جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۴۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
در پی اظهار نظر یک نماینده مجلس درباره قربانیان کرونا
عجب شیر پرس، اظهارات غیرمسئولانه یک نماینده درباره آمار کشته‌های کرونا بار دیگر لزوم اتخاذ سیاست واحد رسانه‌ای را یادآور شد.
احساسات، کرونا و هرج‌ومرج رسانه‌ایبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از مهر،: اظهارات یکی از نمایندگان شهر قم در مجلس و اعلام یک عدد مبنی بر تعداد کشته‌های بالا بر اثر کرونا موجی از وحشت را در جامعه پدید آورد. موجی که این اظهارات ایجاد کرد، در مقابل تلاش مسؤولان وزارت بهداشت بسیار عجیب بود. دست به دست‌شدن این اظهارات طوری بود که دیگر کمتر کسی سخنان کسانی که از روز اول در مقابل کرونا ایستادگی کرده‌اند را باور می‌کند.

رسانه‌های خارجی و فارسی‌زبان مستقر در خارج کشور هم بر این موج سوار شدند و با مانور روی سخنان این نماینده سعی کردند دوباره القا کنند که مسؤولان وزارت بهداشت در ارائه آمار رسمی و درست تلفات کرونا پنهان‌کاری می‌کنند. جالب اینجاست که در همان روزی که آمار ۵۰ کشته کرونا اعلام شد، نماینده دیگر قم در مجلس هم که پزشک است، سخنانی درباره این مساله بیان کرد ولی چون مغایر با اظهارات ابتدای صبح بود به هیچ عنوان دیده نشد.

جالب اینجاست که این سوال مطرح شد که آیا امیرآبادی، نماینده قم اصولاً تخصصی در مسائل پزشکی دارد و جالب اینجا بود که نماینده وزارت بهداشت اعلام کرد آماری که این نماینده اعلام کرده توسط خود وزارت بهداشت تهیه شده و مسأله‌ای پنهانی هم نبوده است. حالا روز گذشته اعلام شد که دادستانی مأمور رسیدگی به اظهارات نماینده قم شده و در صورت کذب‌بودن سخنان وی، لزوم برخورد با وی به دلیل برهم زدن آرامش روانی جامعه ضروری است.

برای بررسی بیشتر به سراغ یکی از اهالی رسانه که خود پزشک است، رفتیم تا سخنان وی را دراین‌باره بشنویم. احسان رضایی، روزنامه‌نگار و پزشک درباره این مساله به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: ما اطلاع‌رسانی واحدی را از مسؤولان و مردم شاهد نیستیم. حتی کادر درمانی برخی بیمارستان‌ها هم به جای اینکه موارد پزشکی را به مافوق خودشان منتقل کنند در تلگرام و اینستاگرام و توئیتر منتشر می‌کنند. این مساله کاملاً باعث آشفتگی روانی می‌شود و استرس‌ها باعث می‌شود علاوه بر از بین رفتن آرامش جامعه، عملکرد سیستم پزشکی کشور تضعیف شود.

وی درباره هرج و مرج‌های رسانه‌ای ناشی از این مساله و فرایند کنترل آن هم گفت: اینجا یک اراده مافوق یک دستگاه می‌خواهد. باید قوه‌قضاییه و دادستانی وارد شوند و هشدار دهند. ما باید قانونی برای این موارد تصویب کنیم که فقط یک دستگاه، متولی اطلاع‌رسانی باشد. باید همه موارد یک ترتیبی قائل شوند که اطلاع‌رسانی مختل نشود و همه بدانند مسؤول اطلاع‌رسانی درباره این موضوع چه کسی است. وقتی مساله حساسی به نام سلامت در میان باشد، همه بدانند چه کسی اطلاع‌رسانی باید انجام دهد. خب البته خواندیم قوه‌قضاییه در اقدامی درست درباره اطلاع‌رسانی یکی از سلبریتی‌ها برخورد کرد. ما دیدیم که این سال‌ها چقدر اطلاع‌رسانی اشتباه درباره سلامت به اسم طب سنتی می‌شود که هم طب سنتی ضایع می‌شود و هم طب مدرن و متأسفانه برخی مسائل دینی دستمایه می‌شود.

نکته دیگر در سخنان احسان رضایی، بحث اخلاق در فضای مجازی بود. وی درباره راه‌های کنترل اینگونه اخبار نادرست در فضای مجازی می‌گوید: این مساله فضای مجازی فقط مختص ایران نیست و در همه جهان هست. ما نیاز داریم شیوه‌نامه اخلاق و رفتار در فضای مجازی را تدوین کرده و آموزش دهیم. ما بعضاً می‌بینیم که شبکه پویا کارتون سبک زندگی برخی مسائل را آموزش می‌دهد که بسیار خوب است و باید ترویج شود. ما با انتشار اخبار نادرست به سلامت خود و دیگران لطمه می‌زنیم؛ مثلاً می‌گویند فلان محلول داروی کروناست درحالی‌که اگر بود، چرا دیگر کشورها به آن عمل نکردند تا این اپیدمی گسترش پیدا کند؟ ما باید بحث‌های اخلاقی را در فضای مجازی جدی‌تر بگیریم و شورای عالی فضای‌مجازی با کمک متخصصان علوم انسانی آن را انجام دهد و تبدیل به اجراییات هم شود. یک خبر می‌خوانیم و احساساتی می‌شویم و می‌خواهیم همه را نجات دهیم ولی فکر نمی‌کنیم بعدش گرفتاری بیشتری ایجاد می‌شود.

وی در پایان گفت: ما در انتشار علوم به زبان ساده برای عموم خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم، درحالی‌که تعداد زیادی از ما در دبیرستان درباره ویروس‌ها خواندیم اما می‌بینیم که فضای عمومی چقدر غیرعملی و پر از سوءتفاهم است که نشان می‌دهد در آموزش علوم به زبان ساده هم خیلی جدی باید کار کنیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: