شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
عجب شیر پرس - معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه با نصب «فیلتر پرس» در انتهای سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ لاگون‌های کاوه سودا حذف و به زمین قابل کشت تبدیل می‌شود گفت: در مجموع ۸۰ درصد از لاگون‌های این کارخانه تا پایان امسال حذف می‌شود.
۸۰ درصد لاگون‌های کارخانه «کاوه سودا» تا پایان امسال حذف می‌شوند

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم حسن عباس‌نژاد با اشاره به اینکه در راستای مدیریت ریسک احتمالی کارخانه کاوه سودا و پتانسیل‌های آلودر گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز،دگی این کارخانه در منطقه، تعهداتی از شرکت برای حذف یا کاهش آلودگی‌های احتمالی در منطقه گرفته شده است، اظهار داشت: براساس این تعهد، شرکت متعهد شده اکثریت لاگون‌های رسوبی را تا پایان سال 98 حذف کرده و لاگون‌های تبخیری را با ژئوممبران ایزوله کند.

وی با بیان اینکه لاگون‌های رسوبی که حذف خواهد شد، به زمین‌های کشاورزی و اراضی قابل کشت و یا فضای سبز و جنگل کاری با توجه به شرایط بومی منطقه تبدیل می‌شود، افزود: تبدیل لاگون به پارک یا زمین زراعی در دنیا مرسوم بوده و در چندین نقطه دنیا این تغییر کاربری از لاگون‌های کارخانجات کربنات سدیم صورت گرفته و موفق بوده است.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه با نصب «فیلتر پرس» در انتهای سال 97 و اوایل سال 98، حدود 20 هکتار از لاگون‌ها حذف و به زمین قابل کشت تبدیل شده است، گفت: در مجموع 80 درصد از لاگون های این کارخانه تا پایان امسال حذف خواهد شد.

عباس‌نژاد خاطر نشان کرد: به منظور مدیریت پسماند، تعدادی دستگاه «فیلتر پرس»، «دکانتور» و «تیکنر» در این مجتمع به زودی نصب شده و زمینه حذف لاگون‌ها فراهم خواهد شد تا نگرانی سطح جامعه رفع شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در راستای تکمیل ظرفیت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست برای پایش و نظارت بر واحدهای صنعتی، برابر با تصمیمات مدیران ارشد استان، پایش و نظارت بر کاوه سودا به یک تیم دانشگاهی واگذار شد تا از ظرفیت‌های دانشگاهی در این زمینه بهره گیری شود گفت: بر همین اساس تیمی از دانشگاه‌های مهم استان از قبیل دانشگاه تبریز، سهند و دانشگاه آزاد اسلامی و تیمی از دانشگاه تهران با محوریت دانشگاه تبریز در مورد پتانسیل‌های آلایندگی کاوه سودا و راهکارهای مدیریت آلایندگی احتمالی بررسی خواهند کرد.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه این تیم تحقیقاتی علمی در طی 120 روز بر اساس برنامه زمان بندی جهت حذف یا کاهش آلودگی‌ها راهکار لازم را ارائه می‌کنند خاطر نشان کرد: حدود 30 روز از این زمان تعیینی سپری شده و تا سه ماه آینده نتیجه تحقیقات این تیم منتشر خواهد شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: