پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۳۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
در گفت و گوی اختصاصی با مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی راویان ترابر، مطرح شد:
عجب شیر پرس - غلامرضا امینی حقی، موسس و مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی راویان ترابر می باشد و در سوابق خود ریاست هیئت مدیره و بازرس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی استان آذربایجان شرقی و نائب رئیسی هیئت مدیره انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی شمال غرب کشور را دارد. او از سال 1387 به عنوان کارشناس رسمی دادگستری (امور حمل و نقل و ترابری) با شعب مختلف دادگاه ها و دادگستری ها همکاری نموده است. وی متولد سال 1348 شهر تبریز می باشد و گفت و گوی صمیمانه ای با ما انجام داده که ماحصل آن تقدیم خوانندگان روزنامه می شود.
ضعف نهاد های نظارتی، در رسیدگی به مشکلات حوزه حمل و نقل بین المللیشرکت های حمل و نقل بین المللی دارای چه ویژگی هایی هستند؟
قبل از انقلاب شرکت های حمل و نقل بین المللی به صورت امروزی نبوده و غالباً به عنوان نماینده شرکت های خارجی فعالیت می کردند اما بعد از انقلاب و به وجود آمدن روحیه خود اتکایی و اعتماد به نفسی که از  انقلاب نشأت گرفته بود شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی تاسیس گردیدند. ابتدا مرکزیت تمامی شرکت ها در تهران قرار داشت که رفته رفته در شهرستان ها نیز دفتر مرکزی ایجاد گردید و به مرور زمان و افزایش تعداد شرکت های مرکزی در شهرستان ها مجوز صدور پروانه  فعالیت نیز به مراکز استان تفویض گردید.
اکنون پس از قبولی در آزمون و با بررسی مدارک مربوطه مجوز شش ماهه صادر می شود که شرکت ها در این مرحله مجاز به فعالیت در خصوص حمل و نقل بین المللی نمی باشند و با تطبیق شرایط خود و اخذ سایر مجوز ها از ادارات مربوطه مجوز فعالیت سه ساله از سازمان راهداری استان صادر می شود.

جایگاه استان آذربایجان شرقی را در این رابطه چگونه ارزیابی می کنید؟
اتحاد جماهیر شوروی قبل از فروپاشی، کشوری بسته و دولتی بود، بیشتر محمولات این کشور و سایر کشور ها که از طریق شوروی به ایران ترانزیت می گردید، توسط گمرک جلفا که راه آهن مجهزی داشت وارد می شد.
به جرئت می توان گفت آن زمان استان ما جزو رده های نخست در حمل و نقل بین المللی بود ولی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و به وجود آمدن کشورهای CIS  هر کشور مراودات خود را به طور مستقل و از مرزهای خودش انجام داد و حمل و نقل بین المللی به استان های دیگر علی الخصوص استان خراسان گسترش پیدا کرد و به این ترتیب جایگاه استان متزلزل گردید اما با این حال در زمینه صنعت حمل و نقل زمینی همچنان از قطب های اصلی کشور می باشد.

به نظر شما نقش حمل و نقل در اقتصاد تا چه حد مهم می باشد؟
نقش حمل و نقل در اقتصاد همانند گردش خون در بدن است اگر خون در بدن جریان پیدا نکند انسان نمی تواند زندگی کند. اقتصاد بدون حمل و نقل معنی ندارد و بر اساس برآوردهای انجام گرفته 12 درصد درآمد ناخالص جهانی از صنعت لجستیک می باشد که این رقم بالا نشان دهنده اهمیت حمل و نقل و لجستیک می باشد.

رکود اقتصادی موجود در جامعه در حوزه شما چه تاثیری به جا گذاشته و آیا راه حلی برای این مشکل پیشنهاد می کنید؟
به نظر بنده چون کشور ما یک کشور اسلامی است و بر مبنای ایدئولوژی اسلامی شکل گرفته، به خاطر هدف و اعتقادی که داریم در حال جنگ اقتصادی در مقابل آمریکا هستیم. چنانچه مستحضر هستید قسمتی از رکود کنونی با توجه به سیاست های آمریکا می باشد که کشور ما را بخاطر حق خواهی تحریم نموده و در تنگنا قرار داده است که رکود اقتصادی یکی از تبعات آن می باشد و نمی توان اثرات آن را نادیده گرفت. به هر حال برای رسیدن به اهدافی که انتخاب کرده ایم باید در مقابل هجمه های آمریکا با تحمل فشارهای اقتصادی و روانی مقاومت کرده تا با اقتصاد مقاومتی از این آزمایش نیز سربلند بیرون آییم.
البته در این خصوص اداراتی از قبیل دارایی و بیمه با توجه به رکود کاری باید ملاحظه شرکت ها را بنمایند که در این خصوص نیز از ادارات یاد شده انتظار همکاری بیشتر و صمیمانه تری می رود.

 شرکت های حمل و نقل بین المللی با پرداختن حق عضویت به انجمن، در قبال آن چه خدماتی دریافت می کنند؟
با توجه به موارد مشخص شده در اساسنامه، منابع مالی انجمن به سه صورت می باشد که عبارتنداز ورودیه، حق عضویت و کمک های داوطلبانه اعضاء. چنانچه از مفاد اصل بیست و ششم قانون اساسی بر می آید عضویت در انجمن ها اجباری نیست ولی اگر شرکتی عضو گردد باید مفاد اساسنامه آن را رعایت نماید.
انجمن منبع مالی دیگری ندارد و با این هزینه های سرسام آور  باید بتواند خودش را حفظ کند. هیئت مدیره باید طبق اساسنامه رفتار و شفاف سازی کند چون این حق اعضا است و در واقع انجمن متعلق به شرکت هاست و آن ها هستند که حق عضویت می پردازند. متاسفانه انجمن، خدمتی که اعضا را مشتاق کند تا به سوی آن بیایند را انجام نمی دهد و بیشتر در آن به صورت سلیقه ای عمل می شود. خدمات خاص ارایه شده فقط دوزولا می باشد که آن هم از طریق وزارت راه در اختیار انجمن قرار داده می شود که شرکت  ها با ارائه اسناد حمل از انجمن دریافت می کنند و در کل فلسفه تاسیس انجمن که حمایت خدمتی از اعضا است تحقق نمی یابد.

 انتخابات انجمن شما  به چه شکلی برگزار می شود؟
با دعوت از هیئت مدیره یا بازرسان و یا یک سوم اعضای انجمن انتخابات صورت می گیرد و چون انجمن ما به نام  فرا استانی می باشد انتخابات باید با نظارت سازمان های کارگری و کار فرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شود ولی متاسفانه نظارت درستی بر آن وجود ندارد.

 عملکرد سال های اخیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل را چگونه ارزیابی می کنید؟
دوره هایی داشتیم که عضو هیئت مدیره انجمن شرایط لازم را نداشت و هم چنان بنابر دلایل نامعلومی در هیئت مدیره مانده و طبق اساسنامه عمل نمی کرد و علاوه بر آن چند تخلف دیگر نیز داشتند که متاسفانه وزارت کار عکس العملی نشان نداد. در صورت لزوم و درخواست مراجع ذیصلاح حاضرم مدارک تخلفات را ارائه نمایم و واقعاً این سوال پیش می آید که اگر اساسنامه قرار نیست اجرا شود پس چرا مصوب می شود و به چه دلیلی وزارت کار به آن رسیدگی نمی کند.

 با در نظر گرفتن مطالب گفته شده، انجمن انتظارات شرکت هایی که عضو هستند را برآورده نکرده است، آیا اعتراضی صورت گرفته است؟
برای رسیدگی به پاسخ این سوال باید اساسنامه مد نظر قرار گیرد ولی با توجه به اینکه شرکت های عضو انجمن آن قدر گرفتار مشکلات خود از قبیل بیمه، دارائی، ترس از قاچاق، مسائل گمرکی، مسائل ترانزیتی و مشکلات موجود در کشورهای خارج هستند که هرکس بیشتر مشغول کار خود می باشد. متاسفانه اکثر مردم ما با خلاقیاتی که دارند نمی خواهند درگیر مسائل و مشکلات گردند و ترجیح می دهند حتی در مسائل و تخلفات مجموعه ای که عضو آن هستند و حق باز خواست دارند، دخالت نکنند و متاسفانه این عمل باعث عدم پیشرفت ما می شود. برای مثال دلیل مهم  پیشرفت کشور آلمان حضور و دخالت مردم در امور اجتماعی می باشد و همه شان در قبال تخلفات و بی نظمی ها حس مسئولیت دارند و در نتیجه این نظارت عمومی باعث کاهش میزان تخلفات و افزایش قانون مندی و پیشرفت می گردد که متاسفانه در کشور ما این امر صدق نمی کند و  برای اینکه بعداً مشکلی پیش نیاید ترجیح می دهند در مقابل برخی تخلفات سکوت اختیار نمایند.

با توجه به موارد ذکر شده به نظر شما آیا این انجمن فاقد صلاحیت می باشد؟
در خصوص صلاحیت انجمن این جانب نمی توانم نظر دهم و چنانچه قبلاً هم اشاره کردم این مسئله با بررسی اساسنامه  و عملکرد انجمن باید بررسی شود که در حدود اختیارات سازمان های کارگری و کار فرمایی  وزارت رفاه و تعاون می باشد.

آیا مسائل و مستندات مربوطه را به مسئولین ذیصلاح اطلاع رسانی نموده اید؟
متولی انجمن ها وزارت رفاه و تعاون و کار و امور اجتماعی می باشد و اصولاً ناظر به عملکرد آن ها نیز وزارت فوق می باشد و اگر تخلفی صورت گیرد باید مانع آن گردد که این وظیفه در استان ها به اداره کار سپرده شده  است. در خصوص انجمن شرکت های شمال غرب اداره کار استان در آن دخالتی ندارد و سازمان های کارگری و کارفرمایی واقع در تهران بر آن نظارت دارد که به علت بعد مسافت و عدم مراجعه حضوری به اداره ی مربوطه توسط شاکی، به صورت جدی بررسی و رسیدگی نمی شود زیرا هر نامه نگاری و دریافت پاسخ آن مدت زمان طویل چند ماهه ای را به دنبال دارد و مراجعه حضوری به آن اداره مستلزم صرف زمان و هزینه و ریسک پذیرفتن خطر رفت و آمد در جاده ها برای شاکی می باشد که در این صورت شاکی عطایش را به لقایش می بخشد. مواقعی هم که تخلفی با تحمل و قبول شرایط و هزینه ها اعلام می گردد با عدم پیگیری اداره ذی صلاح مواجه می شود.

بنا بر شرایط موجود چه انتظاری از مسئولین استانی دارید؟
چنانچه مستحضرید امروزه بیشترین دغدغه مسئولین و مردم، فساد می باشد که بحمدالله قرار است با آن برخورد جدی شود و ریاست محترم قوه قضاییه و ریاست جدید دادگستری استان بر آن تأکید کرده اند. از مسئولین محترم انتظار داریم بدون اغماض از تمامی تخلفات حتی مواردی که به نظر کوچک و ناچیز می آیند برخورد نموده و از گماردن و سپردن امورات به متخلفین و مفسدین خوداری نمایند تا همه باهم در کنار یکدیگر بتوانیم به جامعه ای سالم و شاداب و ایده آل برسیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: