جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
سرمایه‌های بانک‌ها در اختیار عده‌ای رانت‌خوار
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز گفت: اجرای نادرست برخی از قوانین درست موجب شده است هزینه تمام شده تولید ما به طور میانگین 22 درصد افزایش یابد و در مجموع فاصله 30 درصدی با کشورهای دنیا در هزینه تمام شده داشته باشیم.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، یونس ژائله  در بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تالار پتروشیمی تبریز اظهار داشت: اقدامات دولت تدبیر و امید برای تنش‌زدایی، رفع تحریم‌ها و اجرای برجام قابل تقدیر است اما باید بپرسیم آیا در این مقطع برای اجرای اصولی برجام برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفته است یا نه؟

وی افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که هولدینگ‌های بزرگ وارد کشور می‌شوند که به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی ایران و دولت آمادگی مطلوب را برای بهره‌مندی موثر از حضور ایشان ندارند که الزام است در این ارتباط تدابیر لازم اتخاذ شود.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: ما باید بدانیم دنبال چه هستیم؛ چه ظرفیت‌هایی داریم، در کجا نیاز به برند و در کجا نیاز به نقدینگی داریم؛ تا به مقتضای شرایط‌مان سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم.

ژائله با اشاره به خطر ورود بی‌رویه کالاهای خارجی و تصرف بازار کشور توسط آنها متذکر شد: باید ببینیم که آیا صنعت کشور این آمادگی را دارد که بتواند وارد عرصه رقابت جهانی شده و جایگاه شایسته خود را بازیابد یا نه؟

نابغه اقتصادی جهان اسلام تصریح کرد: اجرای نادرست برخی از قوانین درست موجب شده است هزینه تمام شده تولید ما به طور میانگین 22 درصد افزایش یابد و در مجموع فاصله 30 درصدی با کشورهای دنیا در هزینه تمام شده داشته باشیم و با وجود زحمات شبانه‌روزی شاهد هستیم هر روز تعداد کسانی که در صحنه اقتصادی پایداری می‌کنند کاهش می‌یابد.

از مجموع سپرده‌های بانکی تنها 68 درصد جذب تولید می‌شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به نیاز مبرم تولید استان به نقدینگی و منابع مالی خاطرنشان کرد: بانک‌ها سرمایه‌های خود را در اختیار عده‌ای رانت‌خوار قرار داده‌اند که این سرمایه‌ها را باز نمی‌گردانند و از مجموع سپرده‌های بانکی تنها 68 درصد جذب تولید شده و مابقی در استان‌های دیگر هزینه می‌‌شود.

وی بر لزوم صرف منابع به صورت فدرالیسم اقتصادی و راه‌اندازی شرکت‌های مدیریت صادرات‌گرا تاکید و اضافه کرد: متاسفانه در کشور تخصیص منابع به درستی صورت نمی‌گیرد و با وجود اینکه ظرفیت‌های بزرگی داریم نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم چرا که نرم‌افزارهای لازم را نداریم.

لزوم بروزرسانی استرداد حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده

ژائله با بیان اینکه اجرای ماده 12 قانون گمرک برای واردات موقت مواد اولیه توسط برخی از وزارتخانه‌ها متوقف شده است، بر لزوم بروزرسانی استرداد حقوق گمرکی پرداخت شده و مالیات بر ارزش افزوده صادرات تاکید کرد.

این فعال اقتصادی یادآور شد: ما بدترین ناوگان حمل و نقل دنیا را داریم که دارای عمر 32 ساله هستند و کشورهای اروپایی اجازه نمی‌دهند چنین ناوگانی وارد اتوبان‌هایشان شود و در این ارتباط لازم است حداقل یک هزار دستگاه کامیون یورو 6 وارد کشور شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز همچنین به لزوم به تعویق افتادن 2 ساله قانون مالیات‌های مستقیم، ایجاد سهولت و رفع محدودیت‌ها از ترانزیت ناوگان خارجی، توجه ویژه به مقوله برندسازی، تدوین برنامه و دستورالعمل‌های شفاف، حمایت از تولیدات ایرانی صادرات‌گرا، حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی و فرش و اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: