جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
مهدی قلی پور، کوهنورد افتخار آفرین ایرانی که با صعودهای بدون اکسیژن در ارتفاعات بالای 8000 متری مشهور است در سال 96 موفق به صعود بدون اکسیژن به بام جهان، قله اورست شده و توانست مدال طلای جهان را بدست آورد. وی دارنده نشان پلنگ برفی از فدراسیون کوهنوردی روسیه بوده و در رشته های دیواره نوردی و صعودهای میکس، یخ نوردی، صعودهای آلپی، دوچرخه سواری کوهستان و دوی کوهستان تخصص دارد. کوهنورد تبریزی در فروردین ماه سال آتی قصد صعود به قله چوآیو، ششمین قله مرتفع جهان (به ارتفاع 8201 متر) را دارد و این صعود به صورت سرعتی و بدون اکسیژن در حالی صورت خواهد گرفت که تاکنون کسی این کار را انجام نداده است اما شرایط ارزی موجود، تأمین مسائل مالی و عدم توجه همیشگی مسئولین به قهرمانان ملی مشکلاتی را برای او به وجود آورده است و این در حالی است که کشور های سراسر دنیا در آرزوی داشتن چنین ورزشکارانی می باشند. در راستای مسائل فوق گفت و گوی صمیمانه ای را با ایشان انجام داده ایم که ماحصل آن تقدیم مخاطبین عزیز می گردد.
دوری و دوستی مسئولان با ورزشکارانبرای شروع از دنیای کوهنوردی صحبت کنید، چه عاملی سبب انگیزه برای فتح یک قله می گردد؟

کوهنوردی و هیمالیا نوردی فراتر از ورزش است، به نوعی ماجراجوئی تلقی شده و پر از تجربیات تازه و متفاوت می باشد و چه انگیزه ای بهتر از فتح یک قله 8000 متری و اهتزاز پرچم کشور و پرآوازه کردن نام ایران در آن سوی مرزها.

تاکنون به کدام کوه های جهان صعود داشته اید؟

صعودهای متعددی را داشته ام، هم داخل کشور و هم صعودهای برون مرزی که از شاخص ترین آنان می توان به این موارد اشاره کرد، صعود قله های بالای 8000 متری در هیمالیای نپال و هیمالیای پاکستان، صعود و فعالیت در هفت قله 8000 متری و صعود پنج قله بالای 7000 متری و کسب نشان پلنگ برفی از کشور روسیه.

گشایش مسیری با درجه سختی بالا به نام مسیر ایرانی ها در دیواره اوشبا در کشور گرجستان که این را به جرأت می توان گفت کاری که هنوز بعد از 12 سال نظیر آن تکرار نشده است.

 صعود قله اورست و اهتزاز پرچم تبریز 2018 در کنار پرچم کشور عزیزمان ایران.

در مورد نشان پلنگ برفی بگوئید، در چه سالی این نشان را دریافت کردید و چه کسانی در دنیا این نشان را دارند؟

مجموعه ای است از پنج قله بالای 7000 متری که در کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان قرار گرفته اند و هر کوهنوردی موفق به صعود این پنج قله شود از طرف کشور روسیه نشانی به او اهدا می شود به نام نشان پلنگ برفی که من این نشان را در سال 1395 دریافت کرده ام.

معمولا این نشان را کوهنوردان کشورهای روسیه، قراقستان، قرقیزستان و اکراین دریافت کرده اند و دلیل آن کیفیت و سطح بالای کوهنوردی کشور های فوق می باشد.

صعودهای بدون اکسیژن در ارتفاعات 8000 متر با صعودهای با کپسول اکسیژن چه تفاوتی دارد؟

صعود بدون اکسیژن شرایط خاص خود را دارد و این کار مستلزم تمرینات هوازی در ارتفاعات و تمرینات قدرتی است و نیز به توان بالای قلب و ریه بستگی دارد، فکر می کنم مهم تر از همه این موارد قدرت روانی فرد است.

دست و پنجه نرم کردن با سرما و یخ و باد در دمای دمای 50 درجه زیر صفر که خون در حال منجمد شدن است کاری دشوار است اما با اکسیژن مکمل شرایط خیلی بهتر است، مغز انسان خوب کار می کند چون اکسیژن کافی به مغز می رسد، سرمای کمی احساس می شود و خون بهتر جریان پیدا می کند. این شرایط برای یک کوهنورد ایده آل می باشد اما نسبت به صعود بدون اکسیژن در دنیا از اعتبار کم تری برخوردار است.

آیا در مسیر فتح بلندترین بام های جهان عدم همراه داشتن کپسول اکسیژن مشکلاتی را برایتان به وجود آورده است ؟

خیر. چون قبل از برنامه تمام فاکتورهای صعود بدون اکسیژن را به دست می آوریم و از لحاظ جسمی و روانی آماده هستیم و تجربه این کار را داریم و هیچ وقت بی محابا کاری را انجام نمی دهیم.

در طی حضور حرفه ای شما در ورزش کوهنوردی چه حمایت هایی از سوی مسئولین برایتان انجام گرفته است؟

متاسفانه حمایت خیلی کمی انجام شده است. من اگر خودم کار نمی کردم به هیچ وجه نمی توانستم تمامی این صعودها را که برای کشور عزیزم ایران به ارمغان آورده ام از بعد مالی تامین کنم، اگر هزینه کل صعودها را در نظر بگیریم 10 درصد توسط دوستان، 20 درصد توسط شرکت های خصوصی و 20 درصد آن از سوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز و شهرداری تهیه شده و بقیه مخارج را خودم با کارگری تأمین کرده ام.

ناگفته نماند که در برنامه اورست مبلغی در صحن شورا تصویب شد ولی قبل از برنامه هیچ مبلغی را نتوانستم دریافت کنم و با پول قرضی رهسپار صعود اورست شدم که خدا را شکر توانستم مدال طلای جهان را کسب کنم، مبلغ تصویب شده را در طی دو سال به صورت مبالغ ناچیز و با تلاش طاقت فرسا و شاید نزدیک به دویست بار رفت و آمد به شهرداری و البته پیگیری های جناب آقای دکتر دبیری که جا دارد از ایشان تقدیر و تشکر کنم دریافت کرده ام.

آیا در ماه های آتی برنامه ای برای صعود در نظر دارید؟

بله صعود قله چوآیو ششمین قله مرتفع جهان به ارتفاع 8201 متر و به سبک سرعتی که تاکنون این کار انجام نشده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی موجود هزینه هایتان را چگونه تامین می نمائید و با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

 متاسفانه از زمانی که قیمت ارز افزایش یافته صعودهای من نیز متوقف شده است، تلاش می کنم در این صعود که اوایل فروردین ماه صورت خواهد گرفت بتوانم حمایت های مالی لازم را داشته باشم.

برای برنامه صعود پیش رو چه انتظاراتی از مسئولین مربوطه دارید آیا اقدامی کرده اید؟

 بله اقداماتی صورت گرفته است و همچنین در طی نامه ای به جناب آقای دکتر دبیری با موافقت ایشان مبنی بر حداکثر مساعدت به شهردار جناب آقای دکتر شهین باهر ارجاع داده شده است ولی فعلا هنوز هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

اگر بخش خصوصی به عنوان حامی مالی برای صعود پیش رو علاقه مند باشد در قبال آن چه کاری می توانید برایش انجام دهید؟

اهتزاز پرچم یا لگوی حامی شرکت در بالای قله، نصب لوگوهای حامی در تمامی لباس های صعود، ساخت مستند صعود، ساخت تیزرهای تبلیغاتی برای شرکت حامی، ارائه گزارش صعود با حضور مسئولین و جامعه کوهنوردان و شهروندان و اعلام نام شرکت در تمامی مصاحبه ها و استقبال و همچنین همکاری با نظرات و پیشنهادات حامی مالی.

دیدگاه شما نسبت به تاثیری که طبیعت کوه و کوهنوردی در انسان ایجاد می کند چگونه است؟

کوه روح انسان را جلا می دهد و باعث می شود انسان عظمت خداوند را در بالای قله احساس کند و همینطور  ورزشی است که روحیه صبر و سر سختی در برابر مشکلات را در انسان بالا می برد و این امر در تمامی مراحل زندگانی باعث تعالی آدمی می گردد.

و اما سخن آخر.

امیدوارم مسئولین محترم ما ورزشکاران را که از جان و مال خود مایه گذاشتیم تا نام ایران را در میادین بزرگ ورزشی پر آوازه کنیم، از یاد نبرده و حمایت هایشان را از ما دریغ نکنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: