پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی خبر داد:
عجب شیر ما - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: حدود ۱۹۰ هزار هکتار اراضی جنگلی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۶۰ هزار هکتار جزو جنگل‌های ارسباران محسوب می‌شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، داور نامدار در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز با اشاره به فرمایشی از پیامبراکرم(ص) اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی واقع شده‌ایم که این هفته هر سال با روز درختکاری آغاز شده و تا ۲۱ اسفند ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه درختکاری در فرهنگ اسلامی جزو کارهای حسنه محسوب می‌شود و ائمه اطهار نیز توصیه‌های زیادی روی فضای سبز و گسترش آن دارند، گفت: حفاظت از درخت، فضای سبز و محیط سبز جزو اولویت‌ها بوده و به ذات دارای اهمیت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی سبب شده تا محیط زیست تحت تاثیر قرار گیرد، تصریح کرد: با تکنولوژی و گسترش آن محیط آلوده شده، سلامت و بهداشت شهروندان به خطر می‌افتد که از آنها می‌توان به کمبود آب، آلودگی هوا و کاهش محیط زیست اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه کشور ایران همانند سایر کشورها، تحت تاثیر شرایط اقلیمی یا کمبود آب و ریزگردها قرار گرفته است، افزود: تنها راه‌حل این مشکلات توجه به محیط زیست است چرا که مهم‌ترین عنصر آلاینده هوا دی اکسید کربن است که فضای سبز این ماده آلوده‌کننده را جذب کرده و تبدیل به اکسیژن می‌کند که این کمترین خاصیت یک درخت است.

نامدار با اشاره به اینکه یک هکتار جنگل اکسیژن ۱۸ نفر را تامین می‌کند، گفت: اگر امروز با مشکل کم آبی روبه رو هستیم یکی از دلایل آن به مدیریت‌های گذشته و تغییرات اقلیم برمی‌گردد ولی الان کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که باید متدهای استفاده از آب را در صنعت و استفاده عموم اصلاح و بهبود بخشیم.

وی ادامه داد: باید آب‌هایی که از نزولات جوی فراهم می‌شود، به گونه‌ای صحیح مورد استفاده قرار دهیم نه اینکه به سیل تبدیل شود و آن را از دست بدهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: خاصیت فضای سبز، جنگل و درخت در این است که توسعه فضای سبز در داخل و خارج شهر را ایجاد می‌کنند و این یک امر ضروری برای سلامت است و نباید آن را موضوع لوکس و فانتزی حساب کرد.

وی با تاکید بر اینکه آب میراثی نیست که فقط دست ما رسیده و هر قدر که می‌توانیم و می‌خواهیم باید از آن استفاده کنیم، افزود: آب امانتی در دست ماست که باید درست استفاده کنیم چرا که نسل آینده نیز به آن نیاز دارند.

نامدار خاطرنشان کرد: منابع طبیعی استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هکتار مساحت دارد که عمده آن را مراتع فراگرفته از این رو حفاظت آنها ضرورتی بزرگ بوده و همکاران منابع طبیعی در سال‌های گذشته برای ۹۴ درصد عرصه‌های ملی نقشه‌برداری کرده و حقوق مردم و دولت را جدا کرده‌اند همچنین برای ۸۴ درصد سند مالکیت صادر شده و مابقی  نیز در دست اقدام است.

وی ابراز کرد: البته منابع طبیعی با بهره‌برداران، کشاورزان و دامداران اختلافاتی از نظر مالکیت دارد، این ریشه این اختلافات از محل اجرای قوانین حاصل شده است چرا که قوانین متعدد تصویب شده و کمیسیون و مراجع مختلف قضایی وظیفه رسیدگی به آن را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اخیرا مجلس شورای اسلامی برای رفع موانع تولید، قانونی مصوب کرده تا وزارت جهادکشاورزی اختلافات را به جای بررسی قضایی، بتواند اداری بررسی کند از این‌رو کمیسیون رفع تداخل در این رابطه تشکیل شده و اعتراضات و اختلافات عمده به صورت اداری و کارشناسی بررسی می‌شود و برابر آخرین گزارش به دست آمده، استان آذربایجان‌شرقی مقام اول در رسیدگی به این پرونده‌ها را دارد.

وی بیان کرد: حفاظت عرصه‌ها، مراتع و جنگل‌ها جزو وظایف سازمان منابع طبیعی کشور است به طوریکه این سازمان با بیش از ۱۱۷ سال سابقه، روش‌های زیادی را تجربه کرده است و الان به این نتیجه رسیده است که تا حد ممکن با توجه به مشارکت مردم امر حفاظت را انجام دهد.

نامدار ادامه داد: منابع طبیعی استان به دو حوزه مرتع و جنگل تقسیم می‌شود، حدود ۱۹۰ هزار هکتار اراضی جنگلی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۶۰ هزار هکتار جزو جنگل‌های ارسباران محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که پوشش گیاهی و جنگل‌های ارسباران در 6 شهرستان از جمله جلفا، خدآفرین، کلیبر، هوراند، ورزقان و اهر گسترش یافته است، افزود: جنگل‌های ارسباران متمرکز نبوده و حدود ۵۵۰ هزار هکتار در عرصه‌ آن پراکنده است که این پراکندگی آسیب‌پذیری جنگل‌ها را افزایش می‌دهد.

نامدار با بیان اینکه همکاران منابع طبیعی شبانه‌روزی در حیطه خود فعالیت کرده و خارج از مناطق چهارگانه نیز با مساعدت همکاران تحت مدیریت جهاد کشاورزی اقدام می‌کنند، افزود: منابع طبیعی از این کمک‌ها و اطلاع رسانی‌ها ناراحت نشده و آن را دستگیری می‌داند‌.

وی، به حوزه آب در استان اشاره کرد و گفت: استان نیز مانند سایر نقاط کشور با معضل آب روبه‌رو است که از جمله پدیده ناخوشایند مسئله دریاچه ارومیه است که دولت اولین مصوبه خود را احیای دریاچه ارومیه قرار داد.

نامدار ادامه داد: قطعاً اگر اقدامات دولت نبود، شاهد اوضاع بدتری بودیم در حالیکه در حال حاضر وضعیت دریاچه در حال تثبیت است.

وی با بیان اینکه ما وظیفه مستقیم در رابطه با دریاچه ارومیه نداریم و وظیفه ما تقویت پوشش گیاهی است، گفت: با پوشش گیاهی جلوی حرکت ریزگردها را گرفته‌ایم به طوریکه از سال ۹۳ به بعد در قالب طرح‌های مختلف 3 هزار و ۵۰۰ هکتار نهال‌کاری شده و بسترهای لازم را فراهم کرده‌ایم تا ریزگردها حرکت نکنند و خوشبختانه مراجع صلاحیت‌دار پروژه ما را تائید کرده‌اند.

نامدار خاطرنشان کرد: سال‌جاری با عنایت رهبری، از محل صندوق توسعه ملی اعتبار قابل توجهی به منابع طبیعی استان تخصیص یافت که منجر شد تا در ۱۷ زیرحوزه و ۱۴ شهرستان و پروژه آبخیزداری برای تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک و نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی انجام گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: همه باید همه دست در دست هم دهیم تا فضای سبز و محیط زیست خود را توسعه و حفظ کنیم چراکه این امر از عهده چند دستگاه خارج بوده و نیاز به ورود همگانی دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: