پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
در مصاحبه اختصاصی با رئیس هیئت ورزش کارگری آذربایجان شرقی مطرح شد:
پرویز پناهی، معاونت اداره کل رفاه، کار و تامین اجتماعی و مدیر امور اجتماعی آذربایجان شرقی که ریاست هیئت ورزش کارگری استان را نیز بر عهده دارد متولد سال 1341 محله مارالان تبریز می باشد و از 14 سالگی وارد دنیای ورزش شده است. وی در سوابق ورزشی خود بازی در تیم های جوانان تبریز، بانک رفاه، بسیج، بلبرینگ سازی و سابقه حضور در تیم های پایه ماشین سازی تبریز به عنوان مدیر و ریاست کمیته فوتبال محلات تبریز و حومه را در کارنامه دارد. هیئت ورزش کارگری استان آذربایجان شرقی در سال های 96 و 97 از سوی فدراسیون مربوطه به عنوان برترین هیئت کشور انتخاب گردیده است که به همین بهانه با محوریت چشم انداز، مسائل و مشکلات موجود ورزش کارگری و نقش و اهمیت ورزش در جامعه و علی الخصوص قشر کارگری گفت و گوی صمیمانه ای را با رئیس هیئت ورزش کارگری آذربایجان شرقی انجام داده ایم و ماحصل آن را تقدیم مخاطبین عزیز می نمائیم.
گسترش ورزش و حفظ سلامتی کارگران، اولویت اول ماستبرای شروع لطفا در مورد معنی و مفهوم ورزش کارگری صحبت بفرمایید.
اصلی ترین هدف از ورزش کارگری صرفا ایجاد نشاط در بین قشر کارگران می باشد تا با انگیزه لازم و بهره وری کافی در محیط کار فعالیت نمایند و بتوانند روحیه سالم و زندگی با نشاطی برای خود فراهم سازند.

چشم انداز و اهداف هیئت ورزش کارگری استان آذربایجان شرقی برای سال های آتی چگونه است؟
ورزش کارگری از بعد همگانی و قهرمانی اهدافی را دنبال می کند که اولویت اول ما ورزش همگانی و گسترش ورزش های پیاده روی، کوهروی و تمامی ورزش ها  در جهت سلامت جسمی کارگران می باشد. اولویت دوم گسترش ورزش حرفه ای و قهرمانی کارگری است که اینجا صحبت از سطح قهرمانی کشور و مسابقات جهانی است و تا کنون مسابقات بین المللی این ورزش در کشور های فرانسه، لتونی، یونان و اسپانیا برگزار شده است.

در رابطه با نقش هیئت ورزش کارگری درجهت توسعه ورزش در بین عمومیت جامعه و به خصوص کارگران توضیح بفرمایید.
هیئت ورزش کارگری به عنوان رابط بین فدراسیون، اداره ورزش و جوانان و کارفرمایان واحد کارگری عمل می نماید و از عمده ترین اهداف ما پرورش ورزشکار و ایجاد زمینه مناسب برای استعداد یابی است. مد نظر داریم واحد های کارگری فعالیت هایی را در جهت سلامتی جسم و جان کارگران خود انجام دهند تا در زمینه تولید و بهره وری نقش مثبتی را ایفا نمایند.

حدود دو سال پیش اظهار داشتید از تمامی ظرفیت های استان در زمینه های مختلف ورزشی استفاده می کنیم، چه نتایج شاخصی طی این مدت بدست آورده اید؟
اگر فعالیت های سال قبل را در نظر بگیریم، ما در 26 رشته ورزشی شرکت کردیم، در 5 رشته متفاوت میزبان بودیم و در ماحصل این فعالیت ها 26 نفر مقام آور در رشته های مختلف ورزشی داشتیم که در همین راستا برای خود وظیفه دانستیم از 6 قهرمان مسابقات جهانی و مابقی نفراتی که در مسابقات کشوری مقام های اول تا سوم را کسب کرده بودند در طی مراسمی تجلیل نمائیم.
در برنامه های خود تهیه یک بانک اطلاعاتی از کلیه ورزشکاران کارگری که پتانسیل شرکت در مسابقات کشوری و جهانی را دارند مد نظر داریم و از این پس سعی خواهیم کرد با استفاده از سامانه ورزش کارگری که توسط فدراسیون راه اندازی شده در مسابقاتمان تمامی ورزشکاران استان را با استفاده از عضویت در این سامانه شرکت دهیم تا بانک اطلاعاتیمان نیز تکمیل گردد.  

رئیس فدراسیون ورزش کارگری کشور در مصاحبه ای اظهار داشت که استان ما پیشرو ورزش کشور است که این امر با عملکرد مدیران لایق به دست آمده است، از شاخص های اصلی پیشرو بودن هیئت استان بیان بفرمائید.
تاکنون سعی کرده ایم از تمامی ظرفیت های استان استفاده کنیم که جا دارد از آقای استاندار، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیر کل ورزش و جوانان، کلیه کارفرمایان واحد های کارگری و تمامی افرادی که در این امر موثر بوده اند تقدیر و تشکر کنم.
هیئت ورزش کارگری استان از 3 بخش عمده منابع مالی خود را تامین می نماید که این عامل سبب موفقیت ما در سال های اخیر بوده است. اسپانسر های ورزشی که عمدتا از بنگاه های اقتصادی بودند، حمایت های مدیر کل محترم ورزش و جوانان استان و مدیر کل محترم اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ظرفیت های ورزشی کارگران که در کنار یکدیگر عاملی شدند تا بتوانیم به عنوان هیئت برتر کشور انتخاب شویم.
در انعکاس فعالیت ها و اخبار مربوطه نیز هیئت ورزش کارگری با برنامه ریزی های انجام شده توانسته بود در مقایسه با سایر ورزش ها پیشرو باشد.  

نحوه همکاری هیئت با کارفرمایان و کارگذاران به چه صورت است؟
در ماده اجرایی 154 قانون کار که به تازگی احیا شده است کارفرمایان به داشتن فضای ورزشی به ازای هر کارگر  یا واریز مبلغ 10 هزار تومان به حساب وزارتخانه الزام شده اند، این مبالغ در جهت توسعه ورزش کارگری هزینه می شود و انتظار ما از کارفرمایان محترم این است که با استقبال از این طرح در جهت توسعه ورزش کارگری به ما کمک نمایند.
حدود 46 بنگاه اقتصادی نیز در بحث تبصره 2 ماده 38  قانون مالیات بر ارزش افزوده با ما همکاری می نمایند. این ماده به این صورت است که کارفرمایانی که در جهت ورزش، سلامت و آموزش کارگران هزینه نمایند می توانند از 10 درصد عوارض فروش معاف شوند که این عامل باعث رشد و پیشرفت ورزش کارگری شده است، انتظار داریم در سال های آتی نیز با حمایت از این ماده در واقع از رشد و توسعه ورزش کارگری حمایت شود.      

دیدگاه شما درباره ی نقش و تاثیر ورزش در جامعه و اهمیت جایگاه اخلاق برای یک ورزشکار چگونه است؟
محوریت اصلی ورزشکار بودن اخلاق حسنه است، تا کنون سعی کرده ایم در تمامی مسابقات و برنامه هایی که برگزار می کنیم ورزشکارانی را انتخاب شوند که آیتم های لازم از جهت اخلاق و رفتار حسنه را داشته باشند، این مسئله تا جایی برای ما مهم است که بعضا ورزشکارانی داشته ایم که از لحاظ فنی جزو برترین ها بوده اند اما متاسفانه از شاخصه های اخلاقی لازمه برخوردار نبودند که ما ایشان را به مسابقات اعزام نکرده ایم.
فکر می کنم ورزش اولویت اصلی سلامت جسمی و روحی یک فرد است و سعی ما هم این است تا ورزش را به عنوان جزوی از وظایف کارفرمایان فرهنگ سازی کرده و برایشان جزو اولویت ها قرار دهیم.

ورزش عاملی اساسی در تامین سلامت و کیفیت زندگی افراد جامعه می باشد، به عنوان پیشکسوت جامعه ورزش استان چه پیامی برای جوانان جامعه دارید؟
همانطور که همه ما می دانیم امروز آسیب های اجتماعی در جامعه ما بسیار زیاد است، از افزایش استعمال مواد مخدر در بین جوانان و درصد طلاق تا ناهنجاری های موجود در فضای مجازی عوامل مخرب و تهدید کننده ای برای مردم ما به حساب می آید، در این بین افرادی که به ورزش روی می آورند قطعا از لحاظ آمادگی جسمی و روحیه نشاط و شادابی در وضعیت بهتری قرار خواهند گرفت.
امروز جوانان باید قسمتی از زمان خود را به ورزش اختصاص داده و انرژی خود را تخلیه نمایند تا حداقل بتوانند با قسمتی از این آسیب ها مقابله کرده و در امان باشند.  

در راستای توسعه ورزش آیا مشکلاتی برای هیئت وجود دارد که علاقمند به بیان آن باشید؟
وضعیت هیئت ما کمی متفاوت از سایر هیئت های ورزشی تک رشته ای است، خوشبختانه یا متاسفانه ما 24 رشته مختلف ورزشی را زیر نظر داریم و مدیریت این مجموعه از رشته های ورزشی نیازمند زمان بیشتر، منابع مالی مضاف و حمایت بسیاری از دستگاه های دولتی و مسئولین است.
تهیه یک پکیج کامل ورزشی اعم از ساک و کفش و لباس و غیره برای یک ورزشکار چیزی حدود 5/1 میلیون تومان هزینه دربر دارد و با این وجود همه هیئت ها و رشته های ورزشی برای فعالیت در ساده ترین شکل ممکن خود، نیازمند منابع مالی می باشند که این موضوع برای ما نسبت به سایر هیئت های ورزش تک رشته ای 24 برابر سخت تر است.  

و اما سخن آخر.
شعار فدراسیون ورزش کارگری نشاط، شادابی و تندرستی است و ما می خواهیم کلیه جوانان و اقشار جامعه به وسیله ورزش خود را سالم نگه داشته و همانطور که اشاره کردم سپس بحث ورزش قهرمانی مطرح می شود.  اولویت اول کارگران جامعه شغلشان می باشد، ما در کنار این موضوع تلاش می کنیم تا ورزش و سلامتی مورد غفلت قرار نگیرند و نیز انتظار داریم که کارفرمایان در رابطه با سلامتی کارگران خود هزینه نمایند و قطعا این انتظار از سازمان تامین اجتماعی بیشتر است به این دلیل که اگر بر روی ورزش سرمایه گذاری نکنیم تاوان سنگین تری در آینده انتظارمان را خواهد کشید که فقط جنبه ای از آن مسئله هزینه مالی خواهد بود.
تشکر می کنم از شما و همکارانتان به دلیل فراهم کردن بستری که در آن می توان از مسائل مربوط به ورزش کارگری اطلاع رسانی نمود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: