سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد:
عجب شیر پرس - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به استقرار 9 مرکز نوآوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در آذربایجان شرقی، گفت: طی چند ماه آتی، استارت‌آپ نخود چی به عنوان اولین استارت‌آپ این استان برگزار خواهد شد، همچنین استارت‌آپ شیره‌ی انگور نیز بعد از این استارتاپ در استان برگزار می‌شود.
برگزاری اولین استارت‌آپ مراکز نوآوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در آذربایجان شرقیبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، مهدخت بروجردی علوی با اشاره به هدف تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال 1372 با هدف ارائه‌ی آموزش‌های مهارتی در کنار آموزش عالی تاسیس شد تا دانشجویان درکنار آموزش‌های آکادمیک، مهارت آموزی را نیز فرا گرفته و بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شوند.

وی با بیان این‌که آموزش‌ها و راه اندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور با عنوان آموزش‌های دوئال یا دوگانه از دانشگاه‌های استرالیا و آلمان الگوبرداری شده است، گفت: دانشجویان در این نوع آموزش‌ها، بخشی از زمان خود را در دانشگاه و بخشی دیگر را نیز در صنعت می‌گذرانند، براساس آن نیز یک رابطه‌ی منطقی بین دانشگاه و صنعت ایجاد شده و نیروی مورد نیاز صنعت متناسب با مهارت افراد متخصص تامین می‌شود.


هر مرکز علمی کاربردی که فاقد محیط کار باشد، رشته تحصیلی به آن تعلق نخواهد گرفت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌که متاسفانه دانشگاه جامع علمی کاربردی طی سال‌های گذشته از رسالت اصلی خود دورافتاده است، گفت: همراهی دانشگاه با صنعت یکی از شروط اصلی برای بازگشت دانشگاه به رسالت اصلی خود است، برهمین اساس از اول مهرماه هر مرکز علمی کاربردی که فاقد محیط کار باشد، رشته تحصیلی به آن تعلق نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در چهار رشته‌ی صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر، مدیریت و خدمات اجتماعی دانشجو می‌پذیرد، معتقدم هر چیزی که تولید در آن وجود داشته و راهی برای ایجاد کسب و کار باشد قطعا صنعت محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: امسال هر مرکز علمی کاربردی که قادر به ایجاد محیط کار مناسب برای دانشجویان نیست، باید قراردادی با یکی از محیط‌های کاری انعقاد کرده و محیط کارمناسبی برای دانشجویان فراهم کند، این طرح از مهر ماه امسال به طور اجباری اجرا می‌شود.

بروجردی علوی با اشاره به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: طبق آخرین تحقیقاتی که در سال 90 تا 94 و سال 94 و 95 انجام داده‌ایم، حدود 78 درصد دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی جذب بازار کار شده‌اند، حدود 30 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی نیز حین ثبت نام در دانشگاه شاغل‌بوده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت دروس کاربینی و کارورزی در تمامی رشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی، بیان کرد: اکنون دانشگاه جامع علمی کاربردی به سمت کیفی گرایی سوق یافته است، برهمین اساس این دروس یکی از مولفه‌‌های این مسیر بوده که معتقدم باید جدی گرفته شوند.

وی در خصوص استارتاپ‌های برگزار شده‌ی دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: امروزه دنیا، دنیا نوآوری بوده و به همین دلیل تمامی پیشرفت‌ها نیز در گرو خلاقیت و نوآوری است، ما مجوزهای لازم را متناسب با ظرفیت مراکز نوآوری ارائه کرده‌ایم تا در زمینه‌های مختلف تولید،خلاقیت ایجاد کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردیبا بیان این‌که برگزاری استارتاپ‌ها یکی از فعالیت‌های مراکز نوآور دانشگاه جامع علمی کاربردی محسوب می‌شوند، گفت: رویداد‌های شتاب در زمینه‌های مختلف مراکز نوآوری برگزار و در آن‌ها ایده و خلاقیت دانشجویان برای تولید محصول جدیدی ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون استارتاپ‌های زیادی برگزار شده به عنوان مثال استارتاپ عناب در بجنورد برگزار و حدود 70 ایده در این رویداد ارائه شد، همچنین استارتاپ نخودچی در آبان ماه سال جاری در شهرستان ممقان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

وی در خصوص تفاوت فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها، افزود: سایر دانشگاه‌های کشور مانند دانشگاه‌های نسل دو، پژوهش محور هستند و مقالات در آن‌ها برای تولید علم ارائه نمی‌شوند و تحقیقات بیشتر از نوع توسعه و بنیادی است اما در دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشتر از نوع کاربردی بوده و با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است.


فناوری باید در دانشگاه جامع علمی کاربردی تقویت شود

بروجردی علوی با تاکید بر این‌که فناوری باید در دانشگاه جامع علمی کاربردی تقویت شود، گفت: نوع تحقیقات دانشگاه جامع علمی کاربردی، تحقیقات کاربردی بوده و در عمل به کار گرفته می‌شوند.

وی با بیان این‌که هدف متعالی دانشگاه جامع علمی کاربردی کیفیت است، گفت: امسال برای اولین بار مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی ارزیابی شدند، هم‌چنین بازنگری در برنامه‌های درسی و آزمون‌های یکپارچه نیز از برنامه‌های کیفی گرایی این دانشگاه محسوب می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: