يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
در گفت و گو اختصاصی با شهردار هریس مطرح شد:
عجب شیر پرس - مهندس علاالدین صدری فوق لیسانس برنامه ریزی شهری از دانشگاه آزاد مرند که از سال 1383 تا مرداد 1392 به عنوان شهردار بخشایش، از مرداد سال 1392 تا شهریور 1396 به عنوان شهردار تیکمه داش و از شهریور سال 1396 تاکنون نیز به عنوان شهردار هریس مشغول فعالیت بوده و خدمات ارزنده ای را ارائه نموده است، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ما به بیان دیدگاه، تشریح مسائل و مشکلات شهری، شهر هریس پرداخته که ماحصل آن به خوانندگان محترم روزنامه عجب شیر تقدیم می گردد:
پروژه های انجام شده و در دست اقدام شهرداری هریس را لطفا بفرمائید؟
از مهمترین، بزرگترین و سخت ترین پروژه های شهرداری اقدامات مسیر گشایی می باشد، چون باید با مردم تعامل،ارتباط و رابطه برقرار کرد،و قانع کردن مردمی که ساختمان هایشان در مسیر راه گشایی قرار گرفته است. خوشبختانه دو مسیر در شهر هریس بازگشایی شده است و به نوعی بازگشایی مسیر در شهر هریس، سختی های خاص خودش را دارد، که یک مسیر خیابان دبیری مسیر گشایی شده است که به طرف دانشگاه آزاد هریس منتهی می شود، مسیرگشایی بعدی از محله چمن شروع و منتهی به محله مومنلو می شود که از مسیر ساختمان کیسون شهرداری می گذرد.و از ویژگی مهم این مسیر گشایی محله چمن، بار عظیمی از ترافیک را روان کرده است که جدول گذاری و کارهای زیر سازی هم انجام شده. و کار آسفالت ریزی در حال انجام است که به نوعی جزو پروژه های تمام شده می باشد. همچنین از دیگر کارهای مهم و سنگین شهرداری جدا سازی شبکه آب خام از آب شرب می باشد، و از سال گذشته حتی به صورت خودکار آبیاری فضای سبز از آب خام تهیه می شود که از نمونه های خاص استانی می باشد، که30 لیتر برثانیه سه چاه زده شده که همگی مجوز دار می باشد. و تقریبا به طول هشت کیلومتر لوله گذاری شده است. آسفالت ریزی در خیابان های آزادی، خیابان شهید میرزا نژاد، خیابان شهید مدنی، خیابان انقلاب که مابین میدان هفتاد دو تن تا نرسیده به بهداری شماره دو هریس می باشد، بعلاوه آسفالت خیابان شهید جباری، کوچه دادگستری، آسفالت ریزی انجام شده است و در زمینه جدول گذاری، خیابان آزادی جدول گذاری شده، خیابان دبیری و محله چمن جدول گذاری شده است. همچنین چهار میدان کوچک در یک سال و نیم گذشته ایجاد شده تا از بروز تصادفات و ترافیک جلوگیری کند. که شامل خیابان بهشتی متصل به خیابان امام، میدان متصل به محله دیزج، میدان به طرف ورود به گوراوان و خیابان شهید مدنی میدان ایجاد شده است. همچنین یک دستگاه نیسان و کمپرسور برای شهرداری خریداری شده است. خوشبختانه تا به امروز پرداخت حقوق مزایا و پاداش های کارکنان به موقع انجام شده و هیچ گونه تاخیری نداشته است.      

به عنوان شهردار عملکرد مدیریتی مجموعه شهرداری هریس را چگونه ارزیابی می کنید؟
 تا حدودی ما بین شهرداری و مردم فاصله وجود دارد و آن اینکه شهرداری از مردم انتظاراتی دارد، که مردم به خاطر همان خواسته نمی توانند با شهرداری ارتباط نزدیک ایجاد کنند. عوارض نوسازی که تمام شهروندان باید پرداخت کنند تا شهرداری عوارض نوسازی را دریافت کند. عوارض سطح شهری را مردم زیاد توجهی به پرداخت آن ندارند که شاید به علت عدم توانایی مالی و یا مباحث دیگر پرداخت نمی گردد، ولی در داخل مجموعه مدیریتی عملا شهرداری دو یا سه نقص وجود دارد مثلا اداره به روز نیست ، بعضی کارها و کارشناسان به شکل سنتی قدیمی انجام وظیفه می کنند مثلا نرم افزار و کامپیوتر موجود نمی باشد.

چالش های پیش رو در حوزه مدیریتی خود را بیان و راهکار شما برای برون رفت از آن چیست؟
شهرداری ها برای اینکه بتوانند مشکلات خود را مدیریت کنند باید به فکر درآمد مستمر باشند و چاره ای جز این ندارند. مثلا در شهرداری هریس بحث احداث مجتمع تجاری بود که از طریق قانونی مجوز احداث مجتمع تجاری گرفته شد. و 2500 متر زمین وجود پارک موتوری در کنار مجتمع در مرکز شهر بود که به بیرون از شهر انتقال یافت.و سند رسمی این مجتمع تجاری گرفته شد و تفاهم نامه ای هم با دو شرکت تجاری امضا شد و قرار شد وام بدون بهره   3 میلیارد تومانی از وزارت کشور دریافت گردد تا این مجتمع تجاری در شهر هریس دایر گردد.و با ایجاد مجتمع تجاری هم در کسب و کار و ایجاد اشتغال مردم رونق ایجاد می شود و هم شهرداری می تواند از طریق مالیات درآمد زایی کند، که کار انجام مجتمع تجاری در مرحله کلنگ زنی می باشد. همچنین شهرداری در این پروژه، آورده زمین و صادر کردن سند، با سرمایه گذار مشارکت می کند، هرچقدر آورده سرمایه گذار باشد به نسبت آن از سود آن بهره مند خواهد شد و اجرای این پروژه با همکاری سازمان همیاری های شهرداری و یک شرکت از بخش خصوصی انجام می گیرد که مجتمع تجاری رفاهی کلا 2500متر و در سه طبقه که یک طبقه رفاهی می باشد و چون شهر هریس با نماد فرش شناخته می شود ما طبقه زیر زمین این مجتمع تجاری را به عنوان مرکز خرید و فروش فرش در نظرگرفته ایم که از این طریق در اشتغال و گردش سرمایه و رونق فروش فرش هریس موثر باشد.  

تا چه اندازه فرآیندهای مدیریتی شما باعث ایجاد اشتغال و اشتغال زایی جوانان هریس شده است؟
یک نمونه احداث مجتمع تجاری رفاهی هریس و ایجاد مکان خرید فروش فرش هریس باعث رونق کسب و کار و اشتغال جوانان هریس  خواهد شد که در سوال قبلی هم به آن اشاره شد.

چه اقداماتی در راستای زیبا سازی فضای شهری و ترمیم بافت فرسوده انجام پذیرفته توضیح دهید؟
سعی کرده ایم به شکل قانونی اقدام شود زیرا بعضی جاها به شکل مخروبه می باشد و برای مکانهای مخروبه آگهی زده ایم، اقدام کرده ایم که حداقل دیوار کشی انجام پذیرد و اساسی ترین مساله در مورد زیبا سازی فضای شهری مساله آب می باشد که مشکل آب خام فضاهای شهری را حل کرده ایم که آب دهی فضاهای سبز به شکل بارانی می باشد.

با توجه به اهمیت مقوله فرهنگ چه کارهایی در رابطه با فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و ایجاد مکان های فرهنگی همچون فرهنگسرا انجام گرفته است؟
ساختمان کیسون که متعلق به شهرداری هریس می باشد و دارای سالن ورزشی و کتابخانه می باشد، کلا تعلق گرفته برای فعالیت های فرهنگی، چون قبلا کتابخانه شهر هریس خارج از محدوده شهر بود به همین منظور با مصوبه و صورت جلسه شورا اسلامی شهر ساختمان کیسون بخشی از آن جهت کتابخانه بانوان قابل استفاده می باشد. همچنین انجام فعالیت های مذهبی انس با قرآن در مسجد جامع هریس یا در ایام فاطمیه با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی مراسم مذهبی برگزار و با هماهنگی وزارت ارشاد فعالیت های فرهنگی در ساختمان کیسون برگزار می شود.

از این که وقت خود را در اختیار روزنامه عجب شیر گذاشتید سپاسگذاریم، لطفا اگر صحبت خاصی مانده بیان کنید؟
 با سپاس و تشکر فراوان از روزنامه وزین عجب شیر، لازم به ذکر است که از اقداماتی که شهرداری هریس در حال انجام است یک مجتمع تجاری و رفاهی می باشد که کارها و روال قانونی آن در حال انجام است. همچنین در کوه ساپ لاخ با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری و اداره منابع طبیعی که چند هکتار زمین است، قرار است مکانی تفریحی با ایجاد آلاچیق، سرویس بهداشتی، بازارچه و... ایجاد شود. منتها پس انجام یک سری کارها قرار بر این شد که هزینه متقبل شده به شهرداری عودت داده شده و این مکان طبق قراردادی با آموزش پرورش شهر هریس به آنها واگذار گردد تا این مکان به عنوان اردوگاه و کانون فرهنگی آموزش پرورش شهر هریس تبدیل شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: