دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۳۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
در گفتگوی اختصاصی با شهردار شهر قره آغاج مطرح شد:
عجب شیر پرس - علی لازمی دانش آموخته رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد تبریز در مقطع کارشناسی ارشد و به عنوان شخصیتی فرهنگی و پرتلاش سال هاست که در مسئولیت‌های مختلف از جمله رئیس هیئت مدیره شرکت تعاون روستایی شهر قره آغاج، عضو شورای اسلامی شهر قره آغاج در دوره چهارم و از اواخر سال 1393 تاکنون به عنوان شهردار قره آغاج مشغول انجام وظیفه بوده و خدمات ارزنده ای را ارائه داشته است، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ما به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه مسایل شهری و تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی و فرهنگی و مشکلات شهر قره آغاج پرداخته که ماحصل این گفت وگو به خوانندگان محترم روزنامه عجب شیر تقدیم می‌گردد:
عملکرد و فعالیت‌های انجام شده و در دست اقدام  شهرداری قره آغاج را اعلام بفرمائید؟
در سال 97 در مورد بحث‌های عمرانی دو، سه پروژه داشتیم که از اعتبارات داخلی و استانی  و از طریق مدیریت برنامه ریزی تامین اعتبار شده بود اجرایی شدند، ازجمله ایجاد استخر شهر قره آغاج با هزینه بالغ بر 000/000/400/1 تومان که احداث آن  برای اولین بارصورت می‌گیرد. شهر قره آغاج قبلاً استخر نداشت و پروژه آن حدودا 30 در صد پیشرفت فیزیکی دارد، دومین پروژه، ادامه بلوار 29 بهمن، ورودی شهر قره آغاج می‌باشد که از منابع داخلی تامین اعتبار گردید، بعلاوه از اعتبارات استانی که پروژه تعریف شده است 330 میلیون تومان اعتبار آن می‌باشد که تعریض بلوار و همچنین ادامه بلوار که حدودا 40 درصد پیشرفت کار داشته است که سال گذشته بحث جوب کشی خیابان انجام شده بود و امسال کار آسفالت ریزی آن در ادامه اعتبارات سال 98 انجام خواهد شد. سومین پروژه که ضروری می‌باشد یکسری مسیرها هستند که از داخل شهر عبور می‌کنند، زمان بارندگی که سیلاب می‌شود بارندگی به سطح شهر سرازیر می‌شود. دو خیابان که اعتبار یکی از خیابانها تامین شده که مسیر روبروی کمیته امداد می‌باشد که با تامین اعتبار داخلی پروژه را شروع کردیم که در سال 98 ادامه همان پروژه وجود دارد، خیابان دانش با توجه به اینکه بخشی از جوب‌ها از بین رفته بود دوباره بازسازی و تعویض کردیم ،خیابان جهاد کشاورزی که در سالهای گذشته پروژه احداث آن در دستور کار قرار گرفت که پس از تسطیح و زیر سازی آسفالت ریزی انجام شد که با اعتبار بالغ بر 000/000/ 350 تومان آسفالت و زیر سازی انجام شده در دهه فجر امسال افتتاح گردید، و با اعتبارات جزیی  فضای سبز و پارکها را توسعه دادیم، همچنین مبلغ دو میلیارد و ششصد میلیون تومان بودجه عمرانی برای توسعه شهری قره آغاج پیش بینی شده است که هزینه گردد، در اوایل سال 97 برای شهرداری قره آغاج یک دستگاه ماشین آتش نشانی خریداری شد و در زمینه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی و امداد و نجات از امکانات خوبی برخوردار هستیم که در جاده‌ها مستقر می‌شوند، چون حوزه ما 60 کیلومتر در اتوبان تبریز زنجان واقع شده است تنها آتش نشانی که می‌تواند خدمات رسانی انجام دهد شهر قره آغاج می‌باشد.در بحث خارج از محدوده شهرستان هم خدمات رسانی انجام داده ایم.

به عنوان شهردار مهمترین مشکل حوزه مدیریتی شما چیست وآیا  قابلیت رفع شدن را دارد؟
  بخشی از مشکلات، چالش اکثر شهرداری‌ها می‌باشد که مهمترین آن در حوزه قره آغاج تراکم نیروی انسانی است. همچنین در بحث پرداخت حقوق کارمندان و هزینه‌های جاری دچارمشکلات عدیده هستیم و حدود 22 نفر با مشکل مازاد نیرو مواجه بوده و معتقدیم وجود نیروهای تحصیل کرده و متخصص برای تشکیلاتی مثل شهرداری از اهمیت زیاد برخوردار است و نیز کسب درآمد پایدار برای شهرداری ضروری می‌باشد و نیز جاهایی که قابلیت سرمایه گذاری دارد بخش خصوصی می‌باشد که اگر بتواند با شهرداری همکاری دوجانبه داشته باشد می‌تواند یک منبع درآمد بسیار مناسب پایدار برای شهرداری باشد، که یکسری برنامه‌ها داریم از جمله احداث تالار و مجتمع کار و خدمات شهری، که برای آن مکانی در حدود 850 متر در بهترین نقطه شهر پیش بینی کرده ایم که با مشارکت بخش خصوصی و سازمان همیاری شهرداری جهت پیشبرد پروژه به توافق رسیده ایم.                                                             

هدف از ایجاد و احداث پروژه ترمینال شهر قره آغاج  چیست و درچه مرحله ای از بهره برداری می‌باشد؟
 قبلا در شهر قره آغاج دو ترمینال وجود داشت که قدیمی بوده و چون اکثر جمعیت اینجا در تهران و شهرهای اطراف همچون اسلام شهر، شهریار، نسیم شهر و اکبر آباد ساکن هستند برای همین مسافر شهر قره آغاج زیاد می‌باشد. پروژه ای در دست اجرا داریم که دو ترمینال قدیمی شهر قره آغاج به صورت متمرکز در یکجا دایر شود که بحث خدمات دهی بهتر انجام شود . هر روز دو اتوبوس از تهران به قره آغاج و بالعکس مسافرین را جابجا می‌کند و یک دستگاه اتوبوس هم برای شهر قم مسافرین را جابجا می‌کند، که احداث ترمینال مسافربری جز ضروریات شهر قره آغاج می‌باشد، فعلا درحال مکان یابی مناسب آن هستیم و هنوز به بهره برداری نرسیده است.

ضرورت احداث پروژه هتل آپارتمان  شهر در چه مرحله ای از  بهره برداری می‌باشد؟
 طرح توجیهی احداث هتل آپارتمان تهیه شده  و حتی مبلغ 2 میلیارد تومان توسط سازمان شهرداری ها وام تصویب شده  تا برای اجرای این پروژه تخصیص داده شود که با مشارکت بخش خصوصی و هزینه ای در حدود 6 میلیارد توان برای آن در نظر گرفته شده است که آورده شهرداری از قبیل زمین و مجوزهایی که شهرداری صادر می‌کند بعلاوه هزینه صدور مجوز که به این مبلغ اضافه شده است که به زودی کارهای اجرایی پروژه انجام خواهد شد.

آیا عملیات پروژه ایجاد تفرجگاه شهر قره آغاج آغاز شده و در چه مرحله ای است؟
در مورد این سوال شما پیشنهادی داشته ایم در مورد احداث پارک جنگلی که در ضلع شرقی و قسمت روبروی شهر که سه شهید گمنام هم در آنجا مدفون هستند که خود شهرداری تعدادی درخت کاشته که به صورت طبیعی به شکل پارک جنگلی تبدیل شود ولی به علت عدم تامین اعتبار پروژه پیشرفت آنچنانی نداشته است در سال 96 با موافقت سازمان برنامه و بودجه این مکان به عنوان پارک جنگلی تعریف شد ولی چون به عنوان توازن منطقه ای تخصیص اعتبار نگردید. ولی امسال پیگیر هستیم اگر سازمان مدیریت و برنامه و بودجه موافقت کند، کارهایی زیر بنایی و طراحی هایی انجام شده و کارهای  مطالعاتی انجام پذیرفته که اگر بودجه مناسب به آن تعلق گیرد یک تفرجگاه خوب برای این منطقه ایجاد کنیم.

ضرورت پروژه احداث کارخانه پسامد شهر قره آغاج چیست ؟
چون شهرداری توان مالی بالایی ندارد که در چنین پروژه هایی ورود کند، اگر در سال 98 تامین اعتبار گردد از طریق سازمان شهرداری‌های کل کشور انجام خواهد شد و فعلا به علت عدم تامین اعتبار به شکل سنتی انجام می‌پذیرد .

پروژه مجتمع اداری و تجاری قره آغاج در چه مرحله ای است؟
کارهای خاک برداری پروژه انجام شده است  و به حول قوه الهی در سال 98 با تامین اعتبار تکمیل پروژه انجام خواهد یافت.

احداث استخر شنا توسط شهرداری قره آغاج در چه مرحله ای از بهره برداری می‌باشد؟
چون تخصیص اعتبار در شهریورسال 97 انجام شد و با اجرای مراسم کلنگ زنی کارهای عملیاتی آن نیز انجام شده است چون منطقه ی ما جزو مناطق سردسیری می‌باشد به همین علت اجرای پروژه کمی با تاخیر شروع شد  و همانطوری که گفتم حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. و قره آغاج تنها شهر استان آذربایجان شرقی می‌باشد که استخر ندارد. و این هدیه ای از طرف شهرداری برای مردم قره آغاج خواهد بود و  خوشبختانه  عملیات اجرایی آن شروع شده است.

در خاتمه اگر صحبت خاصی مانده که به ذهنتان می‌رسد لطفاً مطرح بفرمائید؟
 در فعالیت‌های فرهنگی شهرداری در کنار دیگر ادارات همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره ورزش و جوانان، سپاه، در کارهای مذهبی  همواره پیش قدم بوده است مثلا امسال در بحث تجلیل از زنان در روز زن و همایش حجاب و عفاف شهرداری برنامه هایی برگزار کرده است. همچنین برای آینده برنامه ای به نام احداث پارک بانوان در نظر داریم، چون بحث تامین زمین توسط شهرداری انجام شده و در صورت تخصیص اعتبار پروژه احداث آن انجام خواهد شد.
 معتقدیم نحوه تعامل شهروندان با نهاد شهرداری باید فرهنگ سازی شود چون شهرهایی همچون قره آغاج شهرهای نوپایی هستند، به همین علت تعامل شهروندی و ریسک پذیری در تعاملات بسیار کم است و در بحث مزیت و پتانسیل‌های گردشگری و جذب توریسم هم دو چشمه آب گرم به نام‌های منیشگه و ایستی سو و روستایی به نام حمام داریم که از لحاظ طبی خاصیت درمانی دارند.
خوشبختانه از سال 80 به بعد با حمایت دولت از بخش مسکن بافت فرسوده ترمیم شد و وام هایی که داده شد و با استقبال مردم ظاهر بافت فرسوده اصلاح و با ایجاد ساختمان‌های جدید نمای بافت فرسوده شهر به بافت جدید تغییر یافت و فقط یک منطقه از شهر نمای بافت فرسوده خود را حفظ کرده است.
همچنین شنبه بازار قره آغاج شهرت جهانی دارد که از شهرهای اطراف مانند مراغه، هشترود و... به بازار قره آغاج می‌آیند. با توجه به اینکه مکان جدید رونق کمتری دارد به همین علت از طرف منابع طبیعی مکانی در اختیار ما قرار گرفته که شنبه بازار قره آغاج به مکان قدیم خود که در مرکز شهر  قرار داشت و پر رونق نیز بود انتقال خواهد یافت.
چون مجتمع اداری و رفاهی احداث شده از لحاظ زیر ساختی  مشکل داشت با انجام کارهای زیر ساختی و اصلاح آسفالت مکان‌ها تحویل داده خواهند شد. همچنین چون آسفالت خیابان‌های شهر قره آغاج قدیمی بود برنامه ای داریم که روکش تمامی خیابان‌های اصلی شهر ترمیم شود که برای همین منظور در بودجه پیش بینی شده تا هزینه گردد، که خیابان‌های پاسداران، امام، بهشتی ضلع جنوبی ، چایکنار، و شهید مطهری را در برمی گیرد.
 در پایان لازم است از اعضای محترم شورای اسلامی شهر قره آغاج،  همکاران و پرسنل خدوم شهرداری که مرا در خدمت رسانی به مردم یاری نمودند، تشکر و قدر دانی داشته باشم و همچنین از امام جمعه محترم چاراویماق حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای صفری و فرماندار محترم شهرستان چاراویماق جناب صابر تقویمی و نماینده محترم مجلس شورای اسلامی شهرستان‌های هشترود و چاراویماق جناب سید حمزه امینی  نیز تشکر و قدر دانی ویژه ای نمایم و جا دارد از عوامل زحمتکش و همکاران محترم روزنامه عجب شیر نیز تشکر و سپاس گذاری نمایم که  همیشه اهتمام خاصی به بازگویی و حل و فصل مشکلات شهرستان‌ها  داشته اند. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: