر ورزشکاری نباشد بودجه ای نخواهد بود، بسیاری از مسئولین با حمایت ورزشکاران رأی آورده و در مسندی قرار می گیرند و امروز همان برهه‌ایست که ما به حمایت ایشان نیازمندیم. انتظار داریم به همان شکلی که در مواقع نیاز به سوی ما می آیند به همان اندازه در صدد رفع مشکلات ما برآیند.
هر باشگاه به تعداد  5  الی 6  نفر حقوق بگیر دارد و این یعنی چند هزار خانوار ایرانی از طریق فعالیت باشگاه های ورزشی امرار معاش می نمایند. مسئولین امر اگر بخواهند می توانند برای جامعه باشگاه داران وام های کم بهره با بازپرداخت طولانی در نظر گیرند تا حداقل در این دو ماهی که باشگاه داران متحمل ضرر شده اند قسمتی از وضعیت وخیم موجود را سامان دهند.
ر همین راستا به عنوان عضو کمیته باشگاه داران آیا راهکاری در جهت بهبود این وضعیت دارید؟
از لحاظ علمی قسمت بزرگی از سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر ورزش قرار دارد و همانطور که می دانید سیستم بدنی ورزشکاران بسیار قوی تر از افراد عادی است. در صورتی که تمامی مسائل بهداشتی رعایت گردد باشگاه های ورزشی می توانند فعالیت خود را از سر گیرند و همچنین می توان با استفاده از رسانه های عمومی مردم را برای حضور در آن ها ترغیب نمود.
با توجه به اظهارات شما در جهت بازگشایی باشگاه های ورزشی در وضعیت کنونی، آیا به نظر شما می توان شرایطی فراهم کرد که ورزشکاران کاملا مصون از خطر ابتلا بوده و ورزش نمایند؟
بله تا جایی که ما از پزشکان و متخصصان پرس و جو کرده ایم اگر ورزشکار از دستکش و ماسک استفاده کند، تهویه باشگاه که بسیار مهم است مناسب باشد، ضد عفونی به صورت هر روزه انجام شود و فاصله مناسب در حین تمرین رعایت شود همه می توانند بدون هیچ گونه خطری در باشگاه ها فعالیت ورزشی خود را انجام دهد.
با توجه به اهمیت تحرک بدنی، محدودیت های ایجاد شده توسط ویروس کوئید 19 و تعطیلی اماکن ورزشی، پیشنهادتان برای مردم در جهت عدم ترک ورزش چیست؟
متاسفانه در شرایط فعلی، افت جسمی و روحی مردم به خاطر قرنطینه اجتناب ناپذیر بوده که ورزش می تواند مناسب ترین گزینه برای بهبود وضعیت سلامت فرد باشد.
ورزش دوستان می توانند ورزش های هوازی را که برای سلامتی بسیار مفید است انجام دهند، با اعضای خانواده در زمان های خلوت به پیاده روی بپردازند و در خانه نیز تمرین نمایند که خدارا شکر امروزه در شبکه های مجازی فیلم های آموزشی ورزشی به سادگی قابل دسترس می باشند.
درصورت دایر شدن اماکن ورزشی فعالیت باشگاه ها در اوایل بازگشایی به چه صورت خواهد بود؟
باشگاه داران بیش از همه افراد جامعه به سلامتی خود، خانواده و مردم ارزش قائلند پس هدف و درخواست ما برای بازگشایی باشگاه ها این چنین نیست که برای جلوگیری از لطمه اقتصادی باشگاه داران خدایی نکرده مردم متحمل خسارت های جانی شوند.
شما به عنوان یک مشتری وارد باشگاه می شوید در بدو ورود دستانتان ضد عفونی شده و دستکش تقدیم تان می گردد، موظف به همراه داشتن ماسک می باشید و در غیر این صورت مجوز ورود نخواهید داشت و بعد از این که وارد باشگاه شدید با این که ما خودمان باشگاه را ضد عفونی می کنیم ممنون خواهیم شد که شما نیز یک اسپری ضد عفونی کننده جیبی برای مصرف شخصی به همراه داشته باشید. فاصله گذاری مناسب را باید رعایت کنید، در حین تایم تمرین با کسی صحبت نکنید و در اتمام پس از درآوردن دستکش ما دوباره شما را ضد عفونی کرده و بدرقه خواهیم کرد که تمام این مراحل می تواند در حضور ناظر و بازرس اداره ورزش و جوانان صورت گیرد.
در انتها اگر صحبت خاصی دارید، بفرمائید.
من به عنوان نماینده و عضو کوچک جامعه پرورش اندام تقاضا دارم که رشته ما به عنوان یک شغل رسمی پذیرفته شود، شغلی که می تواند حافظ سلامتی مردم و عامل پیشگیری از بیماری باشد، درخواست می‌کنیم خدماتی مثل بیمه و هرگونه تسهیلاتی که برای مشاغل دیگر ارائه می گردد برای مربیان پرورش اندام نیز در نظر گرفته شود، مربیان و باشگاه داران تولید کنندگان سلامت هستند.
و نکته دیگر این که باشگاه داری یک شغل خدماتی است اما متاسفانه ملک هایی که برای اجاره در اختیار ما قرار می گیرد با تعرفه تجاری بوده و قیمت اجاره هایشان بسیار بالا می باشد، از مسئولین تقاضا می کنیم تصمیمی در این باره گرفته شود تا باشگاه داران بتوانند از تعرفه های خدماتی استفاده نمایند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: