پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
رانت اطلاعاتی معدن ممنوع/
عجب شیر ما - قایم مقام امور صنعت و معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: با هدف جلوگیری از رانت اطلاعاتی در بخش معدن این استان، یکهزار محدوده معدنی آزادسازی شده جهت اکتشاف به صورت آن لاین در اختیار متقاضی ها قرار می گیرد.
به گزارش عجب شیر ما به نقل ازایرنا ، ' سید مرتضی نیرومند اسکوئی'، در جمع خبرنگارها افزود: این یکهزار محدوده معدنی با هفت هزارکیلومتر مربع وسعت از اول دی سال جاری در قالب لایه آزادسازی شده در سایت این سازمان به آدرس ' http://aze.mimt.gov.ir ' آماده ثبت و اکتشاف از سوی متقاضی ها است.
وی گفت: متقاضی های دارای شرایط لازم در زمینه های فنی و مالی پس از ثبت این معادن باید نسبت به دریافت پروانه اکتشاف تا دو ماه پس از تاریخ ثبت اقدام کنند و درغیر این صورت آزاد سازی مجدد محدوده را شاهد خواهیم بود.
وی با اشاره به ضرورت توسعه بخش معدن درآذربایجان شرقی افزود: در سند تدبیر و توسعه این استان به جز دو شهرستان تبریز و اسکو، توسعه بخش معدن جزو اولویت های کاری تمام شهرستان ها به شمار می رود.
وی گفت: آذربایجان شرقی با 8.2 میلیارد تن ذخیره معدنی رتبه نخست کشور و با 35 میلیون تن استخراج در رتبه چهارم کشور قرار دارد.
وی تعداد معادن دارای پروانه بهره برداری استان را 678 معدن و تعداد معادن شن و ماسه را 400 مورد عنوان کرد و افزود: بخش معدن با اشتغال زایی برای 11 هزار و 600 نفر در رتبه دوم کشور از لحاظ اشتغال زایی دراین بخش برخوردار است.
نیرومند با اشاره به اینکه حداقل 10 نوع ماده معدنی آذربایجان شرقی در سطح ملی مطرح است، گفت: کمربند آلپ - هیمالیا از این استان عبور می کند و کانی های فلزی بسیار گران بهایی از جمله مولیبدن، طلا، مس، نفلین سینیت در این استان نیازمند اکتشاف و سرمایه گذاری است.
آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مناطق غنی معدنی کشور بیش از35 نوع ماده معدنی دارد و ارزش تولیدات معادن فعال استان در سال 1386 افزون بر 5.1 میلیارد ریال بوده است که این میزان طی سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.
خاصیت گوناگون زمین شناسی استان آذربایجان شرقی نظیر پدیده های ماگماتیسم و متامورفیسم و شرایط ویژه حوضه های رسوبی موجود در این مناطق موجب شده است تا مجموعه غنی از ذخایر معدنی فلزی و غیرفلزی در این استان وجود داشته باشد.
جدا از تنوع ، فراوانی و ذخیره های غنی معدنی، یکی از ویژگی های معدنی این استان وجود ذخایری از قبیل پرلیت، دیاتومیت، نفلین سینیت، کائولن بوده که وجود این ذخایر در سطح کشور و حتی در جهان (به طور مثال تراورتن آذرشهر، کائولن مرند و نفلین سنیت سراب) منحصر به فرد است.
مناطق شمالی استان آذربایجان شرقی (ناحیه ورزقان) با قرارگرفتن بر روی کمربند آلپ - هیمالیا دارای اندیس های متعدد مس و عناصر فلزی دیگر نظیر سرب، روی و آهن است.
از جمله معادن عمده استان که در سال های اخیر سرمایه گذاری مناسبی صورت گرفته و زمینه برای احداث واحدهای پایین دستی فراهم کرده است می توان به صنایع مس و نفلین سنیت اشاره کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: