شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۳۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
در گفت و گوی اختصاصی با مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی مطرح شد:
مهندس حمید هاشم زاده کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه سراسری تبریز، علاوه بر تدریس در دانشگاه؛ سالیان سال است که بعنوان کارشناس استانداری، نماینده استانداری در کارگروه ساماندهی صنایع استان، دبیرکارگروه امور اقتصادی استان، مسئول دبیرخانه ستاد اصلاح الگوی مصرف استان، عضو شورای سیاست گذاری جشنواره کارآفرینان استان و درحال حاضر نیز مسئولیت مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی مشغول است، در نشست صمیمانه ای دیدگاه های تحلیلی خود را در مورد ضرورت بهبود شرایط موجود، کاهش بوروکراسی ، رونق فضای کسب و کار، اجرای طرح های ایجادی و توسعه ای، عملکرد مرکز خدمات سرمایه گذاری و راهکارهای مناسب سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی و تمرکز آن روی بخش خصوصی ارائه کرد. مشروح گفت و گو ذیلاً در اختیار خوانندگان عجب شیر قرار می گیرد:
زمینه های فعالیت دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی را تشریح بفرمائید.
به دنبال احساس نیاز به مرکزی برای تمرکز بر موضوعات سرمایه گذاری، اشتغال و حمایت از تولید و براساس سیاست های اصلاح ساختار وزارت کشور، دفاتر جذب  و حمایت از سرمایه گذاری ازاواخر سال 1394 در استانداری های سراسر کشور ایجاد شد. همانطور که از نام این دفتر که زیرمجموعه  معاونت اقتصادی استانداری است بر می آید، اصلی ترین وظیفه آن حمایت از سرمایه گذاری های موجود و جدید و تلاش برای ایجاد زمینه و بسترهای جذب سرمایه گذاری به منظور افزایش سهم تولید و اشتغال حاصل از آن می باشد.
پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به سرمایه گذاران از طریق سایر سازمان های استان، شناسایی تنگناهای موجود در فرآیند سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران و نظارت بر روند سرمایه گذاری خارجی در استان، انجام هماهنگی لازم بین واحدهای خدمات رسان سرمایه گذاری و دستگاه های ذی ربط در استان، پیگیری مسائل مربوط به وضعیت تولید و اشتغال در واحدهای موجود به ویژه واحدهای دارای وضعیت بحرانی، اخذ و بررسی گزارش های تحلیلی از وضعیت بازار کار و ارائه پیشنهادات لازم به شوراها و کمیسیون های ذی ربط در استان و نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه تخصصی اشتغال در استان، هماهنگی با واحدهای استانی دستگاه های اجرایی ذی ربط جهت تشکیل شورای هماهنگی بانک ها و نظارت بر عملکرد آن ها در بحث تسهیلات، نظارت بر اجرای مصوبات و آیین نامه های اجرایی قانون رفع موانع تولید رقابت-پذیر و ستاد تسهیل استان و همچنین هماهنگی و پیگیری مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سطح استان و سطح ملی آن  بخشی از وظایف قانونی این دفتر است.
ارزیابی جنابعالی از فضای کسب و کار در استان آذربایجان شرقی از لحاظ فرصت ها و تهدیدهای محیطی چگونه است ؟
استان آذربایجان شرقی به عنوان یک استان صنعتی و با سابقه تجاری چند صد ساله شناخته می شود. در بسیاری از صنایع من جمله قطعه سازی، فولاد، صنایع مس، صنایع شیرینی و شکلات، خودروسازی و .. جزء استان های برتر کشور هستیم. طبیعتاً چنین ویژگی هایی تصادفی و اتفاقی نیست بلکه در طول زمان شرایط و ویژگی های خاصی باعث ایجاد چنین قابلیت هایی در این استان گردیده است که مهم ترین آن ها ویژگی تلاش و سخت کوشی و هوش اقتصادی ساکنان این استان بوده است. طبیعتاً این حجم  سرمایه گذاری موجود و پتانسیل های بالقوه فراوانی که برای سرمایه گذاری های جدید در این استان وجود دارد نیازمند بستر و فضای مناسب کسب و کار در آن می باشد. البته برخی مسائل و مشکلات ریشه دار از جمله بی ثباتی برخی از سیاست ها و مقررات و رویه های اجرایی و بعضاً برخی بوروکراسی های اداری و قوانین غیرضروری یا موازی هم سبب کند شدن فرآیندهای اجرایی در امر سرمایه گذاری و کسب و کار می گردند که تمام تلاش مسئولان برای بهبود این شرایط و حذف قوانین دست و پاگیر بوده و هر جا که در حدود اختیارات استان بوده این امر انجام شده و در سایر موارد که قوانین بالادستی نیازمند اصلاح یا تغییر یا حذف بوده از مجاری مختلف من جمله مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به مراجع تصمیم ساز و قانون گذار پیشنهاد می شود.
برای بهبود رتبه استان آذربایجان شرقی در زمینه کسب و کار چه عواملی می توانند موثر و اساسی باشند؟
استان آذربایجان شرقی از اولین استان هایی است که در آن پنجره واحد سرمایه گذاری به منظور تسریع و تسهیل فرآیند سرمایه گذاری ایجاد شده است. تقویت سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری و افزایش کارایی و اثربخشی آن، از طرفی احصاء قوانین و مقررات دست و پاگیر و انعکاس آن به مراجع ذی ربط، تلاش برای کاهش در زمان و تعداد مراجعات برای اخذ خدمات من جمله در صدور مجوزهای مختلف کسب و کار، کاهش هزینه های مازاد، کاهش بوروکراسی های زائد اداری، حرکت به سمت الکترونیکی و شفاف کردن کلیه فرآیندهای مرتبط با فضای کسب و کار  از جمله عوامل هستند که می توانند مؤثر و اساسی تلقی شوند.
توضیح دهید که طرح های سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی بیشترایجادی هستند یا توسعه ای؟
سیاست های جدید در این باره بیشتر بر توسعه واحدها و زمینه های موجود استوار است چرا که در توسعه، زیرساخت ها موجود بوده و ظرفیت های ایجاد شده ای که بلا استفاده بوده یا امکان استفاده حداکثری از آن ها با کمترین صرف انرژی و هزینه مقدور می باشد، مدنظر بوده و طبیعتاً دارای توجیه بیشتری هستند. البته این بدان معنی نیست که سرمایه گذاری های جدید دارای توجیه فنی و اقتصادی مناسب مغفول بمانند، بلکه هر جایی که سرمایه گذاری جدید دارای توجیه اقتصادی یا تکنولوژی بالا با امکان ایجاد اشتغال مناسب مطرح باشد، دولت از آن استقبال و حمایت کرده و می کند. آمار جوازهای صادره در بخش صنعت و معدن استان نشان می دهد که در حال حاضر 1100 طرح ایجادی و 360 طرح توسعه ای در استان آذربایجان شرقی در حال اجرا می باشند و از ابتدای سال 97 تا پایان شهریور ماه تعداد520 طرح ایجادی و 120 طرح توسعه ای جواز فعالیت گرفته اند که این ارقام حکایت از رشد جوازهای توسعه صادره و تناسب آن با تعداد جواز ایجادی داشته و مؤید مطالب فوق است.
دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری در سال حمایت از کالای ایرانی چه خدماتی به واحدهای تولیدی استان آذربایجان شرقی ارائه داده است؟
این دفتر در کنار سایر واحدهای استانداری و مجموعه دستگاه های اجرایی استان در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری و نیل به اهداف شعار سال، تمام تلاش و همت خود را به کار بسته است. در این راستا هدایت و نظارت بر برگزاری منظم جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به منظور حل مشکلات واحدهای تولیدی از جمله برخی از مشکلات بانکی، مالیاتی، بیمه ای و ... مشارکت در سیاست گذاری استانی و اجرای آیین نامه های حمایتی دولت در اعطای تسهیلات جهت تأمین مالی و نقدینگی مورد نیاز برای تأمین نیاز به سرمایه در واحدهای تولیدی از جمله مشارکت در طرح های رونق تولید، بازسازی و نوسازی صنایع، طرح اشتغال فراگیر و اشتغال مناطق روستایی- انجام بازدیدهای ادواری از واحدهای تولیدی و تشکیل جلسات متعدد در این دفتر به منظور حل مشکلات موردی واحدهای تولیدی و صنعتی در استان، هدایت، نظارت و مشارکت مؤثر در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، احصاء مسائل و مشکلات فرا استانی که نیازمند تعامل با وزارتخانه ها و دستگاه های ملی داشته است و پیگیری آن ها، مشارکت مؤثر در کمیسیون کارگری استان و کمک به حل مشکلات واحدهای بحرانی، تشکیل جلسات مرتبط با سرمایه گذاری و هدایت، راهنمایی و تلاش برای حل مشکلات سرمایه گذاران خارجی و داخلی از جمله کارهایی بوده که این دفتر در حد توان و استعاتت خود در انجام آن ها کوشیده است.
در صورت امکان طرح های سرمایه گذاری بهره برداری شده و در حال اجرا را در استان آذربایجان شرقی تشریح بفرمائید.
در حال حاضر در بخش صنعت و معدن: 3555 واحد به بهره برداری رسیده است (فعال) - 1988 واحد در حال اجرا می باشد که از 1 تا 99% پیشرفت دارند - 480 طرح توسعه وجود دارد.
همچنین در بخش کشاورزی، دام و طیور، صنایع تبدیلی، گلخانه ای و شیلات: 675 واحد در حال اجرا می باشد که از 1 تا 99% پیشرفت دارند – 3631 واحد به بهره برداری رسیده است (فعال).
و بلاخره در بخش گردشگری: 60 واحد در حال اجرا بوده (از 1 تا 99% پیشرفت دارند) و 347 واحد به بهره برداری رسیده است (فعال).
لطفا بفرمائید تدوین سامانه جامع رصد طرح ها در استان آذربایجان شرقی به کجا انجامید؟
جلسات متعددی جهت بررسی کارشناسی نحوه رصد و پایش طرح های سرمایه گذاری و همچنین اخذ شاخص های مورد نیاز از دستگاه های اجرایی برگزار گردیده است. با عنایت به امکانات موجود در سامانه ساترا، مقرر شد از این سامانه به عنوان پایه اصلی راه اندازی سامانه رصد و پایش پیشرفت پروژه¬های در دست اجرای (داخلی و خارجی) استان استفاده شود. در حال حاضر هماهنگی¬های لازم با شرکتی که عهده دار اجرایی نمودن سامانه مورد نظر می باشد، انجام گرفته است و در مرحله عقد قرارداد می باشیم.
هدف از ایجاد مرکز خدمات سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی چیست؟اطلاع دارید که این مرکز در سال ۱۳۸۱ به رياست استاندار آذربايجان‌شرقي و با عضويت رؤساي سازمان‌ها و مديران كل دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط و نمايندگان تشكل‌هاي بخش خصوصي تحت عنوان "ستاد جذب و توسعه سرمايه‌گذاري" در استان تشكيل شد. همچنين دبيرخانه و مركزي تحت عنوان «مركز خدمات سرمایه گذاری آذربايجان‌شرقي» به عنوان بازوي اجرايي ستاد مذكور در سال ۱۳۸۲ به عنوان اولين تجربه در كشور با اهداف زیر تشكيل گرديد:
- شناسایی و گردآوری فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان؛
- شناسایی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های استان و معرفی آن با به کارگیری ابزارهای تبلیغاتی؛
- فرهنگ‌سازی و مساعد نمودن فضای سرمایه‌گذاری جهت تبیین اهمیت و جایگاه سرمایه‌گذاری در استان؛
- بازاریابی بین‌المللی طرح‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری استان؛
- نظارت بر طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی؛
- رسیدگی به مشکلات سرمایه‌گذاران از طریق برگزاری جلسات مربوطه؛
- الکترونیکی نمودن فرآیندهای سرمایه‌گذاری شامل نظارت و راهبری بر امور مربوط به سرمایه‌گذاری از طریق پنجره واحد سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی پنجره واحد معادن و غیره.
این مرکز به عنوان بازوی اجرایی و صف ارائه خدمات به سرمایه گذاران شناخته شده و با توجه به وجود بدنه کارشناسی مجرب و دارای تحصیلات مرتبط قطعاً می تواند در تسهیل فرآیندهای سرمایه¬گذاری در استان و ارائه خدمات مورد نیاز سرمایه¬گذاران از جمله انجام مشاوره¬های تخصصی لازم بسیار مؤثر و مفید عمل نماید.
به نظر حضرتعالی چه راهکارهایی می توانند در جذب سرمایه گذاری دراستان آذربایجان شرقی مفید و موثر باشند؟
سرمایه¬گذاری موضوع بسیار حساس و مهمی است که موتور محرکه توسعه در هر کشوری تلقی می شود. شناساندن فرصت ها، ظرفیت ها، قابلیت ها و زمینه های موجود به سرمایه گذاران، ایجاد و توسعه مشوق های قانونی برای جذب سرمایه گذار، ایجاد محیط امن و آرام برای سرمایه گذار به نحوی که سرمایه گذاران با اطمینان و احساس امنیت کامل اقدام به سرمایه گذاری در این استان کنند. کاهش بوروکراسی های زائد اداری، ایجاد شفافیت در فرآیندها، استفاده و توسعه قابلیت های دولت الکترونیک و ... همه و همه می تواند جذب سرمایه گذاری را در استان افزایش دهد.
لطفا برنامه های دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان آذربایجان شرقی را در زمینه افزایش تمرکز سرمایه گذاری ها در بخش خصوصی اعلام فرمائید.
گردآوری طرح ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان و معرفی به سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری شامل فرصت‌ها و پروژه‌های زیربنایی، دانش‌بنیان، صنعت و معدن، کشاورزی، نیمه‌تمام، توسعه‌ای و ... با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مدنظر این دفتر است.
رسیدگی به مسائل و مشکلات سرمایه‌گذاران نیز به عنوان یکی از برنامه‌های مهم این دفتر  بشمار می رود. چنانچه سرمایه‌گذاران در خصوص اخذ مجوزها از دستگاه‌های اجرایی با مشکل مواجه گردند، این مرکز با پیگیری مشکل از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و در صورت لزوم با برگزاری جلسه، به حل و فصل موضوع می‌پردازد که کارگروه رونق اقتصادی و جلسات برگزار شده به عنوان نمونه بارز حمایت از تولید داخلی در استان  محسوب می شود.
حل مشکلات واحدهای تولیدی یا همان سرمایه گذاری های موجود در شکل های مختلف از جمله ستاد تسهیل، کارگروه رفع موانع تولید، جلسات اختصاصی و ... همچنان در دستور کار این دفتر قرار دارد.
بهبود مکانیسم ها و ایجاد سیستم های بهینه به منظور بهبود فضای کسب و کار و پیگیری مشکلات و مسائل سرمایه گذاران در سطوح استانی و ملی نیز برای ما اهمیت دارد.
همچنین این دفتر به تلاش خود در راستای الکترونیکی نمودن صدور مجوزهای دستگاه‌های اجرایی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از طریق سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری ادامه داده و سامانه پایش طرح‌های سرمایه‌گذاری نیز در دستورکار ماست.زمينه هاي فعاليت دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري در استان آذربايجان شرقي را تشريح بفرمائيد.
به دنبال احساس نياز به مرکزي براي تمرکز بر موضوعات سرمايه گذاري، اشتغال و حمايت از توليد و براساس سياست هاي اصلاح ساختار وزارت کشور، دفاتر جذب  و حمايت از سرمايه گذاري ازاواخر سال 1394 در استانداري هاي سراسر کشور ايجاد شد. همانطور که از نام اين دفتر که زيرمجموعه  معاونت اقتصادي استانداري است بر مي آيد، اصلي ترين وظيفه آن حمايت از سرمايه گذاري هاي موجود و جديد و تلاش براي ايجاد زمينه و بسترهاي جذب سرمايه گذاري به منظور افزايش سهم توليد و اشتغال حاصل از آن مي باشد.
پيگيري مسائل و مشکلات مربوط به سرمايه گذاران از طريق ساير سازمان هاي استان، شناسايي تنگناهاي موجود در فرآيند سرمايه گذاري و جذب سرمايه گذاران و نظارت بر روند سرمايه گذاري خارجي در استان، انجام هماهنگي لازم بين واحدهاي خدمات رسان سرمايه گذاري و دستگاه هاي ذي ربط در استان، پيگيري مسائل مربوط به وضعيت توليد و اشتغال در واحدهاي موجود به ويژه واحدهاي داراي وضعيت بحراني، اخذ و بررسي گزارش هاي تحليلي از وضعيت بازار کار و ارائه پيشنهادات لازم به شوراها و کميسيون هاي ذي ربط در استان و نظارت بر اجراي مصوبات کارگروه تخصصي اشتغال در استان، هماهنگي با واحدهاي استاني دستگاه هاي اجرايي ذي ربط جهت تشکيل شوراي هماهنگي بانک ها و نظارت بر عملکرد آن ها در بحث تسهيلات، نظارت بر اجراي مصوبات و آيين نامه هاي اجرايي قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ستاد تسهيل استان و همچنين هماهنگي و پيگيري مصوبات شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي در سطح استان و سطح ملي آن  بخشي از وظايف قانوني اين دفتر است.

ارزيابي جنابعالي از فضاي کسب و کار در استان آذربايجان شرقي از لحاظ فرصت ها و تهديدهاي محيطي چگونه است ؟
استان آذربايجان شرقي به عنوان يک استان صنعتي و با سابقه تجاري چند صد ساله شناخته مي شود. در بسياري از صنايع من جمله قطعه سازي، فولاد، صنايع مس، صنايع شيريني و شکلات، خودروسازي و .. جزء استان هاي برتر کشور هستيم. طبيعتاً چنين ويژگي هايي تصادفي و اتفاقي نيست بلکه در طول زمان شرايط و ويژگي هاي خاصي باعث ايجاد چنين قابليت هايي در اين استان گرديده است که مهم ترين آن ها ويژگي تلاش و سخت کوشي و هوش اقتصادي ساکنان اين استان بوده است. طبيعتاً اين حجم  سرمايه گذاري موجود و پتانسيل هاي بالقوه فراواني که براي سرمايه گذاري هاي جديد در اين استان وجود دارد نيازمند بستر و فضاي مناسب کسب و کار در آن مي باشد. البته برخي مسائل و مشکلات ريشه دار از جمله بي ثباتي برخي از سياست ها و مقررات و رويه هاي اجرايي و بعضاً برخي بوروکراسي هاي اداري و قوانين غيرضروري يا موازي هم سبب کند شدن فرآيندهاي اجرايي در امر سرمايه گذاري و کسب و کار مي گردند که تمام تلاش مسئولان براي بهبود اين شرايط و حذف قوانين دست و پاگير بوده و هر جا که در حدود اختيارات استان بوده اين امر انجام شده و در ساير موارد که قوانين بالادستي نيازمند اصلاح يا تغيير يا حذف بوده از مجاري مختلف من جمله مصوبات شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي به مراجع تصميم ساز و قانون گذار پيشنهاد مي شود.
براي بهبود رتبه استان آذربايجان شرقي در زمينه کسب و کار چه عواملي مي توانند موثر و اساسي باشند؟
استان آذربايجان شرقي از اولين استان هايي است که در آن پنجره واحد سرمايه گذاري به منظور تسريع و تسهيل فرآيند سرمايه گذاري ايجاد شده است. تقويت سامانه پنجره واحد سرمايه گذاري و افزايش کارايي و اثربخشي آن، از طرفي احصاء قوانين و مقررات دست و پاگير و انعکاس آن به مراجع ذي ربط، تلاش براي کاهش در زمان و تعداد مراجعات براي اخذ خدمات من جمله در صدور مجوزهاي مختلف کسب و کار، کاهش هزينه هاي مازاد، کاهش بوروکراسي هاي زائد اداري، حرکت به سمت الکترونيکي و شفاف کردن کليه فرآيندهاي مرتبط با فضاي کسب و کار  از جمله عوامل هستند که مي توانند مؤثر و اساسي تلقي شوند.

توضيح دهيد که طرح هاي سرمايه گذاري در استان آذربايجان شرقي بيشترايجادي هستند يا توسعه اي؟
سياست هاي جديد در اين باره بيشتر بر توسعه واحدها و زمينه هاي موجود استوار است چرا که در توسعه، زيرساخت ها موجود بوده و ظرفيت هاي ايجاد شده اي که بلا استفاده بوده يا امکان استفاده حداکثري از آن ها با کمترين صرف انرژي و هزينه مقدور مي باشد، مدنظر بوده و طبيعتاً داراي توجيه بيشتري هستند. البته اين بدان معني نيست که سرمايه گذاري هاي جديد داراي توجيه فني و اقتصادي مناسب مغفول بمانند، بلکه هر جايي که سرمايه گذاري جديد داراي توجيه اقتصادي يا تکنولوژي بالا با امکان ايجاد اشتغال مناسب مطرح باشد، دولت از آن استقبال و حمايت کرده و مي کند. آمار جوازهاي صادره در بخش صنعت و معدن استان نشان مي دهد که در حال حاضر 1100 طرح ايجادي و 360 طرح توسعه اي در استان آذربايجان شرقي در حال اجرا مي باشند و از ابتداي سال 97 تا پايان شهريور ماه تعداد520 طرح ايجادي و 120 طرح توسعه اي جواز فعاليت گرفته اند که اين ارقام حکايت از رشد جوازهاي توسعه صادره و تناسب آن با تعداد جواز ايجادي داشته و مؤيد مطالب فوق است.

دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري در سال حمايت از کالاي ايراني چه خدماتي به واحدهاي توليدي استان آذربايجان شرقي ارائه داده است؟
اين دفتر در کنار ساير واحدهاي استانداري و مجموعه دستگاه هاي اجرايي استان در راستاي اجراي فرامين مقام معظم رهبري و نيل به اهداف شعار سال، تمام تلاش و همت خود را به کار بسته است. در اين راستا هدايت و نظارت بر برگزاري منظم جلسات کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد به منظور حل مشکلات واحدهاي توليدي از جمله برخي از مشکلات بانکي، مالياتي، بيمه اي و ... مشارکت در سياست گذاري استاني و اجراي آيين نامه هاي حمايتي دولت در اعطاي تسهيلات جهت تأمين مالي و نقدينگي مورد نياز براي تأمين نياز به سرمايه در واحدهاي توليدي از جمله مشارکت در طرح هاي رونق توليد، بازسازي و نوسازي صنايع، طرح اشتغال فراگير و اشتغال مناطق روستايي، انجام بازديدهاي ادواري از واحدهاي توليدي و تشکيل جلسات متعدد در اين دفتر به منظور حل مشکلات موردي واحدهاي توليدي و صنعتي در استان، هدايت، نظارت و مشارکت مؤثر در جلسات شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي، احصاء مسائل و مشکلات فرا استاني که نيازمند تعامل با وزارتخانه ها و دستگاه هاي ملي داشته است و پيگيري آن ها، مشارکت مؤثر در کميسيون کارگري استان و کمک به حل مشکلات واحدهاي بحراني، تشکيل جلسات مرتبط با سرمايه گذاري و هدايت، راهنمايي و تلاش براي حل مشکلات سرمايه  گذاران خارجي و داخلي از جمله کارهايي بوده که اين دفتر در حد توان و استعاتت خود در انجام آن ها کوشيده است.

در صورت امکان طرح هاي سرمايه گذاري بهره برداري شده و در حال اجرا را در استان آذربايجان شرقي تشريح بفرمائيد.
در حال حاضر در بخش صنعت و معدن: 3555 واحد به بهره برداري رسيده است (فعال) - 1988 واحد در حال اجرا مي باشد که از 1 تا 99% پيشرفت دارند - 480 طرح توسعه وجود دارد.
همچنين در بخش کشاورزي، دام و طيور، صنايع تبديلي، گلخانه اي و شيلات: 675 واحد در حال اجرا مي باشد که از 1 تا 99% پيشرفت دارند – 3631 واحد به بهره برداري رسيده است (فعال).
و بلاخره در بخش گردشگري: 60 واحد در حال اجرا بوده (از 1 تا 99% پيشرفت دارند) و 347 واحد به بهره برداري رسيده است (فعال).

لطفا بفرمائيد تدوين سامانه جامع رصد طرح ها در استان آذربايجان شرقي به کجا انجاميد؟
جلسات متعددي جهت بررسي کارشناسي نحوه رصد و پايش طرح هاي سرمايه گذاري و همچنين اخذ شاخص هاي مورد نياز از دستگاه هاي اجرايي برگزار گرديده است. با عنايت به امکانات موجود در سامانه ساترا، مقرر شد از اين سامانه به عنوان پايه اصلي راه اندازي سامانه رصد و پايش پيشرفت پروژه هاي در دست اجراي (داخلي و خارجي) استان استفاده شود. در حال حاضر هماهنگي هاي لازم با شرکتي که عهده دار اجرايي نمودن سامانه مورد نظر مي باشد، انجام گرفته است و در مرحله عقد قرارداد مي باشيم.

هدف از ايجاد مرکز خدمات سرمايه گذاري در استان آذربايجان شرقي چيست؟
اطلاع داريد که اين مرکز در سال 1381 به رياست استاندار آذربايجانشرقي و با عضويت رؤساي سازمانها و مديران كل دستگاههاي اجرايي ذيربط و نمايندگان تشكلهاي بخش خصوصي تحت عنوان «ستاد جذب و توسعه سرمايهگذاري» در استان تشكيل شد. همچنين دبيرخانه و مركزي تحت عنوان «مركز خدمات سرمايه گذاري آذربايجانشرقي» به عنوان بازوي اجرايي ستاد مذكور در سال 1382 به عنوان اولين تجربه در كشور با اهداف زير تشكيل گرديد:
- شناسايي و گردآوري فرصتهاي سرمايهگذاري استان؛
- شناسايي پتانسيلها و توانمنديهاي استان و معرفي آن با به کارگيري ابزارهاي تبليغاتي؛
- فرهنگسازي و مساعد نمودن فضاي سرمايهگذاري جهت تبيين اهميت و جايگاه سرمايهگذاري در استان؛
- بازاريابي بينالمللي طرحها و فرصتهاي سرمايه گذاري استان؛
- نظارت بر طرحهاي سرمايهگذاري خارجي؛
- رسيدگي به مشکلات سرمايهگذاران از طريق برگزاري جلسات مربوطه؛
- الکترونيکي نمودن فرآيندهاي سرمايهگذاري شامل نظارت و راهبري بر امور مربوط به سرمايهگذاري از طريق پنجره واحد سرمايهگذاري، راهاندازي پنجره واحد معادن و غيره.
اين مرکز به عنوان بازوي اجرايي و صف ارائه خدمات به سرمايه گذاران شناخته شده و با توجه به وجود بدنه کارشناسي مجرب و داراي تحصيلات مرتبط قطعاً مي تواند در تسهيل فرآيندهاي سرمايه گذاري در استان و ارائه خدمات مورد نياز سرمايه گذاران از جمله انجام مشاوره هاي تخصصي لازم بسيار مؤثر و مفيد عمل نمايد.

به نظر حضرتعالي چه راهکارهايي مي توانند در جذب سرمايه گذاري دراستان آذربايجان شرقي مفيد و موثر باشند؟
سرمايه گذاري موضوع بسيار حساس و مهمي است که موتور محرکه توسعه در هر کشوري تلقي مي شود. شناساندن فرصت ها، ظرفيت ها، قابليت ها و زمينه هاي موجود به سرمايه گذاران، ايجاد و توسعه مشوق هاي قانوني براي جذب سرمايه گذار، ايجاد محيط امن و آرام براي سرمايه گذار به نحوي که سرمايه گذاران با اطمينان و احساس امنيت کامل اقدام به سرمايه گذاري در اين استان کنند. کاهش بوروکراسي هاي زائد اداري، ايجاد شفافيت در فرآيندها، استفاده و توسعه قابليت هاي دولت الکترونيک و ... همه و همه مي تواند جذب سرمايه گذاري را در استان افزايش دهد.

لطفا برنامه هاي دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استان آذربايجان شرقي را در زمينه افزايش تمرکز سرمايه گذاري ها در بخش خصوصي اعلام فرمائيد.
گردآوري طرح ها و فرصتهاي سرمايه گذاري استان و معرفي به سرمايه گذاران در حوزههاي مختلف سرمايه گذاري شامل فرصتها و پروژههاي زيربنايي، دانش بنيان، صنعت و معدن، کشاورزي، نيمه تمام، توسعهاي و ... با همکاري ساير دستگاههاي اجرايي مدنظر اين دفتر است.
رسيدگي به مسائل و مشکلات سرمايهگذاران نيز به عنوان يکي از برنامههاي مهم اين دفتر  بشمار مي رود. چنانچه سرمايهگذاران در خصوص اخذ مجوزها از دستگاههاي اجرايي با مشکل مواجه گردند، اين مرکز با پيگيري مشکل از دستگاههاي اجرايي ذيربط و در صورت لزوم با برگزاري جلسه، به حل و فصل موضوع ميپردازد که کارگروه رونق اقتصادي و جلسات برگزار شده به عنوان نمونه بارز حمايت از توليد داخلي در استان  محسوب مي شود.
حل مشکلات واحدهاي توليدي يا همان سرمايه گذاري هاي موجود در شکل هاي مختلف از جمله ستاد تسهيل، کارگروه رفع موانع توليد، جلسات اختصاصي و ... همچنان در دستور کار اين دفتر قرار دارد.
بهبود مکانيسم ها و ايجاد سيستم هاي بهينه به منظور بهبود فضاي کسب و کار و پيگيري مشکلات و مسائل سرمايه گذاران در سطوح استاني و ملي نيز براي ما اهميت دارد.
همچنين اين دفتر به تلاش خود در راستاي الکترونيکي نمودن صدور مجوزهاي دستگاه هاي اجرايي به سرمايه گذاران داخلي و خارجي از طريق سامانه پنجره واحد سرمايهگذاري ادامه داده و سامانه پايش طرح هاي سرمايه گذاري نيز در دستورکار ماست.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: