چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 15 2024
کد خبر: ۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
شهرداری‌ به عنوان نهادی که وظیفه انجام امور مربوط به خدمات شهری و مدیریت شهر را بر عهـــده دارد، یکی از نهادهایی است که بیشترین ارتباط مستقیم را با شهروندان دارد و هم از این رو می‌بایست بیشتر از سایر نهادها و ادارات در مقابـــل رسانه‌ها و شهروندان پاسخگو باشد. با این همه شاهد هســـتیم شهـــــــرداری تبریز امروز به دژ مستحکمی بدل شده است کـــه هفت خوان رستم در برابــــر ورود رسانه‌ها جهت تهیه خبر و مصاحـــبه با مدیران آن، به شوخی کودکانه‌ای می‌ماند، که این امر نیز ناشی از یکجانبه نگری و تک صدایـــی در روابط عمومی این نهاد است.
شهرداری‌ به عنوان نهادی که وظیفه انجام امور مربوط به خدمات شهری و مدیریت شهر را بر عهـــده دارد، یکی از نهادهایی است که بیشترین ارتباط مستقیم را با شهروندان دارد و هم از این رو می‌بایست بیشتر از سایر نهادها و ادارات در مقابـــل رسانه‌ها و شهروندان پاسخگو باشد.
 با این همه شاهد هســـتیم شهـــــــرداری تبریز امروز به دژ مستحکمی بدل شده است کـــه هفت خوان رستم در برابــــر ورود رسانه‌ها جهت تهیه خبر و مصاحـــبه با مدیران آن،  به شوخی کودکانه‌ای می‌ماند، که این امر نیز ناشی از یکجانبه نگری و تک صدایـــی در روابط عمومی این نهاد است.
خبرنگار هفته‌نامه عجب‌شیر ضمن مراجعه به روابط عمومی شهرداری تبریز جهت هماهنگی در راستای تهیه اخبار، گزارشات و مصاحبه‌های مربوط به عملکرد شهرداری، با واکنش سرد این روابط عمومی مواجه شد که خبرنگار این هفته‌نامه را به وب سایت شهریار نیوز ارجاع داده و در عین حال در راستای مصاحبه با مدیران شهرداری و شخص شهردار تبریز نیز انجام این مصاحبه‌ها را منوط به موافقت رئیس روابط عمومی دانست. حال آن که اساسا مدیران نهادها و به تبع آن روابط عمومی این نهادها می‌بایست علاوه بر پرهیز از دیکته خط خبری خود از طریق وب‌سایت‌های مرتبط با نهاد تحت مدیریتشان ...
 همکاری تنگاتنگی با رسانه‌ها داشته باشند تا علاوه بر جریان آزاد اطلاعات، امکان رصد فعالیت و عملکرد این نهادها توسط رسانه‌ها و به تبع آن شهروندان را به وجود آورده و عملا شفافیت در عملکرد را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.  باید در نظر داشت که اغلب اخبار منتشره در پایگاه خبری شهریار نیوز بیانگر خط خبری مطلوب شهرداری تبریز هستند و عملا دیدگاه نقادانه‌ای نسبت به عملکرد این نهاد، نداشته و نخواهند داشت. از این رو حضور رسانه‌های مستقل از شهرداری در عرصه بررسی واقع گرایانه عملکرد این نهاد بیش از پیش ضروری می‌نماید. چه بسا همین عدم حضور نشریات زمینه ساز بروز مشکلات بسیاری ناشی از عدم پاسخگویی مدیران ارشد شهرداری شود.
با بررسی اجمالی خبری که در شماره 26 همین نشریه به نقل از خانم اکرم حضرتی عضو شورای شهر تبریز، تحت عنوان «تبديل مديران شهرداري تبريز از پروازي به آسماني! «  چاپ شده بود، بخش کوچکی از نتایج این عدم همکاری شهرداری و رسانه‌ها را شاهد هستیم. چرا که در حضور رسانه‌های مستقل از شهرداری، عملا مدیران شهرداری مجاب به پاسخگویی در زمینه دستاوردها و عملکرد خود بوده و در نتیجه کارآیی سیستم مدیریتی شهرداری بالاتر خواهد رفت. از دیگر روی خبر دیگری در همان شماره از نشریه عجب شیر به نقل از آقای اسوتچی، عضو شورای شهر تبریز تحت عنوان «نطق پيش از دستور اسوتچي جنجال به پا کرد.» با محوریت پیگیری مطالبات کارکنان شهرداری تبریز را می‌توان مورد اشاره قرار داد که این امر منجر به اعتراض شهردار تبریز در جلسه شورای شهر شده است. اساسا بسیاری از این دست اخبار به دلیل مشغله اعضای شورای شهر به بیرون درز پیدا نمی‌کند. این گونه مشکلات در صورتی که روابط عمومی شهرداری تبریز وظیفه ذاتی خود را به صورت صحیح و به دور از جریان سازی یک سویه انجام دهد به حداقل خواهد رسید چرا که بسیاری از این مطالبات و مشکلات می‌تواند از طریق رسانه‌های مستقل پیگری شده و عملا نظارت بر شهرداری توسط شهروندان به عمل آید. لیکن متاسفانه شاهد آن هستیم که روابط عمومی شهرداری تبریز به یک بنگاه خبری با هدف تعریف و تمجید یک سویه از شهرداری بدل شده است و عملا وب سایت شهریار نیوز صرفا در حال جریان سازی در راستای بزرگنمایی دستاوردهای شهرداری تبریز و کوچک نمایی و یا نادیده گرفتن کاستی‌های شهرداری است.  چنانکه با بررسی صفحه نخست سایت شهریار نیوز عملا نمی‌توان حتی یک تیتر در زمینه مشکلات شهری و یا مشکلات موجود در عملکرد شهرداری پیدا کرد.
در این وضعیت که روابط عمومی شهرداری تبریز راهکار یکجانبه گرایی را در حوزه خبر رسانی پیش گرفته است، جای خالی پاسخ این روابط عمومی به مشکلات ناشی از پروژه‌های یک شبه مانند آنچه که در زیرگذر خیابان فارابی (چایکنار) در حال اجراست و مشکلات ناشی از آن و یا وضعیت معابر شهر به شدت احساس می‌شود.
بسیاری از ناکارآمدی‌های مدیریت شهری ناشی از جایگزینی مونولوگ به جای دیالوگ در روابط عمومی شهرداری تبریز است که این امر حاشیه امنی را برای مدیران شهرداری تبریز فراهم آورده است تا با خیال راحت در اتاق‌های خود نشسته، تصمیم‌های مورد نظرشان را گرفته و اجرا کنند و در انتها نیز روابط عمومی شهرداری تبریز، بر اساس عملکرد یک سویه خود به دور از هرگونه انتقاد، با عناوین گوناگون نسبت به تمجید از عملکرد مدیران شهری بپردازد.
در نهایت باید یادآور شد که سال 1394 از سوی مقام معظّم رهبری (مدّ ظلّه العالی) به عنوان سال «دولت و ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی» نامگذاری شده و شایسته است روابط عمومی شهرداری تبریز نیز به تاسی از این نام گذاری، سعی در ارتباط بهتر و بیشتر با رسانه‌های مستقل داشته باشد.
به امید روزی که نقد پذیری و پاسخگو بودن را سرلوحه فعالیت‌هایمان قرار دهیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: