جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
عجب شیر پرس - عزاداری مردم تبریز در بازار مسقف این شهر قدمتی بسیار طولانی و حدود ۵۰۰ ساله دارد که به دلیل اهمیت و نوع خاص این عزاداری‌ها، در سال ۱۳۹۱ در فهرست آقار ناملموس میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.
بازار تبریز میعادگاه تاریخی عاشقان اباعبداللهبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، بازار سنتی تبریز با سراها، دالان ها، راسته ها و تیمچه های هزارتویش، از میراث داران اصلی برگزاری آئین های عزادارای سرور و سالار شهیدان و ۷۲ یار باوفایش به شمار می رود.

در ایام محرم به خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا هر یک از دسته های حسینی محلات تبریز از سه دسته مجزا شامل سینه زنی، زنجیرزنی و سینه زنی عجم تشکیل می شود که بر اساس نوبت بندی با علم های ویژه از راسته صادقیه بازار مسقف و تاریخی تبریز شروع و پس از عبور از راسته های مختلف در نهایت در تیمچه مظفریه حاضر شده و سپس با نوحه سرایی به مراسم عزاداری خاتمه می دهند.

نوبت‌بندی دسته‌های حسینی محلات مختلف تبریز برای حضور در عزاداری بازار تاریخی این شهر طی پنج روز از هشتم محرم تا سوم شهدای کربلا انجام می شود.

در این میان، تیمچه «مظفریه» بازار سنتی تبریز که بزرگ ترین بازار مسقف ثبت شده جهانی است، قلب تپنده آیین های سنتی عزاداری های امام حسین (ع) در محرم محسوب می شود.

عزاداران بازار با یک نظم و انتظام خاصی سرتا پا سیاه پوش در سوگ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مراسم سنتی - مذهبی سینه زنی و زنجیرزنی را به جای می آورند.

در مقابل هر یک از این دسته ها نیز علم هایی به عنوان معرف دسته عزاداری و محله مربوط به آن حمل می شود.

مرثیه ها و نوحه های خوانده شده در بازار تبریز بیشتر به زبان ترکی آذری و با همان لحن و سبک قدیمی است.

دسته های عزاداری پس از طی بخش های مختلف بازار تبریز از آن خارج می شوند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: