دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده سوخو ی روسی را می‌توان به نوعی بازی با آتش از سوی دولت ترکیه دانست. جدای از ابعاد و تبعات سیاسی، شاید بتوان مهمترین اثر این اقدام را تضعیف اقتصاد ترکیه دانست.
باید توجه داشت که اقتصاد ترکیه تا حد زیادی به درآمد حاصل از گردشگری و صادرات محصولاتش به کشورهای مجاور وابسته است. از دیگر روی ترکیه به شدت به انرژی وارداتی از روسیه وابسته است و هم از این روست که اقدام ترکیه را می‌توان قمار بزرگ دولت آنکارا به شمار آورد.
اقتصاد تولید محور ترکیه در سه حوزه مختلف می‌تواند از اقدام اخیر دولت این کشور متاثر گردد، اول کاهش حجم مبادلات تجاری، دوم کاهش درآمد حاصل از گردشگری و سوم جو روانی ناشی از نا امنی.

الف) کاهش حجم مبادلات:
روسیه به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری ترکیه طی یک دهه گذشته به شمار می‌رود و با دارا بودن حجم معاملاتی معادل 44 میلیارد دلار نقش مهمی را در میان شرکای تجاری ترکــیه داراســــت. یــکی از مهمـترین اقداماتی که دولت روسیه می‌تواند در قبال اقدام آنکارا انجام دهد کاهش حجم معاملات خود با ترکیه است. این کار می‌تواند در کوتاه مدت و میان مدت اقتصاد ترکیه را به شدت تحت تاثیر قراردهد.
با توجه به این که سهم مهمی از واردات ترکیه از روسیه را بخش انرژی، فولاد و غلات تشکیل می‌دهد، عملا صنایع مادر و امنیت انرژی ترکیه در حال حاضر به روسیه وابسته است و از این روست که مسکو می‌تواند با کاهش این مبادلات عملا صنایع و بخش اعظم اقتصاد تولید محور ترکیه را هدف قراردهد. از دیگر روی تعلیق و یا تحدید پروژه‌های مشترک میان دو کشور نیز می‌تواند بخشی دیگر از اقدامات مسکو را تشکیل دهد. این بار نیز مانند حالت قبل باز صنایع مادر و سنگین ترکیه هدف قرار می‌گیرد.  از دیگر روی انرژی و بالاخص گاز وارد شده از روسیه یکی از مسایلی خواهد بود که دولت ترکیه با آن دست به گریبان خواهد بود چرا که در صورت عدم صدور گاز از سوی روسیه به ترکیه، عملا زمستان پیش رو به کابوس ترکیه بدل خواهد شد.

ب) کاهش درآمد حاصل از گردشگری:
 اقتصاد ترکیه تا حد زیادی به گردشگری وابسته است و بخشی از این صنعت نیز توسط گردشگران روس تغذیه می‌شود. با توجه به این مساله اقدام ترکیه به شدت بر رشد و امنیت این صنعت نیز تاثیر خواهد گذاشت. چرا که اولا روسیه از اتباع خود خواسته است تا از سفر به ترکیه اجتناب کنند و نیز در عین حال بحران شکل گرفته در روابط دو کشور می‌تواند ترکیه را از لیست مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران خارجی حذف کند. با توجه به این مساله، کاهش شمار گردشگران می‌تواند بر بسیاری از صنایع تابعه از جمله صنعت پوشاک، هتل داری و صنایع خرد تاثیر منفی بگذارد که این آثار در میان مدت و بلند مدت قابل مدیریت هستند و در کوتاه مدت به هیچ وجه نمی‌توانند تحت مدیریت قرار گیرند.

ج) جو روانی ناشی از نا امنی:
اقدامات متقابل مسکو و آنکارا باعث شده است تا بازارهای مالی هر دو کشور به ناامنی اقتصادی ناشی از تیرگی روابط مابین دو کشور پاسخ دهند. در این بین بخش فولاد و گاز روسیه تا حدی از این مساله متاثر شده اند. لیکن صنایع بانکداری، هوانوردی، گردشگری ترکیه به شدت با افت ارزش در بازارهای مالی مواجه شده اند. برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ ترک مانند یاندکس  NV، آناتولی افِـس و انکا ایشائات که در بازارهای روسیه فعال هستند و یا مجری پروژه‌های مشترک بین ترکیه و روسیه هستند بیشترین تاثیر منفی را از تنش میان دو کشور پذیرفته‌اند.
در نهایت باید در نظر داشت ترکیه، با ساقط کردن هواپیمای روسی عملا لرزه‌ای بر اندام اقتصاد خود انداخته است که پس لرزه‌های آن در کوتاه مدت می‌تواند به شدت بر صنایع ترکیه تاثیر گذارند و در میان مدت نیز می‌تواند پایه‌های اقتصاد ترکیه را به شدت سست کنند. اقدام ترکیه در حمله به جنگنده روسی قماری است بزرگ که در نهایت حتی می‌تواند منجر به رکود اقتصادی در ترکیه گردد مگر آن که دوطرف سعی در رفع تنش میان خود کرده و روابط دو کشور را به شکل عادی خود بازگردانند.

برچسب ها: ترکیه ، روسیه ، سقوط ، جنگنده
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: