پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۳۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
فرماندار بناب:
عجب شیر ما - فرماندار بناب با اشاره به اینکه شغل اکثریت ساکنان روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه کشاورزی و دامداری است، گفت: ساکنان این روستاها برای تأمین امرار معاش خود باید به شغل‌های صنایع دستی بپردازند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، ولی‌الله فرج‌اللهی عصر امروز در نشست بررسی مشکلات احیای دریاچه ارومیه و نجات تالاب قره‌قشلاق بناب که با حضور اعضای انجمن‌های زیست محیطی شهرستان‌های بناب، ملکان و میاندوآب برگزار شد؛ اظهار داشت: اجرایی کردن برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه یکی از راهکارهای اساسی برای احیای این دریاچه است و برای احیای آن مشارکت خود مردم و ساکنان حاشیه دریاچه را طلب می‌کند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از بانوان روستای قره‌قوزلو به خاطر عدم کشت محصولات کشاورزی و در مقابل پرداخت آنها برای دوخت لباس و مانتو اذعان کرد: انصافاً زنان روستای «قره قوزلو» حرکت بزرگی را برای احیای دریاچه ارومیه برداشته‌‌اند که امیدواریم این طرح در سایر روستاهای منطقه نیز استمرار یابد.

نماینده عالی دولت در شهرستان بناب تشکیل کمیته فرهنگی احیای دریاچه ارومیه در بناب را راهکار دیگری برای احیای این دریاچه دانست.

فرج‌اللهی گفت: برای اجرای برنامه‌های فرهنگی با دو سازمان مردم نهاد قرارداد بسته شده است و تغییر الگوی کشت در بناب هم گام دیگری است که احتمال احیای دریاچه ارومیه را بالا می‌برد.

وی افزود: اعتبارات مشاغل خانگی ابلاغ شده و آماده هستیم با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه روستاییان زمینه اشتغال بانوان روستاها را فراهم کنیم.

فرماندار بناب تأکید کرد: فرمانداران شهرستان‌های میاندوآب و ملکان نیز باید در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان اهتمام کنند.

فرج‌اللهی تصریح کرد: یکی از راه‌های مقابله با مهاجرت روستاییان در حاشیه دریاچه ارومیه به شهرها حمایت از ساکنان این روستاها و ارائه تسهیلات مالی به آنهاست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بناب نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های فرماندار از تشکل‌های مردم نهاد برای احیای دریاچه ارومیه گفت: براساس بارش‌های اخیر در منطقه وضعیت آبی تالاب قره‌قشلاق بناب ایده‌آل بوده و هم اکنون هزاران پرنده مهاجر در این تالاب زندگی می‌کنند.

صیاد لطفی افزود: برای اجرای طرح مدیریت تالاب قره‌قشلاق سه روستای منطقه به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند.

این گزارش حاکی است، حدود 40 نفر از اهالی و بانوان روستاهای «قره‌قوزلو» و «چپقلو» با همکاری طرح بین‌المللی تالاب‌ها و با انتخاب معیشت جایگزین به احیای دریاچه ارومیه و تالاب قره قشلاق کمک می‌کنند.

همچنین 20 زن روستای «قره‌قوزلو» حتی از کاشت گوجه و هندوانه توسط مردانشان به دلیل نیاز به آب بیشتر جلوگیری کرده و به جای آن با سرمایه اندک خود کارگاه خیاطی راه انداختند تا با کسب درآمد از دوخت و دوزی که آب نمی‌خواهد، هم کمک خرج خانواده باشند و هم با ذخیره آب به احیای دریاچه ارومیه و تالاب «قره‌قشلاق» کمک کنند.

فعالان حوزه محیط زیست هم معتقدند خیران با کمک‌های خود و خرید چرخ خیاطی برای آنها می‌توانند تا حدودی گره از کار آنها باز کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: