شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: ۲۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
دبیراجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی:
عجب شیر ما - امنیت شغلی و مالی کارگران با اجرای اصل ۴۴ به مخاطره افتاده است

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، دبیراجرایی خانه کارگر آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از مهم‌‌ترین و اساسی‌ترین مولفه‌های رونق فروش کالای ایرانی تأمین امنیت شغلی و امنیت مالی کارگران ایرانی است ولی متاسفانه بعد از اجرای اصل ۴۴ و واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی، این دو اصل به مخاطره افتاده است.

کریم صادق‌زاده با اشاره به اینکه بر خود وظیفه می‌دانم که تشکر و سپاس ویژه‌ای از مقام معظم رهبری به دلیل شناخت دقیق و حساسیت ویژه‌ای که از مشکلات اساسی کشور دارند، داشته باشم،‌ اظهار کرد: ‌از ١٠ سال پیش محور اصلی نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری  اقتصاد بوده است که هر دو حوزه اقتصاد خرد و کلان را شامل می‌شود و ایشان نیز واژه " اقتصاد مقاومتی " را مطرح کرده‌اند.

اقتصاد مقاومتی، ‌اقتصاد درون‌زای برون‌‌گراست

وی افزود: در واقع منظور اصلی از اقتصاد مقاومتی، ‌اقتصاد درون‌زای برون‌‌گراست، یعنی اقتصادی که همه باید در رشد، پیشرفت و توسعه اقتصادی، سهم مفید و موثر داشته باشند.

‌دبیر اجرایی خانه کارگر استان با بیان اینکه خروجی تلاش تمام حاکمان جوامع و کشورها برای رساندن مردم آن جامعه به رفاه و آسایش در تمام ابعاد است، ‌افزود: البته امروز غالب اندیشمندان و نظریه‌پردازان به تقدم و ارجحیت توسعه اقتصادی بر دیگر ابعاد توسعه، از جمله توسعه سیاسی اتفاق نظر قاطع دارند، هر چند که راهکار حل بسیاری از مشکلات اقتصادی، راهبرد سیاسی می‌‌طلبد.

وی ابراز کرد: طبیعی است که برای رسیدن به توسعه اقتصادی، الزامات جدی وجود دارد که یکی از آن الزامات میزان و جایگاه نقش کارگران در رشد و توسعه اقتصادی و به تبع آن فروش کالاها و محصولات تولید داخل است.

‌سخنگوی شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه یک اصل بدیهی و اثبات شده در فروش محصولات و کالاها وجود دارد و آن عبارت است از اینکه محصولی در بازار فروش بیشتری خواهد داشت که دارای قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتری باشد، ‌افزود: ضرو‌ری است برای رسیدن به این دو پارامتر مهم و سرنوشت‌ساز، مسیری کاملاً علمی و عملی که متضمن تأمین منافع کارگران است، پیموده شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرکت "تویوتا" شعاری هست که می‌‌گوید، "مشکل کارگر ما، مشکل تویوتا است" یعنی اگر برای یکی از پرسنل آن شرکت مشکل مالی، بیماری و غیره پیش آید، برای حل مشکل با تمام توان به کمک و حمایت اقدام می‌کنند تا با فکر و ذهن باز و آرام در شرکت کار کند.

صادق‌زاده ا‌فزود: طبیعی است که آن فرد با انگیزه بهتری کار می‌کند و این یعنی به ارتقاء کیفیت شرکت کمک می‌شود.

وی اذعان داشت: البته این‌گونه شرکت‌ها و سازمان‌ها، تمام نیازهای کارگران و پرسنل را شناسایی کرده‌اند و هر روز هم برای تأمین بیشتر رفاه و معیشت آنان تلاش و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان متذکر شد: بهتر است بدانید که "همه پرسنل"شرکت تویوتا سالانه حدود ۷۰۰ هزار پیشنهاد ارائه می‌‌کنند که ۹۹ درصد از این پیشنهادات، به مرحله اجرا در می‌آید و سیستم مدیریت تویوتا باور دارد که ۹۷ درصد از مشکلات و نواقص و عارضه‌ها تنها توسط پرسنلی قابل شناسایی است که در کف سیستم مشغول به کارند، از این رو برای تأمین منافع عالی شرکت، واقعاً به کارگران و کارمندانش به عنوان سرمایه‌های شرکت می‌نگرند و می‌بینیم که محصولات این شرکت در تمام دنیا به سادگی رقابت می‌کنند.  

امنیت شغلی و مالی کارگران ایرانی با اجرای اصل ۴۴ به مخاطره افتاده است

وی با تاکید به اینکه برخی تفکرات بسیار عقب‌افتاده است چون فقط نگاه استعماری و بهره‌کشی از کارگران دارند،گفت: قبول کنیم که یکی از مهم‌‌ترین و اساسی‌ترین مولفه‌های رونق فروش کالای ایرانی تأمین امنیت شغلی و امنیت مالی کارگران ایرانی است ولی متاسفانه بعد از اجرای اصل ۴۴ و واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی، در برخی از آن شرکت‌ها به دلایل متعددی از جمله خلاءهای قانونی، آشنا نبودن کارگران به حق و حقوق خود، سوءاستفاده از معضل بیکاری و غیره موجب به وجود آمدن دو آسیب جدی یعنی امنیت شغلی و امنیت مالی کارگران شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان آذربایجان‌شرقی ادامه دا‌د: از طرفی به دلیل اینکه مالکان و صاحبان آن صنایع و بنگاه‌ها به دلیل نداشتن دانش و تخصص بنگاه‌داری لازم، ضربه سختی به کالاها و محصولات ایرانی وارد کردند و چون نتوانستند با محصولات مشابه خارجی به لحاظ قیمت و کیفیت رقابت کنند، موجبات سرازیری محصولات خارجی از جمله محصولات چینی به کشور شدند.

 افزایش میزان واردات نسبت به صادرات کسری بودجه ایجاد می‌کند

وی خاطرنشان کرد: ‌یکی از دلایل اصلی که کسری بودجه را ایجاد می‌کند، این است که میزان واردات از میزان صادرات بیشتر باشد و خود کسری بودجه، مشکلات عمده و اساسی بعدی برای کشور ایجاد می‌کند.

صادق‌زاده تصریح کرد: ‌برای رونق تولید و فروش محصولات ایرانی همه مسوولان از روسای قوا گرفته تا همه مدیران و مسوولان و آحاد مردم با همت عالی و اراده مضاعف، در جایگاه حقیقی و حقوقی خود نقش فعال و سازنده‌ای داشته باشند و ضرورت جدی وجود دارد که با بازنگری در قوانین و مقررات و اجرای آنها، نگاه و دیدگاه کاملاً متفاوتی نسبت به جامعه کارگری ایجاد شود تا آنها نیز با روحیه دلسوزانه‌تر و باانگیزه‌تر در ارتقای کیفیت کالاها و محصولات ایرانی نقش موثر و مفید خود را بیش از پیش نمایان سازند.

وی افزود: البته برنامه‌‌ها و چشم‌اندازهای اساسی و مهمی برای کمک به تأمین منافع و حقوق قانونی کارگران شهرمان برای سال جدید طراحی و تدوین کرده‌ایم که ان‌شاءالله با همدلی، همراهی و همکاری دیگر مسوولان استانی اعم از نماینده مقام معظم رهبری در استان، استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار تبریز، ‌نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شهردار و اعضای شورای شهر و تمام عزیزان مرتبط با مسائل جامعه کارگری اقدامات بنیادین انجام خواهیم داد.

صادق‌زاده بیان کرد: انتظار جدی ما از همه مسوولان نظام این است که بیایند برای تعالی و رونق تولید و فروش کالای ایرانی شعار نیروی انسانی، بالاترین و مهم‌ترین سرمایه‌های سازمان را به تمام معنا، جامعه عمل بپوشانند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد وارد شدن حتی یک کالا و محصول نباشیم و روز به روز شاهد روزافزون تولید و فروش کالای ایرانی باشیم.

وی گفت: از همه فعالان عرصه کارگری اعم از کارگران شریف شرکت‌ها تولیدی،کانون شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی کارگری و بازنشستگی، مجمع نمایندگان کارگری و کارفرمایی و ‌غیره دعوت می‌کنم که در عمل به فرامین مقام معظم رهبری، حضوری جدی و فعال داشته باشند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: