جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
توکلی در دانشگاه تبریز:
عجب شیر ما - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است، ایجاد مناطق آزاد جدید خیانت به ملت ایران است؛ چرا که این مناطق از آن هدف‌شان دور شده و بجای صادرات به واردات روی آورده‌اند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایسنا، "احمد توکلی" در نشست "آینده اقتصاد ایران ورشکستگی یا شکوفایی" در دانشگاه تبریز، افزود: تا زمانی که روش اداره کشور به قاعده عقل و علم متکی نشود، رفتار و منش حاکم‌ها از تجمل گرایی و اشرافیت پاک نشود، جناح‌بازی در انتصاب‌ها پایان نیابد، عدالت خواهی موضوع اصلی سیاست‌های اقتصادی نشود و کشمکش سیاسی و اجتماعی جایش را به تفاهم ندهد، رفع تحریم‌ها و بهبود مناسبت‌های خارجی هیچ معجزه‌ و تغییری ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در کشور با تغییر یک مولفه بهشت جهنم نمی‌شود، افزود: عوامل متعددی در تغییر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و ... کشور دخیل است.

توکلی با بیان اینکه گرچه در سال‌های اخیر نرخ تورم کاهش یافته ولی نسبت به نرخ متوسط خیلی بالاست، اظهار کرد: در وضعیت رکود اقتصادی قرار داریم؛ بطوری که نرخ رشد اقتصاد با نوسان های زیاد روند نزولی دارد و نرخ بیکاری با نوسان ها کم روند صعودی دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت تحریم نفتی و بانکی را دلیل اصلی تورم می‌داند، اظهار کرد: معتقدم هدفمندی یارانه‌ها، بازار متلاطم ارز، بالا بودن سود سپرده بانکی و تحریم‌ها پنج عامل اصلی تورم هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وقتی افق روشنی در کشور وجود نداشته باشد، ریسک سرمایه گذاری افزایش یافته و در نتیجه سرمایه گذاری و تولید کاهش پیدا می کند.

وی کاهش درآمدهای نفتی را نتیجه تحریم‌ها دانست و اظهار کرد: کاهش درآمدهای نفتی منجر به کاهش منابع دولت و همچنین افزایش هزینه مبادله در اقتصاد ملی شده است که اقتصاد مقاومتی، راه چاره‌ای برای برون رفت از این وضعیت است؛ چرا که مقاوم سازی اقتصادی یعنی توانا شدن در پیش بینی و پیشگیری از یک تکانه منفی و درمان و بازسازی اقتصاد پس از وقوع آن یا پیش بینی یک تکانه مثبت و استحصال منافع در پی تحقق است.

توکلی تصریح کرد: سیاست‌های اقتصادی کلان همچون سیاست‌های پولی و مالی و بازرگانی مناسب، می تواند با تکانه‌ها مقابله کند، ولی نباید از کیفیت سرمایه اجتماعی غافل ماند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، می توان اقتصاد را مقاوم کرد اما این که این سیاست ها به دست چه کسانی و در چه بستری اجرا شود نیز مهم است، باید دولت‌مردان گروهی مومن، وطن دوست، مردم گرا، عاقل، با تدبیر، پاک دست، اهل مشورت، معتقد به مردم سالاری و آزادی، قانونگرا و مورد اعتماد مردم باشند و مردم نیز متعهد، سیاست پذیر، قانع و سخت کوش باشند.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه دولت ضعیف و مردود نمی تواند در مقابل تکانه‌ها عملکرد مناسب داشته باشد، عنوان کرد: دولت توانا و خیرخواه اعتماد عمومی را جلب می کند و بطور کلی نقش دولت در چنین مواقعی مهم است.

 وی تصریح کرد: کشمکش‌های اجتماعی، قومی، مذهبی، حوزه ای، جناحی و قدرت طلبی شخصی مانع تصمیم گیری درست در مقابل تکانه و همچنین تاخیر در تصمیم گیری، افزایش نا اطمینانی، ریسک در تولید و سرمایه گذاری اثر منفی دارد.

به گفته توکلی، عدم رعایت علم و فن بودجه ریزی، اخذ تصمیم های خلاف عقل و تجربه و نفتی بودن بودجه از عوامل شکننده بودن اقتصاد ملی است

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: