پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
عجب شیر پرس _ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حضور نیرو‌های بیگانه به ویژه آمریکا را عامل تنش و بی ثباتی در منطقه می‌دانیم وحضورشان غیرقانونی است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز سومین نشست مجازی خود را برگزار کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

موسوی افزود: به رغم تحولاتی که در زمینه پزشکی در دنیا رخ داده، دیپلماسی کماکان ادامه دارد و مانعی نشده که در دیپلماسی ایران وقفه‌ای ایجاد شود و ظریف و رئیس جمهور در این مدت تماس‌هایی داشتند و برنامه‌های دیگری در دستور کار مقامات کشور است که اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به ۱۴ تماس تلفنی ظریف با مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی و سیاسی دنیا اشاره کرد که عمده آن‌ها درباره شرایط جاری دنیا، کرونا، تروریسم و تحریم‌هایی است که آمریکا ضد کشور‌های مستقل وضع کرده و افزود: یکی دو مورد هم بحث افغانستان و یمن بوده که در دستورکار جدی دستگاه دیپلماسی کشور است و در حال پیگیری آن موضوعات هستیم.

او با اشاره به سفر یک روزه ظریف به دمشق بیان کرد: ظریف امروز عازم دمشق پایتخت سوریه شد و با مقامات سوریه از جمله بشار ااسد رئیس جمهور این کشور دیدار می‌کند.

موسوی ه در پاسخ به سوالی درباره اوضاع افغانستان و اقدامات ایران برای حل مسائل کنونی در این کشور تصریح کرد: ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان مایل است افغانستان امن، آرام و باثبات در کنار مرز‌های شرقی ما باشد. متاسفانه اختلافات سیاسی در افغانستان بعد از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، ایران را بر آن داشته به عنوان کشور دوست همیشگی افغانستان، اقدامات خودش را در این زمینه شروع کند.

او افزود: آقای ظریف تماس‌هایی با مقامات افغانستان داشت و آقای طاهریان‌فرد دستیار وزیر خارجه در امور افغانستان نیز چند سفر به افغانستان داشت و از دیروز هم به کابل سفر کرد و با مقامات بلندپایه افغانستان و شخصیت‌های آن کشور دیدار کرده و می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: همه تلاش ایران این است طرفین موضوع به تفاهمی دست یابند و دولت فراگیری تشکیل شود که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند و این گام اصلی برای داشتن یک افغانستان امن و آرام در کنار مرز‌های ماست که همواره همسایگان جزو اولویت‌ها برای ما بودند.

او با بیان اینکه از تلاش‌های آمریکایی‌ها خبر ندارم، افزود: تلاش‌های ایران مستقل است که در چارچوب منافع دولت و ملت افغانستان است و به عنوان کشور همسایه وظیفه خود می‌دانیم در این شرایط اگر کاری از دستمان برمی‌آید برای بازگشت آرامش به آن کشور انجام دهیم.

موسوی همچنین درباره سفر ظریف به سوریه گفت: در سفر ظریف به دمشق طیف وسیعی از مسائل در این سفر مطرح می‌شود، لازم بود بعد از مدت‌ها دیدار بین مقامات ایران و سوریه نبوده، یک سفر و دیدار برای هماهنگی امور به ویژه در شرایطی که الان در آن قرار دهیم بین ایران و سوریه انجام شود و این سفر اخیرا برنامه‌ریزی شد و ظریف در آنجا راجع به تحولاتی که در منطقه رخ داده و همین طور تحولات در داخل خاک سوریه در مبارزه آن‌ها علیه تروریسم، رایزنی و تبادل نظر خواهد کرد.

او افزود: روند آستانه به عنوان مهمترین روند سیاسی که ممکن است به شرایط بهتری در این وضعیت فعلی بینجامد، همچنان در دستورکار کشور‌های عضو از جمله ایران قرار دارد و بنا بود نشست سران عضو روند آستانه را در تهران داشته باشیم که به دلیل کرونا این امر به تعویق افتاده، ولی این بدان معنا نیست که رایزنی‌ها و هماهنگی‌های ما در این زمینه مختل شود. این سفر لازمی بود که در زمان مناسب انجام شد و امیدوارم به نتایج خوبی منجر شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: