شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
عجب شیر پرس - نماینده مجری آب‌های مرزی طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور اعلام کرد: اجرای طرح‌های پایاب سدها و شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در آذربایجان‌شرقی زمینه‌ساز اشتغالزایی برای 15 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم است.
اشتغالزایی 15 هزار نفری طرح‌های پایاب سد در آذربایجان‌شرقیبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، سیدعلی مختاری روز سه شنبه در حاشیه دیدار از طرح آب های مرزی در شهرستان خداآفرین با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان‌های بهره‌مند از طرح بزرگ آب‌ های مرزی است، افزود: در این استان سطح ابلاغی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی ۱۹ هزار و ۸۴۰ هکتار است.زهکشی ۱۹ هزار و ۸۴۰ هکتار است.

وی اظهار کرد: از این میزان تاکنون ۱۸ هزار و ۷۴۰ هکتار وارد فاز عملیات اجرایی و ۱۱۰۰ هکتار نیز برای ساخت سایت گلخانه در اختیار سرمایه گذاران بخش گلخانه قرار گرفته است.

مختاری با بیان اینکه تاکنون ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از این اراضی مورد بهره برداری قرار گرفته است، گفت: بقیه نیز در صورت تامین آب و اجرای خطوط اصلی توسط وزارت نیرو به بهره‌برداری می رسد.

وی افزود: با اجرای کامل طرح‌های انجام شده، حدود ۱۳۲ هزار تن بر میزان تولیدات استان اضافه می شود. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: طرح های پایاب سد خداآفرین یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبی شمال غرب کشور است زیرا با اجرای آن تحولاتی عظیم  در افزایش تولید محصولات کشاورزی استان شکل می گیرد.

اکبر فتحی با بیان اینکه این طرح بزرگ ملی به رغم مشکلات مالی دولت با تخصیص اعتبارات مناسب در حال تکمیل و بهره‌برداری است، ادامه داد: از پایاب ۷۴ هزار هکتاری سد خداآفرین ۱۲ هزار هکتار در آذربایجان شرقی واقع شده است که در مرحله اول ۵۲۹۰ هکتار اجرا و در حال بهره برداری است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی از سال ۱۳۹۴ در سطح آذربایجان شرقی شروع شده و تا پایان مهرماه سال جاری عملیات اجرایی آن در صورت تامین اعتبار به پایان خواهد رسید گفت: این طرح تاکنون بیش از ۹۵.۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تامین آب مورد نیاز، این اراضی تا پایان شهریور ماه به زیر کشت می‌روند.

فتحی با بیان اینکه اجرای این طرح در سطح استان علاوه بر افزایش زمینه اشتغال، سبب مهاجرت معکوس نیز می‌شود، افزود: با اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی میزان متوسط برداشت محصولات کشاورزی حداقل به چهار تن در هکتار افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه امکان کشت دوم نیز برای کشاورزان و بهره برداران ممکن می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان از دیگر مزایای این طرح را ساخت صنایع تبدیلی تکمیلی جانبی و فراوری محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی عنوان کرد و ادامه داد: توسعه و تولید محصولات کشاورزی در فضای بسته و گلخانه ای، تاثیر مستقیم در رونق اقتصادی و امنیت غذایی در تراز ملی و استانی و همچنین محرومیت زدایی از دیگر اهداف این طرح بوده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: