جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی:
عجب شیر ما - نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: بروکراسی پیچیده ادارای مانع بزرگی برای بهبود فضای کسب و کار است و دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکلات از جمله مالیاتی و بانکی توجه لازم را کنند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم پیش از ظهر امروز در بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با عنوان «دیپلماسی اقتصادی» در مجتمع پتروشیمی تبریز با تبریک هفته وحدت اظهار کرد: به باور کارشناسان و صاحب‌نظران از جمله ایران اسلامی در رشد و توسعه اقتصاد همه کشورها،  عوامل زیادی دخیل است که بخش‌های مختلفی می‌تواند این فرآیند را تکمیل کند و زمینه این هدف که اولویت کشور بوده را ایجاد کند. 

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار برای رشد اقتصاد، توسعه صادرات غیرنفتی است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد با وجود منابع عظیم مختلف در کشوری مانند کشور ایران که از ظرفیت‌های بسیار عظیمی برخوردار است، زمینه تحقق این هدف یعنی صادرات غیرنفتی تا حدی آسان باشد. 

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به اینکه با وجود منابع طبیعی، انتظار می‌رود تا هزینه تولید و رقابت بین‌المللی در ایران بالاتر باشد، گفت: سوالاتی از قبیل  چرا با وجود این منابع طبیعی به نتیجه مطلوب در صادرات غیرنفتی نرسیده‌ایم مواردی بوده که سیاست‌گذاران باید حل کنند.

وی با تاکید به هزینه بالای تولید و کیفیت نه چندان مناسب کالاهای تولیدی ناشی از قدیمی بودن فناوری‌های موجود و فرسودگی ماشین‌آلات، گفت: این موارد توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را از کالاهای کشور می‌گیرد. 

امام جمعه تبریز به تعامل کشور با سایر کشورها یا همان دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و  ادامه داد: وقتی تولید با کیفیت بالا را داشته ولی نتوانیم در زمینه صادرات تعامل لازم را با سایر کشورها برقرار کنیم، قطعا این تولید کیفی هیچ مزیتی برای ما نخواهد داشت از این‌رو با ارتقای کیفیت باید بحث تعامل با همسایگان و مناطق نزدیک را نیز مد نظر گرفت. 

وی تاکید کرد: اگر مباحث دیپلماسی و تعامل در صادرات حل نشود نباید انتظار موفقیت در صادرات غیرنفتی در کشور را داشت. 

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با اشاره به بازگشت تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه از سوی آمریکا علیه ایران، گفت: شرکای تجاری سنتی ایران نیز با این شرایط نمی‌توانند به صورت عادی تجارت کنند. 


وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی از سایر عوامل رشد اقتصادی مهم‌تر بوده، ادامه داد: اگر بالاترین تولیدات در کشور تولید شود ولی کشورهای دیگر نتوانند و یا نخواهند از ما خرید کنند، آن تولید ارزشی نخواهد داشت از این‌رو اگر دیپلماسی اقتصادی جزو اولویت همه دستگاه‌ها باشد می‌توان این دوران تحریم‌ها را پشت سر گذاشت. 

نماینده ولی‌فقیه در استان اذعان داشت: اقتصاد تک محصولی وابسته به درآمد نفتی یک اقتصاد بیمار بوده که باعث شده نتوانیم به جایگاه شایسته جمهوری اسلامی ایران دست یابیم. 

وی خاطرنشان کرد:  از اهداف کلان اقتصادی کشور این است که بتوانیم تعامل اقتصادی را با دنیا بهبود بخشیم و این موضوعی راهبردی و البته بلند مدت است. 

امام جمعه تبریز ابراز کرد: اگر توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها را روی این موضوع متمرکز کنیم و به عنوان یک الزام راهبردی نگاه کنیم قطعا می‌توان موانع و مشکلات قدیمی و پایدار را با موفقیت از پیش رو برداشت. 

وی با تاکید به اینکه هنوز بازارهای دور و نزدیک وجود دارد و تاکنون از دسترس دور مانده است، توضیح داد: زمانی می‌توان به وضعیت اقتصادی کشور خوشبین بود که صادرات غیرنفتی داشته باشیم و  اگر به این امر  نرسیده‌ایم برای تحقق اهداف کلان اقتصادی کشور باید تلاش ها افزایش یابد تا بتوان اقتصاد ایران را به جایگاه بالا برسانیم.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم ادامه داد: نوسانات ارز و کمبود مواد اولیه مشکلاتی بوده که باید به این موارد بیشتر توجه کرد.

وی با بیان اینکه ارز دولتی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز به قیمت دولتی عرضه نمی‌شود و حتی به چند برابر در بازار عرضه می‌شود، گفت:  از این رو دولت باید نظارت کافی به ارز تخصیص یافته داشته باشد چراکه چند نرخی بودن قیمت ارز شرایط اقتصادی را هر روز بدتر می‌کند. 

نماینده ولی‌فقیه در استان بیان کرد:  دیپلماسی اقتصادی در شرایط تحریم از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و رایزن‌ها باید در جهت روان‌سازی تجارت خارجی و صادرات تلاش کنند.

وی متذکر شد: بروکراسی پیچیده اداری مانع بزرگی در جهت بهبود فضای کسب و کار است و دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکلات از جمله مالیاتی و بانکی توجه لازم را کنند.

آل‌هاشم لازمه تحقق اهداف اقتصاد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را یادآور شد و افزود: بسیج امکانات کشور برای تامین منابع جهت رسیدن به رشد پایدار است و در این جهت همسویی و تعامل مورد انتظار است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: