جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
در گفت و گوی اختصاصی با مهندس رسول ارشدی مطرح شد:
عجب شیر پرس - آقای مهندس رسول ارشدی که با مدرک تحصیلی کارشناسی نرم افزار کامپیوتر و دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد حسابداری و با 21 سال سابقه به عنوان نیروی رسمی و تخصصی و در سمت معاونت در زمان تصدی شهرداران قبلی و سه دوره مسئولیت شهرداری از سال 1392 خدمات موثر و ارزنده به مردم شهر صوفیان ارائه کرده است، درگفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح فعالیت‌های شهرداری صوفیان در سال جاری و بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مسایل مختلف شهری پرداخت که مشروح آن را ذیلاً به خوانندگان محترم روزنامه عجب شیر تقدیم می‌کنیم:
یکی از معضلات شهری صوفیان عبور جاده ترانزیتی پر خطر صوفیان - مرند  از داخل شهر است است، باتوجه به ترانزیتی بودن این منطقه چه راهکار و برنامه عملی برای کاهش خطرآفرینی این منطقه دارید، لطفا بیان کنید.
شهر صوفیان با 10هزار جمعیت و درجه شهرداری6  در سال 1341 شکل گرفته است و به اعتبار اسناد تاریخی قدمت آن به حکومت مادها بر می‌گردد، یعنی دوره قبل از اسلام که گفته اند آباد و سرسبز بود و در مسیر جاده ابریشم قرار داشت. می‌پذیریم که جاده صوفیان تهدید کننده و خطرناک است، ولی اعتبار  شهر صوفیان به همین جاده است، شهری است که جاده بین المللی از وسط آن می‌گذرد، در این مورد گفتنی است که تنها خودروهای سنگین مشکل آفرین هستند و نمی‌توان اهمیت خودروهای سبک را انکار کرد  آزاد راه تبریز - بازرگان که راه اندازی شود، مشکل مورد اشاره کاهش خواهد یافت.  اهمیت یک شهر به کانال‌های ارتباطی آن مربوط است و بدون آنها به حاشیه می‌رود.
برنامه اساسی ما ایجاد مراکز توریستی، تفریحی، خدماتی و تجاری است و اگر بتوانیم بخشی از بازارچه‌های منطقه آزاد ارس را به شهر صوفیان انتقال دهیم و با مشارکت سرمایه گذاران و ارائه تسهیلات مناسب توسط شهرداری صوفیان آن را اجرایی کنیم و بقولی اماکن مکث و توقف برای مسافران داخلی و خارجی عبوری از داخل شهر ایجاد کنیم، آنوقت می‌توانیم اثرات منفی آزاد راه تبریز، بازرگان را خنثی و حتی رونق اقتصادی شهر را افزایش دهیم.
پروژه‌های مختلف توسط شهرداری صوفیان به بخش خصوصی ارائه می‌شود که شرایط آن بر اساس منافع متقابل شکل می‌گیرد. در آمد شهرداری تابعی از درآمد شهروندان است. مردم تمایل کمتری برای پرداخت عوارض نوسازی نشان می‌دهند که بخشی از علل آن فرهنگی است و اعتماد متقابل وجود ندارد، ولی بخش عمده آن این است که مردم از درآمد کافی برخوردار نیستند. بهبود کسب و کار مردم برای فعالیت‌های شهرداری رونق ایجاد می‌کند و شهرداری هم اگر در آمد داشته باشد، خدمات بهتری به مردم عرضه می‌کند، می‌بینیم که مردم و شهرداری لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
 هدف ما اجرای پروژه هایی است که اشتغال زایی نماید و برای این کار لازم است زیر ساخت‌ها را فراهم کنیم و البته محدودیت‌ها نیز باید مورد توجه باشند. نبود اسناد مالکیت زمین‌ها مشکل اساسی ماست و این معضل در پیشبرد کارها مانع ایجاد می‌کند  به ویژه در مقوله سرمایه گذاری، می‌دانیم که سرمایه از نظر تعریف علمی ماهیتی کاملاً محتاط دارد و اگر امنیت نباشد، خیلی راحت می‌گریزد. در گذشته برنامه ریزی نداشتیم و خیلی از فرصت‌ها را بدین ترتیب از دست دادیم، باید چیزی بدهیم و چیزی بگیریم و این موضوع اساس هر گونه تعامل و مشارکت موثر و سازنده را تشکیل می‌دهد.

باتوجه به وجود چشمه طبیعی آب گرم و جاذبه‌های طبیعی گردشگری، چه اقداماتی از سوی شهرداری صوفیان شهر در جهت افزایش جذب گردشگر وتوریسم انجام پذیرفته است، لطفا توضیح دهید.  
برای برخی فعالیت‌ها منع قانونی وجود دارد و باید روی آنها کار متفاوتی صورت بگیرد. هزینه شهرداری‌ها اساساً باید در محدوده شهر باشد، این موضوع از یک طرف خوب است و سرمایه گذاری را محدود به منطقه می‌کند و از طرف دیگر مشکل ساز هم هست، از جمله همین آب گرم که در دامنه کوه است و اختیار آن دست منابع طبیعی است و تملک آن بحث انگیز است. این موضوع در مورد مناطقی مثل دره سریل  ایوند ، کلیسای موجمبار و سهرل ، و آبشار سرکندیزج و سایر نقاط توریستی گردشگری  نیز صدق می‌کند. شهرداری اگر در این زمینه‌ها نمی‌تواند مستقیماً ورود نماید ، می‌تواند تسهیل کننده باشد و امکانات ایجاد کند تا اقدامات لازم توسط سایر سازمانها صورت پذیرد و این موضوع نیازمند برنامه مدون است تا با ایجاد مسیر گردشگری در بخش صوفیان بتواند بستر حضور بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را فراهم سازد . شهرداری صوفیان به سهم خود آماده هرگونه مشارکتی در این زمینه است .

به عنوان شهردار، لطفاً عملکرد و بیلان کاری شهرداری صوفیان را بیان بفرمائید.
رویکرد شهرداری صوفیان این است که تهدید‌ها رابه فرصت تبدیل کند و برای نیل به این هدف برنامه راهبردی بیست ساله جهت مدیریت برنامه‌ها با درآمد‌های محدود تنظیم گردیده است، هر طرحی که توجیه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد در اولویت برنامه‌های پنج سال اول قرار خواهدگرفت. در خصوص فعالیت صنعتی نیز گفتنی است که سیاست کاری ما ارائه خدمات بهینه و ایجاد رضایت مندی برای شهرک‌های سرمایه گذاری خارجی و بعثت و شهرک مصالح ساختمانی است و در خصوص ارایه خدمات آتش نشانی و خدمات ایمنی به اماکن مستقر در آنها نیز در حد وسع و توان خدمات ارایه نموده است .
 بخشی از فعالیت‌های ما در سال جاری عبارت بودند از: پروژه آسفالت روکش خیابان شهید بهشتی، جدول گذاری، زیرسازی و آسفالت خیابان سرچشمه، لوله گذاری انشعاب آب وادی السلام به طول سه کیلومتر، خرید و نصب تابلوهای معابر و ترافیک شهر، خرید و نصب نیمکت‌های بتونی پارک ملت، رنگ آمیزی و نقاشی دیوارهای معابر و زیباسازی شهر و لوله گذاری فاضلاب مجتمع بوستان از داخل رودخانه شورآلی به طول یک کیلومتر.
 مشارکت در آغاز پروژه عظیم فاضلاب شهر صوفیان، آغاز طرح ساماندهی سواری‌های بین شهری و سرویس‌های مدارس و دانشگاه، پروژه مشارکتی پارک سوبیا، خرید و غرس درخت، انجام مطالعات طرح ساماندهی پارک ملت، طراحی شهرک آموزش ترافیک کودکان، پروژه ساماندهی حاشیه رودخانه شیرین چای، آغاز عملیات کاداستر شهری صوفیان، ساماندهی پل‌های عرضی معابر شهر و جایگزینی پل‌های فلزی با بتنی، مشارکت در احداث زمین چمن مصنوعی در مجموعه ورزشی اداره ورزش و جوانان صوفیان، لکه گیری معابر شهر به میزان 1200 تن و جدول گذاری آبرو، سنگفرش و کانیو در سطح شهر نیز سایر فعالیت‌های اجرایی ما را تشکیل می‌دهد.

آیا به عنوان شهردار صوفیان از طرح و ایده‌های خلاقانه که قابلیت اجرایی داشته باشد، استقبال می‌کنید؟
هر ایده خلاقی که برند ایجاد کرده وبتواند منطقه و شهر صوفیان را مطرح کند، مورد حمایت قرار می‌گیرد چرا که اینگونه اقدامات از جمله طرح‌های خلاقانه و منحصر بفردی که نمونه آنها را در استان سراغ نداریم ، موجب رونق گردشگری و جذب توریست و لینک بخش گسترده ای از آنها به منطقه را باعث می‌گردد. تشکیل بازارچه دایمی محصولات کشاورزی و صنایع دستی مردم نیز ایده خوبی بوده و مد نظر شهرداری است به شرطی که محصولاتش با کیفیت وبه طور شبانه روز دایر باشد، امکانات و پتانسیل‌های منطقه را می‌توان در شهر صوفیان متمرکز و معرفی کرد. بازار هفتگی شنبه بازار صوفیان و بازار دام این شهر حتی در استان و کشور هم مطرح است و این بازار‌ها می‌توانند دایمی هم باشند.

دغدغه‌ها وچالش‌های کاری مهمی که به عنوان شهردار فکر شما را مشغول کرده چیست‌، آیا راهکاری برای برون رفت از این وضعیت اندیشیده اید ؟
 حداقل‌ها باید مورد توجه باشند، مثل کار یک نگهبان که در وهله اول باید بتواند خود را حفظ کند. اساسی ترین دغدغه شهرداری صوفیان انجام سیاستگذاری مناسب برای رسیدن به منابع درآمدی پایدار است. ایجاد تالار و استخر در گذشته خوب بوده و برای آن 25 میلیارد ریال هزینه شده است و سالانه حدود3000 میلیون ریال درآمد زایی دارد، ولی این سرمایه گذاری می‌توانست روی زمینه هایی با سودآوری بیشتر و برگشت سرمایه سریع نیز انجام بگیرد، مانند سرمایه گذاری 9000 میلیون ریالی مجتمع تجاری خدماتی شهرداری در سال94 که ماهانه 140 میلیون ریال ( سالانه 1680 میلیون ریال )درآمد ایجاد کرده و هزینه نگهداری آن نیز در مقایسه با تالار و استخر بمراتب کمتر و مقرون به صرفه تر است.

برنامه و نظر شما در ارتباط با ارتقا سطح فرهنگ عمومی و حقوق شهروندی چیست ؟  
طبعاً فرهنگ زیر ساخت هر امری است، برای مثال بدون فرهنگ سازی امکان موفقیت در جذب توریسم وجود ندارد و لازم است نحوه رفتار شهروندان دگرگون شود و آموزش مردم با انتشار کتاب و سایر برنامه‌ها  تحقق پیدا کند. ما در زمینه گردشگری به مترجم نیازمندیم ، ایده خوب «از من بپرس» را که در تهران و سپس در تبریز موفقیت داشت، باید در سایر شهرها هم اجرا کنیم تا هم راهنمای گردشگران باشد و هم از نظر اقتصادی برای منطقه منافع به وجود آورد.

آیا بودجه مصوب شهرداری را متناسب با ظرفیت‌ها و نیازهای این شهر می‌دانید، لطفا دراین مورد توضیح بفرمائید؟
بودجه تخصیصی متناسب با حجم پروژه‌ها نیست،  اما چاره دیگری وجود ندارد و  فعالیت‌ها باید بر اساس بودجه انجام شود. در سال 92 بودجه شهرداری صوفیان 28 میلیارد ریال بوده و حالا 55 میلیارد ریال که نمی‌تواند کافی باشد. در طی 8 ماهه اول امسال 47درصد بودجه محقق شده است و مابقی باید تا پایان سال تحقق پیدا کند ولی به علت کاهش درامدها باید احتمال بروز مشکلات را پیش بینی کنیم.  بخشی از درآمد‌های خود را از محل اجاره تالار و استخر،  مغازه‌ها و جایگاه سی ان جی تامین می‌کنیم. بخش خصوصی در مرکز توجه ماست و برون سپاری انجام دادیم. سیستم چابک اداری داریم، قبلاً تا سقف 140 نفر از شهرداری صوفیان حقوق می‌گرفتند که با برون سپاری کاهش پیدا کرد و حالا پیمانکاران امور را انجام می‌دهند .ضمناً 70 درصد هزینه‌های جاری از طریق درآمد ناشی از اجاره اماکن تامین  می‌شود.

در پایان از اینکه وقت خود را در اختیار روزنامه عجب شیر گذاشتید سپاسگزاریم، اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.
 اشاره به سه نکته حائز اهمیت است:
1) در شهرصوفیان پدیده حاشیه نشینی وجود ندارد، چرا که مردم روستاهای بخش صوفیان از لحاظ اقتصادی نسبتاً برخوردار هستند و قیمت زمین  در شهر صوفیان نیز مناسب است و صدور پروانه واحداث و ساخت و ساز ساختمان بدون نیاز به پدیده حاشیه نشینی به راحتی در این شهر صورت می‌گیرد.
 2) امر تبلیغات در آذربایجان شرقی تا اندازه زیادی مغفول است و بیشتر انجام کار مطرح است تا تبلیغات و این تفاوت ما با دیگران است، اساساً رسانه باید در کنار ما باشد تا فعالیت‌ها به طور واقعی نمود پیدا کنند.
3) و در نهایت معتقدم شرط اساسی موفقیت مسئولان ، در کنار مردم و با مردم بودن است. بنده مثل بقیه مردم زندگی می‌کنم و بین خود و سایر شهروندان هیچوقت تفاوت قایل نبوده و نمی‌بینم . بعنوان مثال مدیریت شهری باید پیاده محلات مختلف شهر را بازدید کند تا مشکلات را لمس کند، ادعا می‌کنم تمامی محلات و کوچه پس کوچه‌های شهر صوفیان را با پای پیاده چندین بار گشته  ام و وقتی شهروندی مشکلی را مطرح می‌کند بنده حتماً محل مورد نظر را قبلاً دیده ام لذا می‌توانم بهتر مشکل را درک کنم و این تجربه موفق را به تمامی شهرداران محترم پیشنهاد می‌کنم.
 در پایان بنده نیز از روزنامه وزین عجب شیر و عوامل تلاشگر آن صمیمانه سپاسگزارم
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: