وی افزود: تربیت متناسب با دوران کودکی ما را ملزم میکند از بسترهایی استفاده کنیم تا دانشآموز با علاقه در مدرسه حضور یابد و یادگیری پایداری را تجربه کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از شاخصهای مهمی که در نظام جمهوری اسلامی در مناطق محروم عملی شده است شاخص پوشش پیش دبستانی است.
وی با تاکید بر اینکه هر چقدر مدرسهها از آزمون تستی دور باشند نظارهگر شکوفایی استعداد دانش آموزان خواهیم بود، گفت: با حذف آزمونهای تستی و پیشرفت تحصیلی و نیز ممنوعیت کتاب کمک درسی در مدارس، دستاورد خوبی از طریق بازی و یادگیری تکالیف مهارتی داشتیم.
وی با بیان اینکه حذف رقابتهای فردی و تشویق به کارگروهی و همدلی جزو برنامههای جدی آموزش و پرورش است، گفت: عوامل مخلنشاط در مدارس باید حذف شود، با راه اندازی اتاقهای بازی و یادگیری مهارتی به دنبال ایجاد نشاط در مدارس هستیم
حکیمزاده در خصوص بازماندگان از تحصیل نیز با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور شناسایی شد، گفت: با اجرای طرح انسداد مبادی بیسوادی به جد پیگیر کودکان بازمانده از تحصیل هستیم که در این راستا ۳۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی و به مدرسه برگردانده شدند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: احداث سالنهای ورزشی 250 متری در مدارس دختران نمونه دیگری از ابتکارات معاونت تربیت بدنی در مدارس است و باید از این فضاهای مشترک برای تربیت و یادگیری استفاده کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه زبان جزیی از فرهنگ و هویت هر فرد بوده و پاسداشت آن یکی از وظایف اصلی هر نظام آموزشی است، گفت: چیزی به اسم طرح بسندگی در آموزش و پرورش هنوز وجود خارجی ندارد.
وی با بیان اینکه این طرح ابتدا در جلسه مشترک با آموزش و پرورش استثنایی مطرح شد، افزود: این طرح به دنبال این بود که کودکان دو زبانه برچسب دیرآموز نخورند؛ چون در راستی آزمایی کودکان دوزبانه در استانهای همجوارتهران به دلیل اینکه کودک متوجه سوال نمی شد،برچسب دیرآموز می خورد در حالی که وقتی به زبان مادری سوال میشد، این کودک بسیار هم باهوش نشان میداد.
حکیمزاده خاطرنشان کرد: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی به یادگیری زبان و ادبیات زبان محلی در کنار زبان مادری تاکید شده است و دانش آموز میتواند در کنار زبان ملی، زبان مادریاش را نیز یاد بگیرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص تنبیه بدنی دانش آموزان نیز، گفت: با همه انواع خشونت در مدارس مخالف هستیم و برنامه ای تحت عنوان "خشونت زدایی از مدارس" را اجرا میکنیم؛ با این حال اکثر معلمان ما در مدارس زحمات بسیاری میکشند و منصفانه نیست که عملکرد آنها را زیر سوال ببریم اما به هیچ وجه تنبیه را قبول نداریم.
وی به کار بردن برخی کلمات و تحقیر و سرزنشها را نیز خشونت دانست و افزود: مدارس باید فضای روانی و عاطفی شاد و خوبی داشته باشند و اهمیت فضای عاطفی مدارس کمتر از فضای فیزیکی آن نیست.