وی ادامه داد: در سوی دیگر اما افزایش نرخ ارز، باعث شد تولیدکنندگانی که کالاهایشان امکان صادرات داشت، فضای بهتری برای حضور در بازارهای جهانی پیدا کنند و میزان رقابتپذیری کالاهای ایران در بازارهای منطقه را افزایش داد.
به گفته این فعال اقتصادی در ماههای گذشته، برخی کالاهای تولید ایران در کشورهای منطقه و همسایه توان رقابتپذیری بسیار بالایی پیدا کردهاند و ظرفیت تولیدی خود را در بازارهای بینالمللی عرضه کردهاند.
عدالتیان با بیان اینکه برای حفظ شرایط فعلی باید دیگر مشکلات تولید را برطرف کرد، توضیح داد: اهرم رقابتپذیری قیمتی یکی از اهرمهایی است که میتواند شرایط کالاهای ایران در بازارهای منطقه را بهبود ببخشد اما از سوی دیگر ما باید این نفوذ در بازار را مستحکم کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بهبود کیفیت کالاهای ایرانی تا جایی که آنها بتوانند در شرایط مختلف قیمتی با رقبای خارجیشان رقابت کنند یکی از این اصول مهم است. از سوی دیگر افزایش سطرح فنآوری و گسترش ارزش افزوده کالاهای ایرانی نیز برای دوام در بازار و جلوگیری از ورود دیگر کشورها به این عرصه اهمیت فراوانی دارد. در شرایطی که درآمدهای نفتی محدود شده، تکیه بر صادرات غیرنفتی بهترین راهکار برای حفظ درآمدهای ارزی کشور است و در این مسیر برطرف کردن مشکلات داخلی و فعالیت با حداکثر ظرفیت اهمیت فراوانی دارد.
مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران روز گذشته (سهشنبه) اعلام کرد که با وجود مشکلاتی که گران شدن قیمت ارز برای اقتصاد ایران به وجود آورد، واقعی شدن این نرخ شرایط را برای صادرات غیرنفتی ایران بهبود بخشید.