به گزارش عجب شیر ما: رضا رحمانی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: پس از کشوقوسهای چندین ساله در خصوص واگذاری یا عدم واگذاری شرکت ماشینسازی تبریز و حساسیت رسانهها در این خصوص، روز شنبه این هفته وزیر صنعت، معدن و تجارت را به این کارخانه کشاندیم تا با مشاهده آخرین وضعیت این شرکت دولتی، مانع واگذاری آن به بخش خصوصی شویم.
وی افزود: کشوری که در حال توسعه است، بدون صنعت ماشینسازی نمیتواند این راه را طی کند چرا که ماشینسازی «کارخانه تولید کارخانه» به شمار میرود و هر کارخانهای که نیازمند ماشینآلات باشد این کارخانهها میتوانند قطعات و ماشینافزار آن را تولید کنند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه بدون صنعت ماشینسازی توسعه صنعتی معنی ندارد، افزود: واگذاری ماشینسازی با شرایط فعلی به بخش خصوصی، تعطیلی کامل و نابودی آن را رقم خواهد زد.
رحمانی با بیان اینکه به جهت قرار گرفتن چندین ساله ماشینسازی در لیست واگذاریها، فعالیت این کارخانه تحت تاثیر آن قرار گرفته و اشتغال آن تعدیل شده و کارخانه به دلیل دست بسته شدن از سوی خصوصیسازی به گل نشسته است، افزود: قرار نبود اصل 44 کارخانجات را به خاک سیاه بنشاند بلکه هدف این قانون احیاء کارخانجات مرده بود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: این کمیسیون از اولین روز مطرح شدن بحث واگذاری ماشینسازی با آن مخالفت کرده و علاوه بر آن کمیسیون اقتصادی مجلس هم مخالفت خود را اعلام و علاوه بر مخالفت وزیر صنعت، معدن و تجارت کارشناسان وزارت صنعت نیز با ما هم عقیده هستند.
وی با اشاره به مصاحبههای متعدد خود در این خصوص گفت: با پیگیریهایی که انجام شده وزیر صنعت نامهای به وزیر اقتصاد در خصوص توقف واگذاری این شرکت ارسال کرده و مکاتبهای نیز با هیئت دولت جهت خروج 5 ساله ماشینسازی از لیست واگذاری انجام داده است.
رحمانی ادامه داد: لذا در این میان مقاومت سازمان خصوصیسازی و اصرار بر واگذاری حتمی ماشینسازی در دی ماه جاری، یک رفتار لجبازگونه است و نباید یک مدیر آذربایجانی با چنین رفتارهایی صنایع مادر تبریز را به نابودی بکشاند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واگذاریهای ناموفق کارخانههای واگذار شده در آذربایجانشرقی در سنوات گذشته تاکید کرد: اگر قرار بر واگذاری ماشینسازی باشد، باید نوسازی و بازسازی شده و به سوددهی برسد و پس از آن نیز به اهلش واگذار شود تا این کارخانه را حفظ کند و اشتغال آن را به حالت اول بازگرداند و کارخانه را توسعه دهد.
براساس این گزارش، وزیر صنعت و معدن در بازدید اخیرش از ماشینسازی تبریز گفته بود: ما دلایل خودمان را برای سازمان خصوصی و وزیر اقتصاد نوشتهایم و امیدواریم مورد پذیرش قرار گرفته و واگذاری ماشینسازی حداقل 5 سال به تعویق بیفتد.
وزیر صنعت ابراز داشت: ما هم ترجیح نمیدهیم که این کارخانه تا ابد دولتی بماند ولی باید کسی اداره کارخانه را تحویل بگیرد که در شیوه مدیریتش وضعیت مالی ماشینسازی را سود ده کرده و به صورت 3 شیفته اداره کند.
وی تاکید کرد: اگر نیاز به نوسازی داشته باشد نیز حتما باید تلاشهایی صورت گیرد اما بازهم تاکید میکنم که نفرات بومی این استان باید تلاشهای لازم را انجام دهند و اگر خوب کار شود مشکل هم حل خواهد شد.