سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۳۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
عجب شیر پرس - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ‌گفت: بعد از مشخص‌شدن این موضوع که هدف از این طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی است، ‌این طرح از حد نصاب افتاد.
چرا نمایندگان امضای خود را از طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی پس گرفتند؟به گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، زهرا ساعی با اشاره به لایحه مطرح‌شده در مجلس شورای اسلامی مبنی بر تشکیل استان مرزی به‌مرکزیت خوی اظهار داشت: این طرح توسط نمایندگان آذربایجان غربی مطرح شد که تصور بنده از این طرح توسعه شهرهای مرزی آذربایجان غربی بود در حالی که بعداً متوجه شدیم که این طرح برای تشکیل استان جدید است.

وی افزود: بعد از مشخص شدن این موضوع که هدف از این طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی است من و بیشتر نمایندگانی که این طرح را امضا کرده بودیم، امضاهای خود را پس گرفته و این طرح از حد نصاب افتاد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: آذربایجان به‌فرموده مقام معظم رهبری سر ایران است و اتحاد، انسجام و هم‌افزایی باید نقطه قوت نمایندگان مجلس باشد.

گفتنی است اعلام وصول طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی از سوی هیئت رئیسه مجلس در حالی حاشیه‌هایی را در مجلس و شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد که این طرح با پس گرفتن امضا کنندگان آن به بایگانی سپرده شد، با این حال به‌نظر می‌رسد انگیزه اصلی ارائه کنندگان چنین طرح‌هایی «توزیع متوازن امکانات» باشد.

اعلام وصول طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی موجی در فضای رسانه‌ای به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخت؛ تحلیل غالب این بود که این طرح درآستانه انتخابات و با هدف بهره‌برداری انتخاباتی ارائه شده است. عده‌ای هم ارائه چنین طرحی را در شرایط کنونی خلاف مصالح کشور عنوان کردند.

مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور هم اعلام کرد که «وزارت کشور هیچ برنامه‌ای برای تقسیمات کشوری در سطح کاهش یا افزایش استان‌ها در دستور کار ندارد» و با این شرایط این طرح به بایگانی سپرده شد.

در این بین نباید فراموش کرد که ارتقای هر واحد جغرافیایی مانند تبدیل شهرستان و تشکیل استان جدید، مستلزم برخورداری از مؤلفه‌های خاص، بررسی‌های کارشناسی، مطالعات آینده‌پژوهی به‌لحاظ مطالعات جغرافیایی و جمعیتی در چارچوب قوانین موجود است.

به‌نظر می‌رسد اگر راهکار مناسب و منطقی برای توزیع متوازن امکانات در همه شهرها و شهرستان‌های همه استان‌ها اندیشیده شود، اصولاً نیازی به ارائه چنین طرح‌های حاشیه‌سازی وجود نخواهد داشت..

در هر صورت طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی هم با مخالفت‌ نمایندگان منطقه مواجه شد و هم وزارت کشور اعلام کرد که دولت برنامه‌ای برای تقسیمات کشوری ندارد. با این شرایط نمایندگان مجلس باید با ارائه طرح‌ها و استفاده از ابزارهای نظارتی توزیع متناسب امکانات را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: