دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
گزارش
کلان شهر تبریز به عنوان بنیانگذار همایش سالانه صادرات غیر نفتی ایران، روز شنبه میزبان 21 مین دوره این گردهمایی بزرگ اقتصادی در تالار پتروشیمی بود.
حضور وزیر صنعت، معدن ‌‌و‌‌‌تجارت، رئیس اتاق ایران، رئیس اتاق تهران، مدیران ارشد استانی و شهری و جمعی از نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، وزن خاصی به این دوره از همایش صادرات غیر نفتی تبریز داده بود.

حضور پررنگ نمایندگان رسانه های جمعی به عنوان نمایندگان افکار عمومی و شرکت تبلغاتی نمایندگان مجلس از جمله نکات مهم 21 مین همایش سالانه صادرات غیر نفتی در تبریز بود.

محمد نعمت زاده: کشور به مدیران صادرات محور نیاز دارد/ 60 درصد اقتصاد ایران در تهران متمرکز است.

به گزارش عجب شیر ما: وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در این همایش با اشاره به وجود 10 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی و5/4 میلیون شاغل به تحصیل درایران گفت: 26 کشور اروپا به اندازه ما فارغ التحصیل در سال ندارند.

وی با اشاره به تجربه آموزش شغلی 90 هزار نفر در دوره های 3 ماهه در سالهای قبل در ایران افزود: باید برای تربیت مدیران صادرات محور در کشور برنامه ریزی و تلاش کنیم.

نعمت زاده با بیان اینکه توسعه صادرات راه نجات تولید ملی است، اظهار داشت: برای تحقق این امر نیاز به همت مضاعف داریم و شعار کار ساز نیست.

وزیر صنعت با تاکید بر ضرورت تقویت جذب سرمایه گذارخارجی اضافه کرد: واقعیت این است که اهمیت دادن به این مسأله موجب استفاده از ظرفیت شرکای خارجی در ورود موفق تر به بازارهای بین المللی می شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با اشاره به موفقیت کشورهایی مانندآمریکا و آلمان در جذب رقم های بالای سرمایه خارجی به عنوان موتور محرکه اقتصاد و تجارت یادآور رشد: تعامل با جهان پیرامون بر مبنای احترام متقابل نقش بسزایی در افزایش میزان جذب سرمایه خارجی در ایران دارد.

وی با اشاره به تمرکز 60 درصد اقتصاد کشوردر تهران گفت: حتی اگر منابع بانکی نیز افزایش یابد سهم شهرستانها از آن کمتر خواهد بود و برای برون رفت از این وضعیت، توسعه صادرات بهترین راهکار است.

وی با انتقاد از آنکه صادرات در کشور هنوز محور قرار نگرفته است، افزود برای رفع این مشکل باید همه قوانین دست و پا گیر اصلاح شوند.

نعمت زاده از بکار گیری توانمندی‌های داخلی در دو بعد نیروی انسانی و دانش، توسعه صادرات و برون گرایی به عنوان برخی ازنیازهای ضروری اقتصاد کشور یاد کرد و اظهار داشت: صادرات مصداق عینی برون گرایی در این حوزه محسوب می شود.

رییس اتاق ایران: از لحاظ رقابت پذیری اقتصادی در بین 140 کشور رتبه 105 را داریم.

رئیس اتاق ایران نیز در 21 مین همایش صادرات غیر نفتی در تبریز با اشاره به جایگاه ویژه صادرات در تولید ناخالص ملی کشور گفت: صادرات حرارت سنجی برای سنجش وضغیت اقتصاد کشور است.

محسن جلال پورهمچنین به نبود تقاضادر بازار داخلی اشاره کردو افزود: نگاه ما تولید برای صادرات است که به نوعی تضمین کننده کیفیت تولید داخلی است.

وی ا‌‌‌ز مقررات مقررات و قوانین زائد به عنوان یکی از موانع اصلی پیش روی صادرات یاد کرد و اظهار داشت: باید با تسهیل مقررات و قوانین این بخش به رشد صادرات کشور کمک کنیم.

جلال پور: با تأکید بر ضرورت تلاش همگانی برای افزایش رقابت پذیری اقتصاد .

وی خاطر نشان کرد: جایگاه ایران در گزارش سال 2015 رقابت پذیری، 105 از بین 140 کشور جهان است. در حالیکه قطر در رتبه دوم و امارات متحده عربی در رتبه پنجم قرار دارند.

رئیس اتاق ایران همچنین به بهبود جایگاه کشورمان از نظر شاخصهای فضای کسب و کار در دولت تدبیر و امید اشاره کردو گفت: رتبه جهانی کشورمان در این حوزه از 152به 118 بهبود یافته است.

جلال پور از کمبود در زیرساخت ها به ویژه حمل و نقل،جاده ها و پایانه ها به عنوان برخی از مشکلات جاری صادرات یاد کرد و افزود: البته مسائل مالی و ارزی از این نیز مهمتر است.

وی با بیان اینکه ایران از معدود کشورهای جهان بانرخ سود بالای 20 درصد در زمینه تسهیلات ارزی است، اضافه کرد: تنوع بازارها نیاز به سرمایه گذاری مشترک و بالا رفتن فضای کسب و کار دارد.

وی برلزوم تکاپوی اتاق های بازرگانی کشوربرای بهره گیری از فرصت های پیش آمده تأکید کرد و گفت: به عنوان نمونه، تیرگی روابط ترکیه و روسیه، فرصت مناسبی برای حضور تجار ایرانی است.

جلال پور : تدوین راهبرد صادرات کشور برای حد اقل دو دهه آینده را ضروری دانست و اضافه کرد: باید به گونه ای نباشد که در شرایط بهبود وضعیت اقتصادی کشور، مقوله صادرات به فراموشی سپرده شود.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت افزایش بهره وری درفعالیت های اقتصادی آذربایجان شرقی گفت: این استان از نظر صادرات در رتبه هفتم کشور قرار دارد.

یونس ژائله: توسعه صادرات مستلزم توزیع عادلانه منابع مالی و بانکی است.

کار آفرین برگزیده کشور در این همایش گفت: تا منابع مالی در اختیار تولید کنندگان قرار نگیرد، نباید انتظار جهش در صادرات را داشت.

یونس ژائله با انتقاد از توزیع نا عادلانه منابع بانکی و مالی افزود: پتانسیل‌‌‌های بزرگی در کشور داریم که کشور‌های دیگر حسرت ان را می‌خورند، اما متأسفانه نرم افزار بهره برداری از این ظرفیتها را نداریم.

وی اضافه کرد امروزه باید در دانشگاه‌های کشور در مقطع دکتری، رشته‌های مرتبط با صادرات تدریس شود و این نیاز مبرم کشور است.

وی با تأکید بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای بین المللی شدن بازار صادراتی کشور اظهار داشت: در شرایط فعلی در بهترین حالت 8 درصد از رقبای اروپایی در عرضه محصول عقب هستیم.

کار آفرین برگزیده کشور خواستار اصلاح قوانین مرتبط با موضوع صادرات در کشور شد و گفت: باید قانونی تصویب شود که حتی دولت نیز در صورت اشتباه، پاسخگو باشد.

وی از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل باری به عنوان یکی از معضلات صادرات یاد کرد و ادامه داد: متوسط عمر ناوگان باری ما 36 سال است و بدترین ناوگان را داریم.

وی افزود: برای رفع این مشکل زیر ساختی باید تدابیری اندیشیده شود.که کامیون‌های با استاندارد آلایندگی یورو 6 با تعرفه صفر وارد کشور شود.

ژائله از ضعف در برندسازی و بسته بندی به عنوان دیگر مشکل صادرات نام برد و اضافه کرد: برای موفقیت در برند سازی نیاز به حمایت واقعی و عملی وزارت امور خارجه کشور داریم.

وی همچنین بر ضرورت تغییر اعمال مالیات از تولید به مصرف تأکید کرده و افزود: دولت باید اجرای قانون مالیات های مستقیم را به تعویق بیاندازد.

رئیس اتاق تهران: تسهیل مقررات، مهمترین نیاز حوزه صادرات است.

رئیس اتاق تهران نیز در این همایش گفت: همه صنعتگران به آینده روشن بعد از برداشته شدن تحریم ها امیدوارند.

خوانساری با اشاره به نقش بی بدیل صادرات در رشد اقتصادی جوامع خاطر نشان کرد: چین ، نمونه بارز این مسأله است که در سایه جهش صادراتی، رشد 8 تا 10 درصدی را در سال های گذشته تجربه کرده است.

وی به موفقیت ممتاز جقرافیایی کشورمان اشاره کرد و افزود: ما نیز می توانیم با الگو برداری از کشورهای موفق در زمینه صادرات: روند توسعه صادراتی خود را تسریع کنیم.

وی با اشاره به وجود شمار چشمگیر نیروی کار جوان در کشور اظهار داشت: مهمترین نیاز امروز کشور برای رشد صادرات، تغییر نگرش در تصمیم سازان و تولید کنندگان است.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه مهمترین نیاز توسعه صادرات کشور در مقطع کنونی، تسهیل مقررات است، گفت: این در حالی است که هر روز یک سد مقابل تولید و اقتصاد ایجاد می‌کنیم.

دیپلماسی فرش جایگزین صادرات نفت شود.

عضو اتاق بازرگانی تبریز نیز با بیان اینکه نصف صادرات کشور متعلق به آذری زبان هاست، اظهار داشت: رهبری و محوریت فرش ایران نیز با آذری زبان هاست.

اسماعیل چمنی با اشاره به جایگاه فرش در صادرات کشور افزود: می توان از این ظرفیت برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی بهره برد.

وی یاد آور شد: باید دیپلماسی فرش دستباف را جایگزین صادرات نفت کنیم.

عضو اتاق بازرگانی تبریز اضافه کرد: فرش دستباف، کالایی فرهنگی، هنری است . و در هیچ جای جهان برای تولیدات این حوزه مالیاتی اخذ نمی شود.

چمنی با تأکید بر اینکه اخذ مالیات باید بر مبنای در آمد و نه سابقه کار باشد،گفت: باید کمیسیون فرش دستباف در کشور تشکیل شود.

شرکت کنندگان در 21 مین همایش صادرات غیر نفتی تبریز با صدور بیانیه ای دستاوردها ومطالبات این رویداد مهم را تبیین کردند

در بیانیه پایانی همایش آمده است: شرکت کنندگان در همایش با توجه به روند رو به تغییر و همراه با بهبود فضای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: "آرزوی من این است که روزی در چاه های نفت را ببندیم و اقتصاد ملت ایران را بر مبنای غیر نفت بنا کنیم" به حمایت از تولید داخلی و صادرات غیر نفتی و قطع وابستگی اقتصادی به نفت تأکید و خواهان حمایت از تولید کنندگان صادرات محور می باشند.

بیانیه حاکی است: شرکت کنندگان در همایش سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید موکد مقام معظم رهبری را در راستای حمایت ازبخش خصوصی و بنگاه های مردم نهاد و کاهش وابستگی ها و فشارهای اقتصادی خارجی و بی اثر نمودن تأثیرات آنها دانسته و بر خود اتکائی و تلاش در جهت افزایش تولیدات داخلی و صادرات غیر نفتی تأکید دارند.

در بیانیه اضافه شده است: شرکت کنندگان در همایش از اقدامات بجای دولت تدبیر و امید در مسیر تنش زدایی از روابط بین المللی کشور و اقدامات اجرایی بر جام و تصویب قانون حمایت از تولید و اجرای مفاد قانون، سپاسگذاری نموده و خواستار تداوم حمایت های همه جانبه می با شند.در بیانیه 21 مین همایش صادرات غیر نفتی تشریح شد: شرکت کنندگان در همایش برای دوران بعد از تحریم و در راستای تبدیل تهدیدهای احتمالی ورود رقبای خارجی به بازارهای داخل به فرصت های توسعه صادرات کالاهای ساخت ایران تأکید نموده و جهت تأمین مواد اولیه و نیز استفاده از تکنولوژی های نوین در حوزه صنعت و تولید و همچنین تأمین مواد واسطه ای کالاهای صادراتی نسبت به اصلاح تعرفه ها توصیه نمودند.

بر پایه بیانیه: شرکت کنندگان در همایش برای رقابت پذیر کردن محصولات صادراتی و کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی از طریق استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی جدید به جای ماشین آلات قدیمی و فرسوده تأکید نموده و خواستار حذف مالیات ارزش افزوده از تولید و وصول آن از مصرف کننده نهائی شدند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: