پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
در گفت و گوي اختصاصي با فرماندار تبريز مطرح شد:
عجب شیر ما - مهندس عليار راستگو تحصيل کرده مقطع کارشناسي دانشگاه تهران و فرماندار تبريز که پيش تر در کارنامه خود به عنوان فرمانداري شهرستان هاي کليبر، مراغه، جلفا، آذرشهر و مرند و نيز مدير کل سياسي و انتظامي استان کردستان، معاونت اقتصادي منطقه آزاد ارس، گروه صنعتي تراکتورسازي ايران و منطقه سهلان خدمات قابل توجه به کشور و استان ارائه نموده است، در گفت وگوي صميمانه با خبرنگار ما به تشريح رسالت و عملکرد فرمانداري تبريز و بيان اهميت رسيدگي به گلايه هاي مردم نسبت به موضوع گراني، عدم همگرايي جامعه جهاني با آمريکا در تداوم تحريم ها عليه ايران و ضرورت ايجاد اميدواري در جامعه براي دلسوزان نظام به عنوان تکليف پرداخت که مشروح آن را ذيلاً به خوانندگان روزنامه عجب شير تقديم مي کنيم:


 مهندس عليار راستگو تحصيل کرده مقطع کارشناسي دانشگاه تهران و فرماندار تبريز که پيش تر در کارنامه خود به عنوان فرمانداري شهرستان هاي کليبر، مراغه، جلفا، آذرشهر و مرند و نيز مدير کل سياسي و انتظامي استان کردستان، معاونت اقتصادي منطقه آزاد ارس، گروه صنعتي تراکتورسازي ايران و منطقه سهلان خدمات قابل توجه به کشور و استان ارائه نموده است، در گفت وگوي صميمانه با خبرنگار ما به تشريح رسالت و عملکرد فرمانداري تبريز و بيان اهميت رسيدگي به گلايه هاي مردم نسبت به موضوع گراني، عدم همگرايي جامعه جهاني با آمريکا در تداوم تحريم ها عليه ايران و ضرورت ايجاد اميدواري در جامعه براي دلسوزان نظام به عنوان تکليف پرداخت که مشروح آن را ذيلاً به خوانندگان روزنامه عجب شير تقديم مي کنيم:
بفرمائيد رسالت اصلي و فعاليت هاي اساسي فرمانداري تبريز در چه حوزه هايي صورت مي گيرد؟

رسالت فرمانداري حوزه هاي مختلف سياسي، فرهنگي، اجتماعي و امنيتي را در بر مي گيرد. فرمانداري به عنوان نهاد حاکميتي در کليه زمينه هاي زندگي مردم مي تواند ورود کند و به عنوان دستگاه نمايندگي دولت پيگير مسايل است و در راستاي هماهنگي بين ارگان هاي مختلف، به سازماندهي و برنامه ريزي بپردازد. بعبارتي مديريت و راهبري شهرستان از طريق فرمانداري صورت مي گيرد.

 

جناب آقاي مهندس، اگر ممکن است فعاليت هاي عمده فرمانداري شهرستان تبريز را در سال جاري تشريح فرمائيد.

در حوزه هاي مختلف عمراني و اجرايي و در زمينه انجام هماهنگي هاي ضروري فعاليت هاي خوبي انجام يافته است. بايد گفته شود که نقش فرمانداري ماهيتاً به عنوان دستگاه اجرايي مطرح نيست که به اجراي پروژه مبادرت ورزد. فرمانداري شرايط را فراهم مي کند تا کارها به طور خوب پيش برود. الان کارهايي که انجام مي شود چه در مناطق روستايي و چه در مناطق شهري در سايه هماهنگي هايي است که صورت مي گيرد. شمار اين پروژه ها در هفته دولت قابل توجه بود و مورد استفاده قرار گرفت و گزارش آن را از طريق صدا و سيما و رسانه هاي گروهي در اختيار مردم قرار داديم. اين پروژه ها به طور متناوب در مناسبت هاي مختلف مورد بهره برداري قرار مي گيرند، اعم از آسفالت روستايي، پروژه بهداشت و درمان روستايي، آب و فاضلاب روستايي و شهري، پروژه مترو و ساير پروژه هاي شهرداري تبريز و شهرهاي اطراف آن. بايد شرايط مناسب فراهم شود تا مسئولان با دلگرمي به پيشبرد امور بپردازند.

 

فرمانداري شهرستان تبريز درجهت تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري و تحقق شعار سال با موضوع «حمايت از کالاي ايراني»چه اقدامات مفيد و نتيجه بخشي را انجام داده است؟

فعاليت فرمانداري در سال حمايت از کالاي ايراني غالباً به حمايت جدي از واحدهاي توليدي و کساني معطوف است که در بخش صنعت و کشاورزي زحمت مي کشند و يا کارهاي خدماتي انجام مي دهند. اين بخشي از رسالت ماست و در انجام آن جديت لازم  بعمل مي آيد، اين مقوله مهم است و همه بايد کمک کنند. حمايت از کالاي ايراني مفهومش اين است که چرخه اقتصاد بچرخد، ايجاد اشتغال کند و توليد متناسب با ظرفيت کشور باشد و توسط مردم مصرف شود و اتکاء به خارج از کشور کمتر باشد. تلاش در اين جهت در قالب اقتصاد مقاومتي سال هاست که محور فعاليت ما را تشکيل مي دهد. پيگير مسايل توليد نيز هستيم و در کميسيون هاي کارگري متناسب با ظرفيت قانوني حمايت لازم صورت مي گيرد. توليد عرضه شده بايد از کيفيت و قيمت مناسب برخوردار باشد تا مردم براي خريدش تمايل پيدا کنند و ايجاد اطمينان در مشتري مسئله اي است که تعامل بين مردم و بخش توليد کشور را افزايش مي دهد، هم بايد از توليد حمايت کنيم و از حقوق مصرف کننده.

 

نحوه تعامل سازماني فرماندار شهرستان تبريز با ديگر ادارات وسازمان هاي اين شهرچگونه است؟

در اينجا بايد بين شهرستان و استان قائل به تمايز شد و تعاملات فرمانداري تبريز بيشتر با ادارات و سازمان هاي شهرستان ها صورت مي گيرد. لازم به توضيح است که در صورت نياز هماهنگي و پيگيري از طريق استان نيز انجام مي شود و با توجه به شناخت متقابل، مورد خاصي وجود ندارد و همواره از پشتيباني وحمايت هاي لازم نيز برخورداريم.

 

مشارکت فرمانداري شهرستان تبريز با نهاد هاي مختلف شهر به ويژه شهرداري و شوراي شهر در زمينه توسعه و عمران چگونه بوده است؟

اعضاي شوراي شهر، منتخب مردم هستند و از نظر قانوني وظيفه ما در هيئت تطبيق اين است که در خصوص مصوبات اعلام نظر کنيم. در برخي موارد اعلام مي شود مصوبات توسط فرماندار مورد تائيد قرار نگرفت که ادبيات صحيحي نيست و تصميمات را هيئت تطبيق مي گيرد نه فرماندار به تنهايي، فرماندار يکي از اعضا و در عين حال رئيس هيئت تطبيق است و ما در مواقع مورد لزوم ديدگاه هاي خود را جهت اصلاح و يا اجرا انتقال مي دهيم و نهاد شهرداري را بايد مجري تصميات شوراي اسلامي شهر تلقي کنيم.

 

برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي فرمانداري تبريز غالباً به کدامين حوزهاي شهري معطوف است؟

همانطوري که گفتم برنامه ها و فعاليت ها در حوزه هاي مختلف قابل طرح است، براي مثال اگر کسي بخواهد حزب سياسي ايجاد نمايد ناچار است از طريق فرمانداري اقدام نمايد. همين مسئله در مورد سازمان هاي مردم نهاد (NGO) نيز مصداق دارد. صدور مجوز ممکن است به طور تخصصي توسط سازمان هاي خاصي هم انجام بگيرد، ولي اقدام به مجوز ايجاد گروه و يا حزب سياسي از طريق فرمانداري امکان پذير است  تائيد و يا عدم تائيد اين قبيل درخواست ها براي اخذ مجوز نيازمند اجراي قوانين و ضوابط بوده و مراحل و فرآيند هايي دارد که بايد طي شود. آن دسته از تشکلات صنفي نيز که مشمول ماده 10 احزاب باشند، مجوز خود را از طريق فرمانداري دريافت مي کنند.

درحوزه گسترده و فراگير اجتماعي اعم از مواد مخدر و حتي ازدواج، پيگيري مسايل از طريق کارگروه هاي ويژه صورت مي گيرد و قانونگذار براي همه اينها  مرجع صدور مجوز نيز تعيين کرده است و براي مثال مخالفت با ايجاد يک سازمان مردم نهاد صرفاً در صلاحيت شخص فرماندار نيست و تصميمات در هيئت هاي نظارت و به طور جمعي اتخاذ و ابلاغ مي گردد و اعضاي سازمان هاي مردم نهاد نيز درهيئت هاي نظارت حضور دارند.

يا مشکلات کارفرمايي و يا کارگري که بخشي از وظايف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعي است، ولي فرمانداري به جهت نقش حاکميتي به اين قبيل مسايل نيز ورود مي کند. در آستانه 13 آبان روز ملي مبارزه با استکبار جهاني برنامه هاي مختلف انجام شد که تامين امنيت آنها بر عهده ما بود.

 فعاليت هاي امنيتي نامحسوس است و معمولاً مورد امعان نظر مردم قرار نمي گيرد مانند نعمت سلامتي که ارزش آن پس از بيماري آشکار مي شود و يکي از دستآوردهاي مهم انقلاب اسلامي ايجاد امنيت و آرامش خاطر براي آحاد مختلف مردم است.

   اين را هم اضافه کنم که در حال حاضر تعداد 96 سازمان مردم نهاد در شهرستان تبريز فعاليت مي کنند.

 

با توجه به نوسانات اخير در قيمت ارز، مردم از نظر اقتصادي با مشکلات عديده روبرو شده اند. سهم فرمانداري ها در کاهش ميزان نا رضايتي ها را اعلام بفرمائيد.

تاثير نوسانات ارزي و مشکلات بر روي اقشار حقوق بگير بيشتر است، زيرا حقوق آنان ثابت است و ناچارند فشارحاکم برفضاي اقتصادي کشور را تحمل کنند.

کارگروه تنظيم بازار روي نيازهاي اساسي و ضروري مردم، قيمت محصولات و نحوه توزيع آن در جامعه متمرکز شده و با دستگاه هاي  مربوطه هماهنگي مي نمايد و در صورت حصول اطمينان از تخلفات توسط سازمان تعزيرات اقدام لازم صورت مي گيرد، ولي با همه اينها، گلايه هاي مردم حق است و به آنها رسيدگي مي شود.

 مسئله مهم در واقع فرهنگ سازي است و مثل دوران دفاع مقدس بهتر است منافع عمومي لحاظ شود، از اين طريق حل مشکلات سرعت خواهد گرفت.

 

مدتي قبل شاهد واگذاري شرکت ماشين سازي تبريز به بخش خصوصي بوديم که حاشيه هايي را ايجاد کرد. توضيح دهيد که کار واگذاري و عملکرد مديريت قديمي ترين واحد صنعتي تبريز به کجا انجاميد؟

قبلاً گفتيم و روي برنامه تاکيد کرديم. حالا هم مي گوئيم که بخش خصوصي بايد برنامه ارائه دهد و اين را از مالک ماشين سازي نيز درخواست کرده بوديم. بخش زيادي از مردم ازمحل ماشين سازي ارتزاق مي کنند و اين شرکت يکي از مهم ترين واحدهاي توليدي و صنعتي استان و حتي کشور است.

در اين رابطه در استان سازمان خاصي وجود ندارد که پاسخگو باشد و ما حسب ضرورت موضوع را به سازمان خصوصي سازي انتقال داديم و انتظار داريم توجه و وسواس لازم به کيفيت واگذاري ماشين سازي تبريز و ابهامات موجود معمول شود.

خريدار اين شرکت از لحاظ اقتصادي و قضايي مشکلاتي داشته است، ولي اطلاعات دقيق و موثق در ارتباط با سرانجام اقدامات قضايي عليه خريدار اين واحد بزرگ صنعتي و اقتصادي در اختيار مقامات قضائي است.

 

به عنوان سئوال آخر، اگر  رويکرهاي خود را در زمينه هاي مختلف ديگر اعلام فرمائيد، سپاسگزار خواهيم شد.

  لازم است به چند نکته ديگر هم اشاره کنم.

يکي موضوع پرداخت وام هاست. در سال جاري 164 ميليارد تومان وام در سطح استان پرداخت شده که 110 ميليارد آن به شهرستان تبريز متعلق است. 17 ميليارد تومان در حوزه روستايي وام پرداخت شده است، 3 ميليارد و 300 ميليون تومان وام به روستا هاي فاقد دهياري نيز پرداخت شده است و اين اقدام در طول چهل سال گذشته بي سابقه است و براي اولين بار توسط دولت تدبير و اميد انجام گيرد. تا آخر برج هفت حدود 16 ميليارد تومان نيز به روستاهاي داراي دهياري اعتبارات پرداخت شده است.

  موضوع ديگر اينکه، کارهاي مربوط به گراميداشت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي متعاقباً شروع خواهد شد و در جريان آن گزارش مسئولان و خدمات انقلاب به مردم عرضه خواهد شد

همچنين اخيراً بحثي در ارتباط با دو تابعيتي بودن برخي از مديران از جمله شهرداري تبريز مطرح شده است. صحت موضوع محل ترديد است و اگر اطلاعات دقيق و موثق ارائه شود از ناحيه فرمانداري پيگيري لازم صورت خواهد گرفت.

 نکته ديگر اين است که بايد روحيه اميد را در جامعه زنده نگه داريم مانند ايمان و اعتقاد به ظهور امام زمان حضرت مهدي(عج) که به همگان آرامش مي هد. تحريم ها موضوع جديدي نيست و نبايد به جامعه نگراني غير متعارف تزريق شود، چرا که جامعه جهاني در تداوم تحريم ها عليه ايران با آمريکا همگرايي ندارد. بر جسته کردن موضوع تحريم ها به وقوع يک حادثه شباهت دارد که به جهت ابعاد رواني، حواشي و تبعات در جامعه ايجاد مي کند.

و نکته آخر اينکه در شرايط موجود مقابله با تفرقه افکني بين مسئولان و مردم و حل و فصل اختلافات و سلايق از طريق مذاکره و مفاهمه ضرورت داشته و ايجاد اميدواري در جامعه براي دلسوزان نظام از ضروريات است.
جعفر شکوریان - بهروز ساربان تاج احمدی

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: