جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
عجب شیر پرس - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۰۱ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی صادر شد.
صادرات ۱۰۱ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فتحی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در جمع خبرنگاران میزان صادرات محصولات کشاورزی از استان را در سه ماهه نخست سالجاری ۱۰۱ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش ۴۶ درصدی برخوردار است.
وی اقلام عمده صادراتی استان را شامل کشمش، لبنیات (پنیر، دوغ و خامه) گوجه فرنگی عنوان کرد و گفت: این محصولات به کشور‌های عراق، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، امارات، رومانی، ترکیه و روسیه صادر شده است.

وی با بیان اینکه صادرات نیازمند استمرار عرضه می‌باشد، گفت: با توجه به اینکه بیش از نیمی از صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به بازار‌های کشور‌های عراق، افغانستان و امارات انجام می‌شود، لازمه افزایش صادرات، توسعه بازار‌های هدف است و باید ارکان بازار (عرضه مستمر) وجود داشته باشد.

فتحی با اشاره به اینکه اعمال محدودیت و ممنوعیت در بازار‌های صادراتی موجب از دست دادن این بازار‌ها می‌شود، گفت: در این زمینه کارشناسان اعتقاد دارند برقراری عوارض صادراتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

وی با بیان اینکه تنظیم بازار داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است، ادامه داد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور که نیاز به منابع ارزی جایگزین نفت وجود دارد باید طوری عمل شود که در کنار تامین نیاز‌های داخلی، بازار‌های خارجی نیز حفظ و توسعه یابد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: بیش از ۹۰ درصد واردات مواد غذایی کشور به کالا‌های اساسی نظیر ذرت، برنج، کنجاله، روغن نباتی، دانه سویا و جو اختصاص می‌یابد و دولت ارز دولتی را برای واردات کالا‌هایی مانند گوشت قرمز، کره، حبوبات، چای، حذف کرده و این کالا‌ها با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود.

سال گذشته ۲۹۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از گمرکات استان آذربایجان شرقی صادر شده است و ۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی استان به این بخش اقتصادی اختصاص دارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: